• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan du koppla bort ström till köra ljus och kylskåp ?

F

F.d. 55451

Guest
Hur mycket ström använder du fron generatorn under körning förutom att ladda batterierna ?
Det beror på dina batterier för full laddning faktiskt.
Använder du till exempel ström för kör ljus och kyl / frys kan orsaka att batterinivån får inte överstiga 14 volt.
Motståndet av den extra konsumtionen fron hög lampor i köra ljus och kylskåp, även för en 140 A generator, kann minska spänning med 0,3 volt eller mer.

Det är tveksamt om generatorn och spänningsregulator exakt anpassade till din husbil.

Jag använder inte (sällan) ström för kylskåp (gas), och i Tyskland och andra länder, sällan kör ljus.
Därför, min generator ge upp till 14,6 volt, om jag inte använder PC, GPS och radio.
Radio och ljus kan skadas av mer en 14,5 volt.
Använder jag radio - 14,5 volt och batterierna är runt koka.
14,4 volt är det högsta om jag vill undvika att batterierna luktar.

Därför bra med 14,3 volt vid körning över 2 timmar - beroende på spänning från början.

Den optimala laddningsspänningen för fulladdade batterier (99%) är 14,3 till 14,5 volt, beroende på batterierna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kan du koppla bort ström till köra ljus och kylskåp ?

Du menar ledsen ?
Hadde jag inta Google da begreb jag inta lessen'.

Det blir inte bättre på Dansk men jeg kan bruge en omformulering.
På svensk hatte du skrivat - förstår inta helt ?
Jag använder inte så mycket Google translate.( - "don't blame Google" or Microsoft as usual)

Om jag använder radio ( och ljus ) med bra förbruk - da minsknas spänningen fron 14,6 volt till 14,5 volt - PC/GPS till ~14,4 volt och so fort.

PS. man blir bättre att använda Svensk om man får liten stytt fron Google.
"Übung macht Meister" :).
Der kommer tid - hoppas jag.;)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kan du koppla bort ström till köra ljus och kylskåp ?

Om du menar nya ? - da är den endast 5 år gammal.
Men jag erfarer at en del husbilar endast får omkring 14 volt och i dette åsikt er fläkten ochså en bra illustration om man har synlig voltmeter från förarsätet.
Du kann kolla själv, kobla in mer och mer och du får se ;).
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kan du koppla bort ström till köra ljus och kylskåp ?

Jo jag menar om du kan mäta upp 14,6v och batterierna kokar, då är inte spänningsregleringen ok. Generatorn är att betrakta som en konstant spänningskälla på 14,2-14,4 volt och detta sköts genom att laddningsregulatorn/spänningsregulatorn magnetiserar rotorn så att utspänningen blir konstant oberoende av belastning och varvtal. Ett trögt reglersystem som inte tål att man avlägsnar batteriet under drift, då minskar inte magnetiseringen snabbt nog och spänningat som är farliga för dioderna skapas.
MEN, ineffekt(mekanisk)=uteffekt(IxU)+förluster(värme). Vilket innebär att är belastningen för stor sjunker spänningen till ett värde så att (IxU)+förluster=ineffekt. Samma sak om generatorremmen slirar. Därför mäter man inte 14,2-14,4 volt direkt efter start och på tomgång.

// Göte J
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kan du koppla bort ström till köra ljus och kylskåp ?

Jo jag menar om du kan mäta upp 14,6v och batterierna kokar, då är inte spänningsregleringen ok. Generatorn är att betrakta som en konstant spänningskälla på 14,2-14,4 volt och detta sköts genom att laddningsregulatorn/spänningsregulatorn magnetiserar rotorn så att utspänningen blir konstant oberoende av belastning och varvtal. Ett trögt reglersystem som inte tål att man avlägsnar batteriet under drift, då minskar inte magnetiseringen snabbt nog och spänningat som är farliga för dioderna skapas.
MEN, ineffekt(mekanisk)=uteffekt(IxU)+förluster(värme). Vilket innebär att är belastningen för stor sjunker spänningen till ett värde så att (IxU)+förluster=ineffekt. Samma sak om generatorremmen slirar. Därför mäter man inte 14,2-14,4 volt direkt efter start och på tomgång.

// Göte J
Bra att der finns HBK medlem som har kjenskab till reguleringstypen.;)

Det är känt att spänningsregulatorer, regulerar först 14,6 till 14,7 volt speciellt för bilar med små batterier, och det är irriterande'.
För dyr stereo som är känslig för överspänning.
Fler fabrikanter pointerer at spänning över 14,5 volt kan skada stereoen.
Varför ? !
Problemet är inte så stor när man använder många batterier och kyl / frys i Skandinavien där körljus under dagtid är obligatoriska, men resultat blir för liten laddning och spännig.
Men jag föredrar en snabbladdning till rimlig maximum, utan alltför många onödiga ström användare.

Men när "laddningsregulatorn/spänningsregulatorn magnetiserar rotorn så att utspänningen blir konstant oberoende av belastning och varvtal" -är 14,6 - 14,7 volt bra att regulera med en "Ctek S250" + SmartPass eller manuellt - jag fördrar manuellt vid naturlig använder kontroll.

Resten verkar logiskt men ändrar inte regulatorn som referensen till 14,6 till 14,7 volt.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kan du koppla bort ström till köra ljus och kylskåp ?

Man får inte blanda ihop funktionerna på generatorn och C-Teken. Generatorn ser som sin enda uppgift att hålla en konstant spänning ut 14,2-14,4 volt.Möjligen finns en inbyggd teperaturkompensation, dock mäts tempen i generatorn/laddningsregulatorn.
C-Teken är en elektronisk omvanlare/laddare med logik, med inspänningsområde ca 10-15v(?) som efter bästa förmåga anpassar spänningen för att få batteriet fulladdat utan att överladda och även sänker spänningen till underhållsladdning när batteriet är fullt.

// Göte J
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kan du koppla bort ström till köra ljus och kylskåp ?

Man får inte blanda ihop funktionerna på generatorn och C-Teken. Generatorn ser som sin enda uppgift att hålla en konstant spänning ut 14,2-14,4 volt.Möjligen finns en inbyggd teperaturkompensation, dock mäts tempen i generatorn/laddningsregulatorn.
C-Teken är en elektronisk omvanlare/laddare med logik, med inspänningsområde ca 10-15v(?) som efter bästa förmåga anpassar spänningen för att få batteriet fulladdat utan att överladda och även sänker spänningen till underhållsladdning när batteriet är fullt.

// Göte J

Även om vi inte är överens om generatorn laddningsspänningen som beklagat på hemsidor - särskilt för spännings-känsliga ämnen såsom stereo, är vi överens om vad som CTEK gör.
Frågan är nu bara om vars temperatur kompensator bör placeras :confused::confused:.

Jag har 3 batterier med ca 2 meters avstånd!

:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kan du koppla bort ström till köra ljus och kylskåp ?

Eftersom temperaturkompensering ska höja laddningsspänningen när temperaturen minskar blir det inte bra var man än placerar tempgivaren om det skiljer vesentligt i temperatur där de olika batterierna står.
Nåja nu överdriver jag nog lite!
Jag skulle nog placerat givaren på det "varmaste" batteriet. Då riskerar jag inte att överladda "varmaste" batteriet men får kanske inte de "kallare" riktigt 100% laddade.
Eller som man säger "Hur man vänder sig har man ändan därbak".

// Göte J
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Kan du koppla bort ström till köra ljus och kylskåp ?

:)Hei Gøte J./BredoMobil

Kan dere gå inn på Revnesystem og lese om hva han tilbyr.

Har fått montert SoftCharger på min Sprinter.
Er ute på en tomåneders rundtur og har for første gang ikke hatt
problemer med strømforsyningen.
Ligger mye på stellplasser uten strømforsyning, har 100w solcelle,
180w dynamo, 100 Ah startbatteri og 150Ah AMG forbruksbatteri.
Diesel coupe/vannvarmer, kompressor 12v kjøleskap, LED lamper og
ikke TV.
Jeg har ikke greie på hva som skjer, men det virker!
Hyggelig om dere hadde noen synspunkter:)

Beste hilsen fra Atle, ft. i Holland.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kan du koppla bort ström till köra ljus och kylskåp ?

En bra illustrasjon på hvordan laderegulatoren fungerer var en Peugot 505 GTI jeg hadde på 1980 tallet en gang. Det begynte å få merkelige feil, mest plagsomt var at motoren stoppet etter noen timers kjøring forsvant effekten.
Ingen problemer med starteren, men stoppet motoren så var det bare en måte å få den i gang igjen - nye tennplugger! Bilen var flere ganger på merkeverksted for å finne ut hvorfor den ga for mye bensin - allt var rett.

Til slutt fikk jeg låne et sett med verkstedhåndbøker fra Volvo på Bosch CDI insprøytning og finleste denne - en liten mening ga meg en ide: det var lagt inn logikk for å kompensere for lav batterispenning, hva med høy? Ikke et or i boken. Hmmmm bilen hadde "vedlikeholdfritt" batteri med forseglede celler, jeg brøt opp forseglingen og tittet ned - lite fludium, helte på neste 2 liter destilert vatn. Kjørte et par riktig lange turer og bilen var frisk, den fikk så nytt batteri, ikke vedlikeholdfritt denne gangen.

Atle (Regent) sitt Softcharge er godt kjent hos de yrkesbiler som trekker mye fra sine batterier, slik som ambulanser - gjør i praksis om bilens ladekrets til en moderne flerstegs lader.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kan du koppla bort ström till köra ljus och kylskåp ?

Kan du koppla bort ström till köra ljus och kylskåp ?

Hur mycket ström använder du fron generatorn under körning förutom att ladda batterierna ?

Är dessa frågor omöjligt att förstå på svenska :confused:

Hur många volt, innan och när du kopplar bort kylskåpet och ljus? - med lite varvtal.
 
Toppen