Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Hjälp Medlemslista Kalender Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Reseplanering för Husbilen
Reseplanering för Husbilen Skriv in vart du tänkt dig resa till så hjälps vi åt att göra den minnesvärd. Eller undrar du om något resmål så frågar du här.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: Svenska Rallyt 2012
Gammal
HBK Medlem

Jappes avatar

Kommun/Land: Orust
Ålder: 71
Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-10, 10:58

Publiken tar stora risker med tanke på kvalitén på de deltagande förarna som tycks ha svårt att hålla sig kvar på vägen och dikeskörningar är ju väldigt vanliga, tydligen. Publiken står väldigt nära vägen och gärna i utgångarna ur kurvorna, vilket förvånar mig storligen eftersom de borde vara de farligaste platserna utefter banan! Hade jag fått för mig att besöka en sådan tävling för motorer, så hade jag placerat mig långt ifrån banan bakom ett rejält stabilt träd för att där kika fram lite försiktigt när "de stora idolerna" fara förbi!

Jappe

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Gammal
HBK Medlem

Nylinds avatar

Kommun/Land: Alingsås
Ålder: 52
Wink Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-10, 11:33

Citat:
Ursprungligen postat av Jappe Visa inlägg
Publiken tar stora risker med tanke på kvalitén på de deltagande förarna som tycks ha svårt att hålla sig kvar på vägen och dikeskörningar är ju väldigt vanliga, tydligen. Publiken står väldigt nära vägen och gärna i utgångarna ur kurvorna, vilket förvånar mig storligen eftersom de borde vara de farligaste platserna utefter banan! Hade jag fått för mig att besöka en sådan tävling för motorer, så hade jag placerat mig långt ifrån banan bakom ett rejält stabilt träd för att där kika fram lite försiktigt när "de stora idolerna" fara förbi!

Jappe
Trodde du var där redan Jappe, och fotade.

Christer

Gammal
HBK Medlem

Anders Bohmans avatar

Kommun/Land: Mjölby
Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-10, 12:01

Citat:
Jag har lite svårt att förstå att sådana här vansinneskörningar med bilar på skogsvägarna verkligen kan vara tillåtet! Vad säger befolkningen i trakterna som blir utestängda från vägarna till sina hem! Och vad tycker skogens djur om dessa fartorgier i de annars så tysta och fina skogstrakterna? Gäller inte trafikförordningen den här sortens tävlingar? Att man vrålkör på bana är en sak, under förutsättning givetvis att bilarna är utrustade med fungerande ljuddämpare, men att tillåta sådant här i naturen, bland alla djuren, det övergår mitt förstånd!

Jappe
Nu känner jag ju inte dig, men jag hoppas att du retas

Gammal
HBK Medlem

Jappes avatar

Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-10, 12:31

Citat:
Ursprungligen postat av Nylind Visa inlägg
Trodde du var där redan Jappe, och fotade.

Christer
Jag har fotograferat en biltävling en gång i mitt liv och då var jag runt femton år och det gällde en Stock-car tävling på isen på en sjö i Hindås en bit utanför Göteborg. Det var en skojig tävling, bilarna körde på varandra med avsikt och ibland uppstod det riktiga "brötar" med gamla bilar och det var mycket sevärt och ingen kom till skada och alla bilarna hade fungerande ljuddämpare, i varje fall i början av loppen!

Från den sortens trivsamma tävlingar till dagens buskörning i skogarna är det ett långt steg! Vad jag inte riktigt förstår är att all trafiklagstiftning upphör att gälla i sådana här sammanhang! Hur många djur stryker med under exempelvis det nu pågående Svenska rallyt? Och hur många av skogens rättmätiga innevånare skadas allvarligt? Det borde också stryka med några åskådare med tanke på förarnas bristande förmåga att hålla kvar bilen på vägen! Kanske det vore bättre att hålla sådana här tävlingar på sjöisar i stället!?

Jappe

Gammal
HBK Ambassadör

Frankias avatar

Kommun/Land: Karlstad
Ålder: 55
Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-10, 13:56

Citat:

Jappe

Hej du Jappe!

Du vet inte mycket du, i alla fall inte om rally IDAG. Det skulle vara kul att ta med dig ut i rallyskogen så du får uppleva både säkerhetsarbetet och tjusningen tillsammans med 300.000 andra åskådare. Till och med djuren sitter i snökanten och kollar vid Collins Crest

Här har du några läckra rallylåtar att lyssna på så du kommer på ett riktigt gott rallyhumör. Jag rekommenderar Wroom Wroom I Värmlandsskogen.P4 Värmlands rallylåtar - Rally Sweden | Sveriges Radio

mvh - Åke

Låt alltid solen skina, om ej på himlen så i sinnet!

Följande Tackar Frankia för detta inlägg:
Anders Bohman (2012-02-10)
Gammal
HBK Medlem

Kommun/Land: Göteborg
Ålder: 51
Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-10, 19:07

Lite panik! Bekanta som är där och vi har gett dom gasolflaska med svensk anslutning! Finns det möjlighet köpa adapter eller tysk flaska i närheten? Tacksam för snabbt svar!

Mvh Marita

Gammal
HBK Intresserad

Kommun/Land: Forshaga
Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-10, 19:15

Det går bra att låna våran tryckregulator husbilen står hos oss i Forshaga jag är på rallyt i morgon dran 04.00 men frun är hemma ring 054 18 31 80

Följande Tackar Ann-Sofie och Per för detta inlägg:
Marutaa (2012-02-10)
Gammal
HBK Intresserad

Kommun/Land: Forshaga
Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-10, 19:18

Citat:
Jag har fotograferat en biltävling en gång i mitt liv och då var jag runt femton år och det gällde en Stock-car tävling på isen på en sjö i Hindås en bit utanför Göteborg. Det var en skojig tävling, bilarna körde på varandra med avsikt och ibland uppstod det riktiga "brötar" med gamla bilar och det var mycket sevärt och ingen kom till skada och alla bilarna hade fungerande ljuddämpare, i varje fall i början av loppen!

Från den sortens trivsamma tävlingar till dagens buskörning i skogarna är det ett långt steg! Vad jag inte riktigt förstår är att all trafiklagstiftning upphör att gälla i sådana här sammanhang! Hur många djur stryker med under exempelvis det nu pågående Svenska rallyt? Och hur många av skogens rättmätiga innevånare skadas allvarligt? Det borde också stryka med några åskådare med tanke på förarnas bristande förmåga att hålla kvar bilen på vägen! Kanske det vore bättre att hålla sådana här tävlingar på sjöisar i stället!?

Jappe
Ja du Jebbe är det inte lika bra att du skaffar ett annat forum att skriva på, du tillför ingent här bar provoserar !! Ta och ok till skroten med din "hus Bil" som du aldrig byter olja i mm) så blir det bra. Sen blir du medläm i moljö partit

Gammal
HBK Medlem

Roland & Violas avatar

Kommun/Land: Bromölla
Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-10, 19:27

Citat:

.......
Jappe
Ja du Jappe, vi bodde i Hindås i 20 år men aldrig såg vi några bilar på Nedsjöarna. Däremot var det spontan isracing på Gröen (Landvettersjön) några år senare när det var en riktig vargavinter.

Själv har jag provat att ratta tjänstebilen på is nere på Ringsjön i början på 70-talet. Skitsköj!

Gammal
HBK Medlem

Jappes avatar

Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-10, 19:42

Detta tilldrog sig i början av det glada 50-talet och vad jag minns så hade många av bilarna typiskt T-Fordsstuk, så hade dom vårdat sina gamla bilar i stället för att köra sönder dom på isen så hade dom säkert varit värda många pengar idag!

Jappe

Gammal
HBK Medlem

Ålder: 51
Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-10, 19:43

Tack så jättemycket Ann-Sofie och Per! Tyvärr är gasolen helt slut så vi får åka upp med en flaska.

Mvh Marita

Gammal
HBK Revisor

Jeepkungens avatar

Kommun/Land: Gnosjö
Ålder: 49
Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-10, 21:26

Ha ha, börjar lära mig hur du fungerar nu Jappe .
Du älskar att provocera och få igång diskussioner men nu får du faktiskt respektera att det finns människor som älskar denna sport mer än något annat.
Jag avskyr hockey,fotboll,friidrott och all annan form av idrott och skulle inte få för mig att ödsla en sekund på att titta på skiten, MEN Jappe....jag har full förståelse för att det finns folk som älskar dessa idrotter och därför går jag inte in och klankar på de trådar som avhandlar dessa.
Detta är dessutom sveriges största sportevenemang utan konkurrens med över 200.000 åskådare på plats och över 60 miljoner tv-tittare över hela världen och inga slagsmål, inga upplopp, inget behov av kravallutrustad polis på plats för att hantera huliganer mm mm.
Dessutom är de flesta tekniska finesser som du har på en modern bil framtestade genom motorsport, så även du Jappe har haft en hel del nytta av motorsporten.
Du skulle ta dig hit och kolla på folkfesten Jappe och se hur fantastiskt kul det är att titta på, kommunerna rallyt går igenom tjänar dessutom en hel del pengar på detta så värmlänningarna är väldigt positiva till rallyt.
Gå gärna in och läs på nwt.se och läs vad det betyder för värmlandsregionen.
Själv står jag inbackad på en skogsväg på ss 13/17 med sträckan 20m framför bilen i skydd av en hel skogsdunge med kraftiga träd och kan knappt bärga mig till första bil startar på sträckan imorgon kl. 10.46

Följande 10 användare säger Tack till Jeepkungen för detta inlägg:
Anders Bohman (2012-02-11), Arne Bakom ratten (2012-02-11), decker (2012-02-11), harmony (2012-02-10), Jappe (2012-02-10), lars.goran (2012-02-10), Micke & Lillian (2012-02-10), peder h (2012-02-11), pelbo (2012-02-11), Tommy-59 (2012-02-10)
Gammal
HBK Ambassadör

Frankias avatar

Kommun/Land: Karlstad
Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-10, 22:39

Jappe har blivit helt omvänd sedan han fick lyssna på lite gooo rallymusik

mvh - Åke

Låt alltid solen skina, om ej på himlen så i sinnet!

Följande Tackar Frankia för detta inlägg:
Jappe (2012-02-13)
Gammal
HBK Medlem

Kimobos avatar

Kommun/Land: Finland
Ålder: 64
Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-11, 09:00

Undrar vilken av Finländarna som vinner Svenska Rallyt i år?. Det heter väl Finnskogarna där de kör?

Leif

Följande Tackar Kimobo för detta inlägg:
paffw (2012-02-12)
Gammal
HBK Medlem

Eila & Penttis avatar

Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-11, 09:30

Citat:
Ursprungligen postat av Kimobo Visa inlägg
Undrar vilken av Finländarna som vinner Svenska Rallyt i år?. Det heter väl Finnskogarna där de kör?

Leif
Vinska mesterkapen på nö igen!
(Finska mästerskapen på snö igen!)

Hirvonen vinner, efter att Latvala kör av, från ledar positionen, sin vana trogen.

Följande Tackar Eila & Pentti för detta inlägg:
Kimobo (2012-02-14)
Gammal
HBK Medlem

Kommun/Land: Linköping
Ålder: 67
Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-13, 09:33

wrc.jpg

Senast redigerad av bosse b den 2012-02-13 klockan 09:45.

Följande 9 användare säger Tack till bosse b för detta inlägg:
Anders Bohman (2012-02-13), bror.axelson (2012-02-13), ingegerd (2012-02-15), Jeepkungen (2012-02-13), jonny.l (2012-02-13), Kimobo (2012-02-14), Maja (2012-02-13), Michael & Åsa (2012-02-14), pelbo (2012-02-13)
Gammal
HBK Medlem

Håkands avatar

Kommun/Land: Tidaholm
Sv: Svenska Rallyt 2012 - 2012-02-13, 11:07

Läser att Jappe undrar hur många djur som blir överkörda på rallytävlingar i skogen. Jag tror inte att det är ofta det händer. När den första bilen kommer och djuren hör det "oväsen" den skapar förpassar de sig sig långt från vägarna som används för tävlingen.

Under de åren jag deltog i rallytävlingar fick jag vid ett tillfälle bromsa för en tjäder som satt på vägen, jag förlorade några sekunder men det var det värt.

Jag tror tyvärr att vi husbilsåkare kör över och skadar betydligt fler djur än rallyåkarna, men inte vill vi väl förbjuda husbilarna

Följande 2 användare säger Tack till Håkand för detta inlägg:
Jappe (2012-02-13), Montreal (2012-02-13)
Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Reseplanering för Husbilen

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Svenska Rallyt Melle Under Markisen 5 2011-02-15 09:56
Svenska Rallyt harmony Reseplanering för Husbilen 4 2011-02-05 19:01
P-G Andersson Svenska Rallyt Jeepkungen Under Markisen 28 2011-01-24 00:37
svenska rallyt 2010 Dag o Lena Reseplanering för Husbilen 4 2010-01-08 11:21

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2012, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS