• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellspanel från Energihuset?

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Jag har kollat runt på priser på solcellspaneler.
Som jmf exempel: 100W (inkl moms), från 3000 kr och uppåt.
Energihuset i Göteborg tar 3000 kr för 100W. Monokristallina med aluminiumram.
Importerade från Kina av märket Himin(?).
"Smålänningen" i mig vill köpa av Energihuset. Vad säger Ni därute?
Någon med erfarenhet av nämnda firma och panel?

Husbilshälsningar,
Per & Käthe

PS. Om en månad vänder det och blir ljusare ute. DS
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Jag är intresserad av en 230w panel, HBK nr 6020 Kurt Sundgren Pressvägen 11 82022 Sandarne. tel 070 6709003. Hoppas du får ihop tillräckligt många.Tack på förhand.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Mycket bra pris Lasse & Emma!
Även om det nu är något mindre verkningsgrad på "Poly" paneler kontra monokristalina.
Visste jag bara redan nu hur många jag behövde... 3 el. 5? :wink:

Tyvärr står inte nästa "objekt" i Sverige just nu, kanske om 3mån...
Då det händer en hel del på 3mån, får jag just nu bli en betraktare av denna trevliga tråd!

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Lasse
Hade jag inte redan köpt paneler från Erlandssons Brygga hade jag varit mycket intresserad.

Tänker montera mina paneler i vår, en liten fråga till alla som monterat.
Hur gör ni med takgenomföringen?
Läste i tråden att någon borrat och limmat, sedan tätat.
Med många års erfarenhet i båtvärlden känns inte en sådan montering OK för min del.
Min erfarenhet med lim, sika och andra kemiska produkter är att dom inte är speciellt motståndskraftiga mot solljus, förr eller senare börjar det läcka, framför allt på ett plant och horisontalt ställe som ett tak eller båtdäck.

En "svanhals" böjt rör är ju en vanlig lösning till sjöss. Jag funderar på att lösa det med en däcksgenomföring med skruvkontakt. På det sättet kommer tätmassan aldrig i kontakt med solen och håller förmodligen mycket längre.

Kontakten är stor som en gammal femöring och det går att dra dit en sexkvadrats kabel som min elkille rekommenderar att man skall använda till panelerna, 2 st 50W.

Synpunkter erfarenheter?
 

Bilagor

  • _D3A7483.jpg
    _D3A7483.jpg
    119,1 KB · Visningar: 6

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Den kontakten är nog mera lämplig till lanternor på några watt, än de strömmar som solcellerna förhoppningsvis ger. Det finns flera bra genomföringar att köpa där du drar ut kabeln hel genom taket. en annan variant som används är att ta en tätad dosa för 220V och limma/skruva den på taket och sedan göra hål igenom den. sedan har man tätade förskruvningar på den. Då kan man ta ned alla kablar man behöver! :)
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Det Montreal lät som en riktigt bra lösning.
Kollade på förpackningen, stod 5W, inte så bra.
Skall inhandla 220-dosa när det blir dags för montering.

Tack för tipset!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Sikaflex 295 UV

Marinprodukter

Runt hål under kopplingsdosan, tätad mellan dosa och tak med Sikaflex. Skulle det mot förmodan läcka eller dosan spricka så är det lätt att byta till ny.

Tänk på rätt dimension på kabeln från kopplingsdosan och ner till EBL'n.
 

Bilagor

  • HBK91.jpg
    HBK91.jpg
    33,5 KB · Visningar: 6
  • HBK89.jpg
    HBK89.jpg
    64,1 KB · Visningar: 7

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Jag väljer ett helt annat alternativ, än att "köpa solceller och div prylar billigt och peta med allt själv";
Husbilsleverantören ville ha 20.000 Sek för en komplett installation av 130watt solceller i vår kommande nya bil .... men det blev ingen solcellsaffär för dem! Orsak priset och min uppfattning om deras interna kompetens inom bilelektronik!

Jag väljer att köpa en komplett solcellsinstallation på 150watt (Summex) inkl funktionsgaranti, mm från JR-Larmcenter i Lindome för 11.500 Sek. Priset inkluderar HBK-rabatt och baseras också på mina tidigare erfarenheter av JR's elektronikkunnande för bla husbilar. Därmed kan jag ägna mig åt att använda bilen i stället för att "meka", min egna tid har ju också ett värde.

Ev problem med installation/funktion/garanti ägs och handläggs framdeles av JR-Larmcenter, de ska ju också leva och utveckla sin verksamhet - det kompletta priset för solcelsinstallationen är ändå bara en spot i havet av det totala husbilspriset (ca 1%).
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Det finns olika intressen, några vill meka, fixa och installera och finner stor tillfredsställelse i det, och några vill köpa färdigt och lägga tiden på annat.

Gomer:
Den takgenomföring jag använde är denna från 24volt.eu

Först spraymålade jag den svarta takgenomföringen med vit färg eftersom den då inte fanns i annan färg än svart och taket är vitt.
Jag använde limmet i limsatsen och tätade först hålet genom taket runt kabeln, sedan limmade jag fast takgenomföringen. När det härdat limmade jag och tätade runt kabelingången i takgenomföringen.
 

Bilagor

  • Taktgenomföring.JPG
    Taktgenomföring.JPG
    26,4 KB · Visningar: 523

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Hejsan. Det finns ett annat fabrikat som är vita från början. De finns som på bilden för en sladd men även i ett annat utförande med två sladdingångar.

644.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Mycket intressant, även jag vill hänga på. Monteringsdetaljer som fästen och dyligt kan de köpas separat?
Leffe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Hejsan. Det finns ett annat fabrikat som är vita från början. De finns som på bilden för en sladd men även i ett annat utförande med två sladdingångar.

Visa bilaga 48028

M.v.h. JANKRO.

Denna genomförning använde jag. Den är så låg att den fick plats under solpanelen och är då skyddad från den värsta vätan och solljus.
Sedan vände jag öppningen bakåt så att fartvinden inte kan blåsa in regn där kabeln går in.
//W
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Denna genomförning använde jag. Den är så låg att den fick plats under solpanelen och är då skyddad från den värsta vätan och solljus.
Sedan vände jag öppningen bakåt så att fartvinden inte kan blåsa in regn där kabeln går in.
//W

Hej
Var köpte ni denna genomföring
Hälsn/Lenmar
 
Toppen