• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsautomatik solcell

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej.

Sitter o lurar på hur man skall göra med solpanelerna och dess laddning när det gäller batteribank kontra småförbrukare.

Tanke:
När batteribanken är laddad och laddregulatorn från solcellen går ner i underhållsladdning (amperemätare nålen börjar hoppa) så skulle jag vilja ha en automatik som påbörjar laddningen till laptops, mobiler och annat som man vill ladda på dagen. Detta för att utnyttja solen och att alltid ha fulla batterier inför natten, men först och främst att batteribanken är full för att klara en kall eller mörk natt.

Jag har försökt hitta en sådan lösning men ej lyckats, någon som har sett en sådan?

Sen har jag sett att mina 2*120 w solpaneler fyller batteribanken på några timmar (3amp vid grå himmel, ca 15 - 17 vid sol). Därav vill man ju nyttja den kraft man kan få på dagen utan att behöva passa prylarna om man inte är i bilen.

/Freddy
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Laddningsautomatik solcell

Hej Freddy!Jag har en JUTA MPPT 30 som har en utgång på 12 v för t ex radio m m. Köpte den från en firma på västkusten Ffalkenberg tror jag. Är just nu ute i Mölnlycke varför jag ej har tillgång till faktura m m.
Harry
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsautomatik solcell

Hej.

jag har en liknande regulator, men jag tror inte den prioriterar vart strömen först och främst skall gå.

Uttaget finns och jag kan koppla in förbrukare, men tveksam på funktionen då jag inte hittar någon information om hur den prioriterar.

Någon som har mer info om den funktionen kanske??

/Freddy
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.653
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsautomatik solcell

IVT har också en 12-v utgång, men avsikten är för att övervaka spänningen. Faller den under xx volt (10,5?), så bryts den utgången.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsautomatik solcell

Ja det är det jag läst mig till också, att det är mer ett lågspännings skydd.

Så om funktionen som jag vill ha inte finns, kanske jag får börja slå i elfa katalogen o se vad jag kan bygga ;)

Borde ju inte vara så svårt att bygga en krets som känner när spänningen övergår i underhållsladdning då den också börjar pulsera precis som amperemetern gör. För att sedan köra en timer krets som håller laddningen till övriga förbrukare ett antal timmar för att sedan släppa på laddning till hela systemet igen..

Får nog börja läsa in mig på el o styrteknik igen ;)

/Freddy
 
Toppen