• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utöka batteribanken och inverterfråga

F

F.d. 25235

Guest
Hej,

Skulle behöva vägledning i följande frågor..

1, Utöka med ett batteri i bodelen. Jag har en Adria -10, tror att elblocket heter EBL226. Har 2st solpaneler på 75W vardera som laddar både bil och bodelsbatteriet genom el-blocket.
Hur kopplar jag nu på det nya batteriet? (kopplar man + till + och - till -) (eller kopplar man - till +?).
Ska alla + kablar kopplas till tex. bef. batteriets +pol och alla - kablar kopplas till det nya batteriets -pol?

2,Inverterfråga. Om jag nu har två st. bodelsbatterier tar jag då ström direkt från det ena batteriets +pol och det andra batteriets -pol?
Om vi nu antar att vi skall till 90% ha ström för att använda/ladda dator/telefoner så räcker det väl med en ganska liten inverter på låt oss säga 150W.
Skulle man nu stoppa in en på tex. 1000-1200W och bara ha den till använda/ladda laptopen skulle det då gå åt en massa ström i onödan? eller går det bara åt det man använder eller ligger det och "tomgångsdrar" mer med en större inverter? Och hur är det med strömförbrukningen när man inte har något inkopplat till invertern, måste man då komma ihåg att stänga av den?

/Salle
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Utöka batteribanken och inverterfråga

Batterierna kopplas parallelt d.v.s. + till + och - till - !
När det gäller Invertrar så drar dom tomgångsström, större inverter mer tomgångsström, jag skulle deffinitivt stänga av invertern när den inte används.
Det finns dessutom billiga Invrtrar som drar tomgångsström även när dom är av, och där måste man koppla bort dom från batteriet för att inte dra något!

M.V.H
Malbeck
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Utöka batteribanken och inverterfråga

Är solpanelena serie- eller parallell-kopplade?
det avgör vidare förslag och beslut.
75W "seriekopplat" räcker kanske till att underhållsladda men inte till att "ladda upp"
batterierna.
75 + 75 parallellt ger dig 150W, det räcker till att "ladda upp" batterierna även vintertid
om du har snöfria paneler!

1) om du har 12C-batterier så kopplar du + till + och - till - !
Laddning kopplas + till ena batteriet, - till andra batteriet.
Kablarna mellan batterierna ska vara lika grova som kablarna från batteribanken!

2) en inverter matar den ström som behövs, förutom den ström som apparaten själv
behöver för att fungera.
Den kommer att dra "egenström" för att kunna vara beredd att mata ström med
utgångsspänningen.
Alltså bör du stänga av matningen till konvertern när den inte används.

Lycka till!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Utöka batteribanken och inverterfråga

Vi står aldrig kopplade till 230V. Solpanel på taket och dubbla bodelsbatterier. Vi har ingen inverter i husbilen. Vi kör med en billig DC/DC omvandlare som gör 12 V till 19 V (bl a) till datorn. 12 V utrustning kopplar vi direkt. 5 V utrustning går från en vit ciggplugg som har uttag både för äppleprodukter och övriga produkter.

Bild på 12 -> 19 V
 

Bilagor

  • 12-19 omf.jpg
    12-19 omf.jpg
    7 KB · Visningar: 783
F

F.d. 25235

Guest
Sv: Utöka batteribanken och inverterfråga

Vi står aldrig kopplade till 230V. Solpanel på taket och dubbla bodelsbatterier. Vi har ingen inverter i husbilen. Vi kör med en billig DC/DC omvandlare som gör 12 V till 19 V (bl a) till datorn. 12 V utrustning kopplar vi direkt. 5 V utrustning går från en vit ciggplugg som har uttag både för äppleprodukter och övriga produkter.

Bild på 12 -> 19 V
Har sett att dessa produkter finns, det verkar smidigt..men ibland kanske man behöver lite "riktig" ström..

/Salle
 
F

F.d. 25235

Guest
Sv: Utöka batteribanken och inverterfråga

Är solpanelena serie- eller parallell-kopplade?...................

Skulle tro att de är parallellt kopplade, tycker batteriet blir snabbt full-laddat (lyser två st. lampor på regulatorn när det är fullt laddat).

Kan det då finnas någon vits med att "seriekoppla" två st. 75W paneler?

/Salle
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Utöka batteribanken och inverterfråga

Javisst, om du har 24VDC-system i fordonet,
som t.ex. bussar!

Du nämner ju inte sytemspänningen, alltså måste jag gardera mig.
 

lasse q

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
4820
Medlemskap
2024
Sv: Utöka batteribanken och inverterfråga

Hejsan
Funderar också på att utöka med ett batteri o skulle vilja ha ett förtydliganden.Kopplar man befintliga kablar till + på det ena batteriet
o - på det andra batteriet ? Det innebär att en av kablarna måste för-
längas eller hur gör ni ?
Lasse q
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Utöka batteribanken och inverterfråga

Jag tror att detta kan vara lite individuellt hur man vill ha det. Jag har 2 batterier, men har en switch från ClasOlsson om jag vill koppla ihop dom. Anledningen till detta är att jag råkat ut för att det ena fick en inre kortslutning och då var jag tacksam för att ha ett friskt andra-batteri och kunde lätt koppla om.
Dom är f.ö. parallellkopplade. Jag har inte hittat nån nackdel till detta.
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Utöka batteribanken och inverterfråga

En liten betraktning når man ønsker å øke kapasitet på batteribanken.

Når man skal øke kapasiteten på en batteribanken med paralell koblet batterier så burde de paralell koblede bateriene være mest mulig like. Det betyr at dersom man har 2 stk 3 år gamle batterier og kobler til et nytt så vil det være de dårligste som bestemmer hviket ladenivå laderen legger seg på, og man får ikke utnyttet kapasiteten på det nyeste selv om det har samme teoretiske kapasitet som de man har fra før.

Ps Hans-5003 Garderingen din ryker,:)
eller hvordan garderer du deg mot for eksempel ukjent systemspenningen på panelene.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Utöka batteribanken och inverterfråga

...........
Når man skal øke kapasiteten på en batteribanken med paralell koblet batterier så burde de paralell koblede bateriene være mest mulig like. Det betyr at dersom man har 2 stk 3 år gamle batterier og kobler til et nytt så vil det være de dårligste som bestemmer hviket ladenivå laderen legger seg på, og man får ikke utnyttet kapasiteten på det nyeste selv om det har samme teoretiske kapasitet som de man har fra før.........


Nej det är inte helt sant i praktiken som det är tillämpligt.
Jag använder exemplet. 1 (2010 AGM) + 2 (2005 / 6) och nu + 1 (2004)
Batterikapaciteten har vuxit lamgsom ökat - även med de senaste 2004 batteri.
Det viktiga är att de har ungefär samma kapacitet till exempel. 70 ampere och alla är i gott skick.
I god kondition en i flera steg laddare med desulphating och djupladning, kan ge.

Jag försökte också med + ett batteri från 2001 - men det gjorde det inte.
Det stoppade andra bra ladda av andra batterier och summan av var densamma.

------------

Nej det er ikke helt rigtigt i praksis, som er det som gælder.
Jeg bruger f.eks. 1 ( 2010 AGM ) + 2 ( 2005/6 ) og nu 1 ( 2004 )
Batterikapaciteten er blet lamgsom forøget - også med det sidste 2004 batteri.
Det væsentligste er at de har omtrent samme kapacitet f.eks. 70 ampere og alle er i god tilstand.

Den gode tilstand kan en flere trins lader med afsulfatering og dybdeladning, tilvejebringe.

Jeg forsøgte også med + et batteri fra 2001 - men det gik ikke.
Det stoppede de øvrige batteriers gode opladning og summen af opladningen blev den samme.
 
Senast redigerad av en moderator:
C

Cat3208

Guest
Sv: Utöka batteribanken och inverterfråga

Nej det er ikke helt rigtigt i praksis, som er det som gælder.
Jeg bruger f.eks. 1 ( 2010 AGM ) + 2 ( 2005/6 ) og nu 1 ( 2004 )
Batterikapaciteten er blet lamgsom forøget - også med det sidste 2004 batteri.
Det væsentligste er at de har omtrent samme kapacitet f.eks. 70 ampere og alle er i god tilstand.

Den gode tilstand kan en flere trins lader med afsulfatering og dybdeladning, tilvejebringe.

Jeg forsøgte også med + et batteri fra 2001 - men det gik ikke.
Det stoppede de øvrige batteriers gode opladning og summen af opladningen blev den samme.

Jeg er dypt uenig:
En ulempe ved parallellkobling av batteri hvor de har forskjellig karaktristikk er at cellene har ulik spenning og dette vil utjevnens ved at det går en strøm mellom cellene. Parallellkopling anbefalles bare for celler/batterier som har samme merke og historie i følge batteriprodusentene.

Min generelle oppfatning er at det er batteriet indre motstand som regulerer ladingen og ikke batteriets kapasitet.
Det er opp til hver enkelt hva en bruker av penger på å opptimalisere sitt batteribehov, men beslutningsgrunnlaget bør være rett.

Tankene dine om avsulfatering osv. er jeg i hovesak enig i for å oppnå et godt vedlikehold.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Utöka batteribanken och inverterfråga

"Det viktiga är att de har ungefär samma kapacitet till exempel. 70 ampere och alla är i gott skick"
-----
"Det væsentligste er at de har omtrent samme kapacitet f.eks. 70 ampere og alle er i god tilstand."
Er det så svært at forstå ?
jeg kalder det logik for praktiske mennesker !

Afprøv det dog' - det er praksis som tæller.
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Utöka batteribanken och inverterfråga

Er det så svært at forstå ?
jeg kalder det logik for praktiske mennesker !

Afprøv det dog' - det er praksis som tæller.


Et spørsmål :msn_question: BredoMobil

Deler du mitt syn på at det er batteriets indre motstand som regulerer ladingen og ikke batteriets kapasitet:msn_question:.

Før jeg diskuterer videre praksis kunne det vært ok med avklaringen over
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Utöka batteribanken och inverterfråga

Det är en god ideé att seriekoppla solpanelerna till 24V, under förutsättning att regulatorn klarar det.
Högre spänning mindre förlust i kablar mm
Batterierna laddar med mindre sol.

Att utöka batteribanken är en god idé.
Solcellerna laddar inte mer än vad batterierna tillåter. Ett laddat batteri tar inte emot all ström som en panel ger.
Det bistra sanningen är att vi utnyttjar sällan full efekt av solpanelerna. Endast när batterierna är urladdade kan man ladda med solpanelernas fulla effekt.
 
Toppen