• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Defa och Calix elinstallationer för fordonsvärme och batteriladdare.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Hur många har en aning om detta? När jag jobbade med svaren till trådarna ”Vägguttag” och ”Elinstallation av 12V och 230V” så dök följande upp. Har själv aldrig någonsin funderat på detta överhuvudtaget. Men då det är en fast installation gäller: Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av en yrkesman under överinseende av en elinstallatör.
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/F%C3%B6reskrifter/2007-2.pdf
Av svaren jag fått av Defa och Calix tolkar jag det som man vet om det men man går inte ut med denna information.


http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Elprodukter/Bilvarmare/
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Defa och Calix elinstallationer för fordonsvärme och batteriladdare.

Jag läste de förra trådarna och tänkte genast på el-motorvärmare med kupé-uttag, detta är intressanta tillbehör.
Jag har en del funderingar på detta som är just funderingar och inte svar på frågor.

Första frågan då det gäller nyare fordon är om det finns något fordon (förutom E85 bilar som ofta har el-motorvärmare standard) där en el-motorvärmare finns med i helfordonsgodkännadet?
Är det ett tillbehör som i samtliga fall är klassat och därmed följer CE för det aktuella fordonet?
Jag har fått dessa frågor förr av vänner och har inte hittat något svar.
Är svaret att detta tillbehör bryter mot helfordonsgodkännadet samt CE-klassningen så är allt klart, man får inte montera el-motorvärmare på det fordonet.

Om man inte bryter mot CE/helfordonsgodkännandet så är frågan vem som får installera detta?
Är svaret att det krävs en behörig elektriker som utför eller alternativt övervakar arbetet så är 100% av alla el-motorvärmare monterade med felaktig behörighet.
Exempel: De 50-100st jag har monterat på jobbet eller åt mig själv/vänner/släktingar har naturligvis ingen "behörig elektriker" övervakat instalationen på.
Här i Norrbotten har minst 95% av alla bilar el-motorvärmare så det är ett stort problem.
Eller....är det ett problem?
Utan el-motorvärmare är min bil inte brukbar så att välja bort detta går inte för mig, jag behöver detta tillbehör och monterar den själv oavsett vad någon lagtext säger, så rebellisk är jag.

Bara min syn på saken.
Mvh Alf
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Defa och Calix elinstallationer för fordonsvärme och batteriladdare.

Bara att konstatera:
Mängden av "missförstånd och missuppfattningar bland gemene man" är stor,
tjejer brukar kunna hålla fingrarna borta såvida de inte är behöriga elinstallatörer
(jobbade ihop med en på förra skolan).

Bidragande till misstagen är att man får byta en trasig kontakt på en sladd.
MEN, lusläser man bestämmelserna får man inte ansluta en ny kontakt i vardera
ände på en sladd och därigenom tillverka en skarvsladd!
Handen på hjärtat, mina herrar, vem har inte det? :confused:

"FASTA MONTAGE" = "spikade på väggen", får ENDAST hanteras av behörig
elinstallatör, eller av någon av elinstallatör delegerad.
Elinstallatören har en professionell försäkring och brukar inte delegera okunniga.

Gör man installationen själv, och något händer, så gäller INGA försäkringar.
Det blir "att slanta själv"!

Var snäll mot din plånbok! :rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Defa och Calix elinstallationer för fordonsvärme och batteriladdare.

Dessutom:

Har en installation utförts av obehörig och något händer, så som en brand eller elolycka kan den som utfört installationen straffas för oaktsamhetsbrotten: allmänfarlig vårdslöshet, vållande till kroppsskada, vållande till annans död etc.

Det är inte alla som tänker på det när de gör lite "hemjobb".

Johan Kinneryd
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Defa och Calix elinstallationer för fordonsvärme och batteriladdare.

Om man installerar motorvärmare/kupévärmare med de delar som ingår i satsen, behöver man ju inte skruva isär kontakter och kopplingar. Man monterar ju värmepatronen i motorblocket, eller i vattenslangen, eller på en del nyare bilar mot oljetråget. Allt man gör är ju att ansluta färdiga delar. Detta faller helt utom elbehörighet och man får göra jobbet själv.
Ove.G
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Defa och Calix elinstallationer för fordonsvärme och batteriladdare.

Jaha Bäckmark, det var ju ett annat sätt att se det på. Det tänker jag inte ens försöka ta reda på.
När jag samtalat med överinspektören på elsäkerhetsverket så förstod jag att man tyckte att reglerna inte var uppdaterade på länge. Jag kan tycka att det är helt kass att man har en text som ingen någonsin har ens funderat på eller vet om, varken privatpersoner eller verkstäder. Nästa tanke blir ju att om ingen någonsin har tillämpat denna regel varför följa de andra reglerna. Men så kan man väl inte tänka?

Ove.G
Det har ingenting med att man skruvar ihop färdiga delar. I och med att man skruvar fast kabeln med kabelklammer som medföljer och skruvar dit både vägguttag och laddaren ombord i fordonet så är de en fast installation enligt elsäkerhetsverket och då gäller texten i mitt första inlägg. Allt enligt alla mina mail och telefonsamtal med överinspektör på elsäkerhetsverket.
Enligt mitt senaste samtal med verket så skulle man lyfta frågan och skulle det bli någon förändring så kommer det på deras hemsida.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Defa och Calix elinstallationer för fordonsvärme och batteriladdare.

Grunden i dessa funderingar är regler/lagar och hur dessa kan komma i konflikt med verkligheten.
Det är viktigt att följa regelverket enligt många men om regelverket inte kan följas av praktiska skäl som kommer det inte att följas.
Då förlorar många respekten för regler vilket är mycket olyckligt.
Att tolka ett regeverk så att alla verkstäder i Sverige utför en obehörig installation känns inte riktigt rätt för oss som lever i verkligheten.

Exemplet med motorvärmarinstalation visar hur fel det kan vara om man läser en regel på så sätt att man inte får utföra detta arbete.
Det är inte möjligt att denna installation inte får förekomma, verkligheten gäller och den säger att man måsta ha motorvärmare med kupéuttag i norrland!
Detta monteras av ägaren själv (eller vän/släkting till denne) eller en verkstad, aldrig av behörig elektriker då de inte jobbar på verkstäder.

Man bryter då mot helfordonsgodkännadet men det har ingen praktisk betydelse eftersom bilprovningen inte kontrolllerar detta vid besiktning.
Alla mina fordon är förändrade på så sätt att de inte följer helfordonsgodkännadet (extraljus, motorvärmare, ej original avgasystem mm.) vilket inte spelar någon roll alls!
Det svåra är när man måste förändra något samt få med det i helfordonsgodkännadet (t.ex. förändring av motoreffekt) men att göra en förändring som denna är inget man behöver ha med i fordonets dokumentation.

Man har dessutom utfört en "fast installation" utan behörighet när man monterar motorvärmare men det spelar inte heller någon roll när man utför jobbet korrekt med korrekta komponenter.
Det sker tusentals instalatoner varje år (mer än 30 000?) och om dessa bryter mot något regelverk har ingen praktisk betydelse.

Man får alltså montera elektrisk motorvärmare+kupéuttag i verkligheten och detta ifrågasätts inte av någon.
Då det gäller skadeärenden (bilel) jag jobbat med åt olika försäkringsbolag har denna frågeställning inte ens existerat.
Skulle en "obehörig instalation" (alla instalationer av motorvärmare är alltså det) av motorvärmare göra så att försäkringen inte längre gäller är samtliga bilar i norrland utan gällande försäkring.
Återigen är detta i konflikt med verkligheten.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Defa och Calix elinstallationer för fordonsvärme och batteriladdare.

I och med att man skruvar fast kabeln med kabelklammer som medföljer och skruvar dit både vägguttag och laddaren ombord i fordonet så är de en fast installation enligt elsäkerhetsverket och då gäller texten i mitt första inlägg. Allt enligt alla mina mail och telefonsamtal med överinspektör på elsäkerhetsverket.
.

Här är nog läge för en tolkning.
Håller med dig att en motorvärmaranläggning är en fast installation om man som du beskriver att kablarna fästs med klammer.

Se det så här. Du sätter fast allt kablage med medföljade buntband. Allt kablage kontakteras precis som om det vore vanliga skarvkablar. Apparater sätts fast precis som om det vore skarvdosor på vanliga skarvsladdar som har skruvfästen. Ingen elektrisk kunskap krävs för montering av motorvärmare eftersom all kontaktering endast går att göra på ett sätt.

Vet att du är mycket påläst med regler och lagar men här tror jag att du tolkat allt lite för byråkratiskt.

Men som sagt, ett skriftligt utlåtande från Elsäkerhetsverket vore intressant.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Defa och Calix elinstallationer för fordonsvärme och batteriladdare.

Dessutom:

Har en installation utförts av obehörig och något händer, så som en brand eller elolycka kan den som utfört installationen straffas för oaktsamhetsbrotten: allmänfarlig vårdslöshet, vållande till kroppsskada, vållande till annans död etc.

Det är inte alla som tänker på det när de gör lite "hemjobb".

Johan Kinneryd

Även om det skulle vara ett "svartjobb" där den som gjort jobbet inte kommer att kunna bindas till objektet så står till slut alltid fastihetsägaren ansvarig för sin anläggning.

Eftersom jag jobbar just nu uteslutande åt elbolag så vid många hembesök ryser man hur illa ställt det är i många fastigheter med uppdatering av elanläggningen.
Mätarplattor i ek, gammal tygkabel (OVIR), externa nollplintar från -30talet, ev. o-schuntade nollor lite yrkestermer blev det nog nu men man ryser när man ser det hela.

Sammanfattat så är det otroligt många fastigheter som omgående borde uppdateras.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Defa och Calix elinstallationer för fordonsvärme och batteriladdare.

Okej, jag sitter ju inte här och hittar på då jag vet att där är många läsare i trådarna. Har faktiskt jobbat en del för att skaffa informationen om detta, men då det inte är som man tror att det är blir det lite svår att ta till sig. Om man väljer att tvilva på min information så får man väl ta en runda själv med verket. Har förståelse för att man kan tvivla då informationen kan se konstigt ut, och ibland är ju faktiskt svaren här helt uppåt väggarna fel. Och då undrar man varför man skrev.
 
Toppen