• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer ström för kortare resa

F

F.d. 55451

Guest
Känna till detaljerna med olika typer av energi för el i husbil, kan en nykter blick få för sig att varför göra så mycket ansträngning, för att ladda batterierna senaste 5 -10%.

Eftersom det var skrivet någonstans alla flaskor inte fylls på 100% upp - snarare 95% upp.
Om flaskorna skulle fyllas 100% som papkaton - hur mycket tillverkarna inte kunde spara glaset och frakt etc.?

Nu, batteriet varar längst vid 99% fyllning, och de tas ibland till 99% - då de förmodligen lever lika länge.
Fåtal reser långt bara att ladda batterierna.

Vi vill alla ha bra batteritid så kanske kan det vara snabbare / bättre att ha:
4 x 70 ampere vid 95% = 266 ampere - efter 3 timmar än
3 x 90 ampere vid 99% = 266 ampere - efter 5 timmars körning
Titta på det här diagrammet och konstanter hur lite watt du får på batterierna den sista delen av laddning.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/398159

Nu, fokusera inte på de små detaljerna.
Det är en övergripande betraktning.

Det finns förmodligen fler, i detta perspektiv som skulle föredra mer batteri och mindre körning. När vikten tillåter.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Mer ström för kortare resa

Hej Bredo
Kender du historien om den nye avancerede oversættelsesanlæg der skulle testes.
Man skrev ind på dansk: Ånden er redebon, men køddet er skrøbeligt, oversatte det til russisk, derefter til engelsk, og så igen til dansk, og ud kom der:
Spritten er god nok men køddet er råddent

Når man et par gange har oversat selv enkelte ord både frem og tilbage, eller som i ovenstående i ring, via "smarte" oversættere, ser man let hvor forkert det kan blive.
Men, ovenstående var nu mest for sjov, jeg har jo af gode grunde let ved dit danske.
Hilsen Jes
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Mer ström för kortare resa

"Der er rettet under 5% i forhold til Google - men det kan skyldes at Google kun lavede 20 % af min oversættelse fra dansk.

Der synes undetiden at være mere feed back' om mine oversættelser end indholdet.

Jeg er skuffet.
Jeg er skuffet

Med vänlig hälsning Bredo - Danmark."


Bredo, du skal ikke være skuffet, hvis indholdet ikke forstås, så er der jo kun kommunikationen/sproget at forholde sig til. Men bliv endeligt ved med din kommunikation her, som du ved bliver al hjælp, alle gode råd og al viden der bliver formidlet her værdsat meget højt af alle der færdes her på forummet. Hilsen Jes
 
Toppen