• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasig automatsäkring -var hitta ny?

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
En 220v automatsäkring till elpatronen på Aldepannan har gett upp och skulle behöva bytas ut. Bad den lokale reparatören beställa en ny för fyra veckor sedan men den har fortfarande inte kommit trots påminnelser.

Den är märkt F&S c45n c 16. Tror den är tillverkad i Kina. Jag har själv letat på nätet utan framgång. Någon som haft motsvarande problem? Någon som bytt ut den mot annan säkring?
 
F

F.d. 29991

Guest
Sv: Trasig automatsäkring -var hitta ny?

Hej det är en dvärgbrytare som finns att köpa hos biltema,harald nyborg,jula,clas i sjön. mvh Ducen.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Trasig automatsäkring -var hitta ny?

Ahnjon,
Handen på hjärtat nu, har du använt säkringen som strömbrytare?

Automatsäkringar är konstruerade för att klara c:a 10 - 15 brytningar,
sedan är den utsliten, troligen p.g.a. gnistor vid brytning.

Så använd aLdrig en automatsäkring istället för en vanlig strömbrytare!
Närmaste elaffär borde kunna hjälpa dig med nya autobrytare.

Lycka till!
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Trasig automatsäkring -var hitta ny?

Handen på hjärtat - nej faktiskt inte. Men den löste ut några gånger när jag hade för lite vätska i systemet, och tydligen klarar den inte av att lösa ut några gånger. Den tappar då förmågan att "hålla emot".

Det vore ju för väl om den gick att hitta på dom butiker som nämns, det måste genast kollas.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Trasig automatsäkring -var hitta ny?

Nej inte precis så. Ska kolla om jag kan få in en bild på den. Har varit på Clas O och Jula hittills utan framgång. Deras dvärgbrytare verkar större.
 
F

F.d. 24377

Guest
Sv: Trasig automatsäkring -var hitta ny?

Måste korrigera ditt svar.
En automatsäkring klarar 10-20000 omkopplingar utan problem. Den kan i praktiken användas som hvb, däremot kan utlösningsvilkoren ändras lite efter ett antal kortslutningar eller överlaster.

Mvh
Dan
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Trasig automatsäkring -var hitta ny?

Ställde frågan på ett seminarium för något år sedan till ABB, dom hade nog inte fått frågan förut. Man menade på att vi har ingen gräns. Tittar man i deras datablad så står där 20 000 gånger, och det kan man nog säga är obegränsat.
mechanical service life : 20.000 switchovers

service life at rated load 20.000 switchovers

http://www05.abb.com/global/scot/sc...5712400340107/$file/2cdc002052d0203_ul489.pdf
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Trasig automatsäkring -var hitta ny?

Det kanske är skillnad på kvaliten mellan olika dvärgbrytare. Har hört kritik från flera husbilsreparatörer av de kinesiska.
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Trasig automatsäkring -var hitta ny?

Handen på hjärtat - nej faktiskt inte. Men den löste ut några gånger när jag hade för lite vätska i systemet, och tydligen klarar den inte av att lösa ut några gånger. Den tappar då förmågan att "hålla emot".

Det vore ju för väl om den gick att hitta på dom butiker som nämns, det måste genast kollas.

Måste bry mig lite... en säkring har ingen som helst koppling till att du har för lite vätska i systemet, det enda den bryr sig i är ström, löser den beror det på att elpatronen gått sönder pga för lite vatten. För övrigt vill jag hålla med om att antalet ggr den håller för att lösa för överström eller att manövrera, överstiger säkert 20000-100000 ggr däremot klarar den inte en kortslutning med bibehållen karaktäristik och nivå där den skall lösa. Det har visat sig att efter en ren kortslutning löser en dvärg 10A allt mellan 1-25A eller inte alls.
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Trasig automatsäkring -var hitta ny?

Har du någon bild på säkringen?

Håller den samma mått? dvs 18mm bredd

Benämningen c45n står för högsta kortslutningsström, andra vanliga benämningar är 6000 eller 6KA 10000 eller 10KA... du kan alltså köpa vilken som helst ju högre värde desto bättre = dyrare det avgörande är att du får samma A // karaktristik i ditt fall C16.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen