• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Appar för navigering på iPhone/iPad

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Äntligen har Navigon kommit med uppdatering eller rättare sagt en helt ny app. Är det Garmin som ligger bakom?

Även iGO Primo kom med med en ny omgjord app för några dagar sedan och Route 66 kommer vilken dag som helst med en ny revolutionerande app.

Det händer mycket på navigeringsfronten nu när de stora tillverkarna satsar allt på appar i stället för fasta navigatorer.

Liknande appar har kommit eller kommer även för Android!
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Hej Anders!

Gjorde uppdateringen på Navigon igår.
Min Iphone har även den installerad.

Uppd. sopade bort alla mina favoriter så det bara sa tjoff!!!!:swoon:

Med det är ju egentligen ett helt nytt program.....men det hade ju vart bra om den hade sparat redan inlagda favoriter!

Skall skriva av mina favoriter i paddan innan jag uppdaterar den!

Så tycker jag!:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Hej Anders!

Gjorde uppdateringen på Navigon igår.
Min Iphone har även den installerad.

Uppd. sopade bort alla mina favoriter så det bara sa tjoff!!!!:swoon:

Med det är ju egentligen ett helt nytt program.....men det hade ju vart bra om den hade sparat redan inlagda favoriter!

Skall skriva av mina favoriter i paddan innan jag uppdaterar den!

Så tycker jag!:)

Jo, favoriterna försvann kanske. I och för sig är de lätta att återskapa.

Däremot blev mina resrutter kvar, de tar betydligt mer tid att skapa, tex "Romantische Strasse" med alla sevärdheter på vägen.

Jag upplever att Navigon har blivit bättre och snabbare, i klass med iGO Primo, men så är det ju Garmin som har vidareutvecklat appen.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Mina favoriter försvann inte utan finns under Mina Resmål ihop med senaste.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Inte så trevliga kommentarer på app store:

Version 1.X owners cheated!

by J_Stryker
I bought this app 4 months ago for $89.99 and was promised lifetime updates. Now I have to pay for updates all over again.

I hate Garmin!

this update is f***** up

by FiDeLko
- update removed all your personal settings
- you need to download maps one by one, i'm not talking about another 200mb which is a download must!!
- this is totally the worst approach to the customer!!!
think about it, Garmin :(

Terrible update: Used to be favorite navigation app

by ace apertura
UPDATE: The update is terrible. It revokes free map updates and expects the customer to pay for map updates. Still contains all bugs. That's the end of Navigon. Unfortunately, once Navigon is gone, Tomtom can charge for map updates too.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Inte så trevliga kommentarer på app store:

Version 1.X owners cheated!

by J_Stryker
I bought this app 4 months ago for $89.99 and was promised lifetime updates. Now I have to pay for updates all over again.

I hate Garmin!

this update is f***** up

by FiDeLko
- update removed all your personal settings
- you need to download maps one by one, i'm not talking about another 200mb which is a download must!!
- this is totally the worst approach to the customer!!!
think about it, Garmin :(

Terrible update: Used to be favorite navigation app

by ace apertura
UPDATE: The update is terrible. It revokes free map updates and expects the customer to pay for map updates. Still contains all bugs. That's the end of Navigon. Unfortunately, once Navigon is gone, Tomtom can charge for map updates too.

Vederbörande måste ha fått det om bakfoten!

Jag hade version 1 tidigare och kunde uppgradera utan kostnad.
Visserligen fick man ladda ned kartorna på nytt men utan kostnad.
Dessutom kunde man välja vilka kartor som skulle laddas.

Med Freshmaps kan man försäkra sig om fräscha kartor i fortsättningen men det är ju inte tvunget att uppdatera varje kvartal, kanske det räcker med den ordinarie uppdateringen som är gratis, åtminstone än så länge.

Favoriter och rutter försvann inte, de som klagar har inte letat tillräckligt.

Jag upplever den nya Navigon, som egentligen är Garmin, oerhört mycket bättre och snabbare än den gamla versionen.
Tillsammans med iGO är det nog den bästa navigeringsappen f.n.

PS! Favoriter och sparade rutter dyker upp efter omstart av appen!
 
Senast ändrad:

Wilff

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3294
Medlemskap
2025
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Vet någon hur man hittar ADAC-tillägget i nya Navigonversionen?
Under tillbehör finns ett antal andra tillbehör att handla + en varukorg med en liten röd 2:a (Igår var det en trea)
Kör med IGo men föll för frestelsen och handlade till slut då Navigon verkar ha fått lite bättre ordning nu. Tydligen har jag inte läst på ordentligt när det gäller denna del.

/Wilff
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Hos mig ligger ADAC-tillägget under tillbehör tillsammans med 6 andra.

Jag har sedan länge installerat tillägget som innehåller både camping och ställplatser i hela Europa.
 

Wilff

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3294
Medlemskap
2025
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Under tillbehör har jag 6 st, bl.a Traffic Live och Fresh Maps men ingen ADAC. Däremot har 2:an på min kundvagn nu blivit en 1:a, så uppenbarligen händer ju något någonstans. Förr hade man ju en liten bok att bläddra i när inte förståndet räckte till men nu blir det lite besvärligare.

/Wilff
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Så här ser mina tillbehör ut:

bild-702212.PNG
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Under tillbehör har jag 6 st, bl.a Traffic Live och Fresh Maps men ingen ADAC. Däremot har 2:an på min kundvagn nu blivit en 1:a, så uppenbarligen händer ju något någonstans. Förr hade man ju en liten bok att bläddra i när inte förståndet räckte till men nu blir det lite besvärligare.

/Wilff

Kan det vara så att ADAC kommer att ersättas med en nyare eftersom min är från 2010?

Eftersom Navigon numera ägs och utvecklas av Garmin kommer det troligtvis ett nytt uppdaterat tillägg.
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Anders!

Har köpt Navigon och även ADAC men hur kan man öppna ADAC:s ställplatser?

Hälsningar

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Anders!
Har köpt Navigon och även ADAC men hur kan man öppna ADAC:s ställplatser?
Hälsningar
Bosse

Det finns flera sätt:

Välj resmål tex Celle i Tyskland
Välj Parkplatz nere till vänster:

bild-793504.PNG


Navigera!

bild-707753.PNG


eller POI
Speciellt resmål i en stad i detta fallet Celle
Välj ADAC

bild-731135.PNG


Välj någon av de tre:

bild-754992.PNG


Voila!

bild-774882.PNG


Det finns säkert fler sätt!

PS! Du får först ställa in vad som skall visas i rutan snabbläge nere till vänster.
Jag har valt Bensinstation, ADAC och Telekom Hotspots.
 
Senast ändrad:

Wilff

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3294
Medlemskap
2025
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Så är nog min tanke också. Rimligtvis följer ju ADAC med om man köpt det i en tidigare version och uppdaterar. Har skrivit och frågat Navigon så får vi se om det kommer nå´t svar på frågan.
/Wilff
 
F

F.d. 55516

Guest
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Hvorfor ikke bruke SYGIC NORDIC, den koster ingen ting og fungerer meget bra på ipaddan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Hvorfor ikke bruke SYGIC NORDIC, den koster ingen ting og fungerer meget bra på ipaddan.

Den är inte alls dålig!

Den är lite långsam jämfört med iGO och Navigon och så har den inga ställplatser och campingar vad jag kan se. Under boende finns enbart hotell/motell. Men den har Google lokal sökning som är ett måste på en modern navigeringsapp även om Sygic ännu inte har förstått vad lokal sökning innebär fullt ut.

Google lokal sökning är en av de saker som gör en app smartare än en fast navigator eller Autoroute på datorn.
 

Wilff

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3294
Medlemskap
2025
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Så kom svaret från Navigon:


"Beträffande tjänsten ADAC Camping.

Tyvärr finns inte ADAC Camping tjänsten tillgänglig som in-applikation, det kan tänkas att den kommer att finnas med i framtiden"

Det verkar som att man köpte Navigon lite för "sent", för jag antar att den fanns tillgänglig i tidigare version. Lite snopet kan man tycka...

/Wilff
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på iPhone/iPad

Så kom svaret från Navigon:


"Beträffande tjänsten ADAC Camping.

Tyvärr finns inte ADAC Camping tjänsten tillgänglig som in-applikation, det kan tänkas att den kommer att finnas med i framtiden"

Det verkar som att man köpte Navigon lite för "sent", för jag antar att den fanns tillgänglig i tidigare version. Lite snopet kan man tycka...

/Wilff

Tråkigt, men min är från 2010 så det kanske kommer en nyutvecklad från Garmin vad det lider.

Det finns dock en som är vassare nämligen Promobil Mobil Life + (plus) . Den innehåller ännu fler ställplatser och kan användas offline genom att databasen laddas ned i förväg. Endast 45 kr.
 
Toppen