• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skoter i garaget?

F

F.d. 4014

Guest
Hej på er alla, vi är återfallshusbilsåkare, hade en husbil för en massa år sen och nu blev det dags igen.
Vi funderar på att köpa en skoter att ha med i garaget för utflykter, några med erfarenhet om detta?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Skoter i garaget?

Är nog toppen att ha en liten hoj i garaget. Saknar det!
Beror nog på vilken husbil du har och vad ditt besiktningsinstrument säger om maximal last. Även axeltrycket har ju betydelse.
Ett mindre kul koncept om nödvändigt är ju att ha ett EU-släp med hojen på, men ger ju hastighetsbegränsningar och merkostnader i flera avseenden.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Skoter i garaget?

Hej på er alla, vi är återfallshusbilsåkare, hade en husbil för en massa år sen och nu blev det dags igen.
Vi funderar på att köpa en skoter att ha med i garaget för utflykter, några med erfarenhet om detta?

Gokväll

Har sen några år en skoter med i garaget, kolla noga vad axeltrycket bak klarar. Har ni ett Fiat chassie/Alko klarar den ett bakaxeltryck på max 2400kg på ett tvåaxligt, och 3000/3200kg på ett treaxligt.
En skoter på 100kg belastar axeln med ca 150kg på 2meters överhäng.
Tror att det blir i det närmaste omöjligt att klara detta med en 2axlig bil, ( om man vill åka lagligt).
Bästa sättet är att väga bilens bakaxeltryck, för att kolla.

Hejs

Claes 105
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Skoter i garaget?

Hej,

Vi har en skoter Honda NX110 som väger c:a 120kg den står mitt i garaget på vår Carthago i51 (enkel axel) bilen lastar c:a 900 kg.

ps
Vi lät en smed hemma göra en ramp i aluminium som vart perfekt det är bara att köra in framhjulet i bilen sedan styr den själv tills skotern står på plats :). Mycket smidigt att ta in och ut.

mvh Bosse
 

Amigo

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Haninge
HBK-Nr
2222
Medlemskap
2022
Sv: Skoter i garaget?

Hej Janne!

Vi har en Yamaha 250cc Majesty på en plattform med elvinsch i bak.
Det är en stabil bra scooter för 2 personer.

Börje
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skoter i garaget?

Har en Yamaha xt600 som fick modifieras för att få plats. Nytt baklyse coh nummerplåtshållare och fram omekring till 17 tums hjul. Detta gjorde den 8-10cm kortare så fick den plats rakt in på bredden. Blev även lägre på höjden men måste ta ett spännband och spänna ihop framgaffeln för att gå in i 115cm högt garage. Väger 150kg men är betydligt roligare att köra än en skoter. Du kan få en i bra skick för 10tusen.

attachment.php
 

Bilagor

  • IMG_0826.jpg
    IMG_0826.jpg
    68,7 KB · Visningar: 1.449
F

F.d. 4014

Guest
Sv: Skoter i garaget?

Tack för synpunkter, tar gärna emot fler, ska kolla vad jag kan ha för vikt, hoppas den Honda 110cc som det lutar åt kan funka, den väger 102kg
men snöskotern får vänta till det bär av till fjällen:twitcy:
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Skoter i garaget?

Vi har med oss en kymco 150cc på en ramp baktill ,hur smidigt som helst.
Mycket bättre med en MC än en EU skooter, mer kraft i backar och inga bekymmer att följa med i trafikrytmen.
Den väger 115 kg.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Skoter i garaget?

Hej

En liten rättelse jag har en Honda NHX 110 2011, den väger 114 kg, sedan har jag två hjälmar och en kedja under sadeln (väldigt praktiskt att det får plats två hjälmar under sadeln) så just min skoter ligger kring en vikt på c:a 120 kg, men den är superlätt att ta in och ut ur bilen, man gör det alldeles själv.

//Bosse
 
F

F.d. 4014

Guest
Sv: Skoter i garaget?

Tack Bosse och alla andra för svaren, jag mailade Burstner och fick svar att det var inga problem att lasta 150 kg bak i min bil, toppen att dom svarade omg. Så det blir en honda vision 110cc som kommer att bo i mitt garage. ser fram emot vår resa till Italiens vingårdar till sommaren.
 
F

F.d. 24470

Guest
Sv: Skoter i garaget?

Hej,
Har just köpt en Baotian EU-moppe som vi har tänkt ha i garaget. Blev intresserad av den ramp du låtit tillverka. Själv har jag tänkt i virke, en enkel planka med ett par sidostag för styvhetens skull och för att styra hjulen. Vad fick du betala för aluminiumrampen, att köpa via husbilstillbehör blir ju onödigt dyrt?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12053

Guest
Sv: Skoter i garaget?

riktigt så kan man inte räkna.
det är beroende på vilket axelavstånd du har mellan fram och bak axel och från det räknar man ut N värdet, därifrån kan man räkna ut hur mycket mer scotern väger bakom bakaxeln, och den vikten som scotern väger utöver sin egen vikt den kommer från fram axeln och det innebär ju att så mycket mindre väger bilen nu på framaxeln.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Skoter i garaget?

Hej,
Har just köpt en Baotian EU-moppe som vi har tänkt ha i garaget. Blev intresserad av den ramp du låtit tillverka. Själv har jag tänkt i virke, en enkel planka med ett par sidostag för styvhetens skull och för att styra hjulen. Vad fick du betala för aluminiumrampen, att köpa via husbilstillbehör blir ju onödigt dyrt?

Hej, vi lät en smed tillverka en i aluminium superlätt och stark, den är som en ubalk hela vägen så fort framhjulet är i spåret kan man släppa styret och bara knuffa in den, den är sedan bokad som ett cykelställ framtill, den står själv tills man hinner surra fast den, den sittar bara fast med sikaflex i botten på så vis slipper man borra i golvet och den sitter fast ordentligt. Då smeden är kund till båtfirman jag jobbar på så fick jag den för 900 kronor, jag ska kolla vad hbk medlemmar får ge kanske blir samma pris som för mig, om du vill kan jag ta en bild och lägga ut här.

Är det rampen utanför du menar eller är det den som hållar fast mc:n i garaget, här är en bild på uppkörningsrampen i aluminium som är vikbar, kostade 700 kronor.

//Bosse
 

Bilagor

  • mc ramp.JPG
    mc ramp.JPG
    591,6 KB · Visningar: 46
Senast ändrad:

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Skoter i garaget?

Hej!

Det är viktigt att kontrollera att du kan lasta en scooter i garaget. Det är mycket lätt hänt att man överskrider tillåtet axeltryck på bakaxeln. Även om man har mycket lastvikt över att lasta i en husbil, finns det en stor risk att det blir för ojämnt för delat.

Jag har köpt en ramp på Jula för 600 kr. Den är både stark och lätt samt billig!

Lastramp aluminium fällbar - Jula AB

Mvh

Home-car
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Skoter i garaget?

Hej!

Det är viktigt att kontrollera att du kan lasta en scooter i garaget. Det är mycket lätt hänt att man överskrider tillåtet axeltryck på bakaxeln. Även om man har mycket lastvikt över att lasta i en husbil, finns det en stor risk att det blir för ojämnt för delat.

Jag har köpt en ramp på Jula för 600 kr. Den är både stark och lätt samt billig!

Lastramp aluminium fällbar - Jula AB

Mvh

Home-car

Hej
det är samma som min den är köpt där för 699 kr (jag avrundade till 700 kr) jag har satt på en skiva och lite halkskydd på min bara, för den är som en stege annars, lite hoppigt när mc:n rullas på.
 
Toppen