• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta ingår i en husbils tjänstevikt

F

F.d. 5322

Guest
Eftersom diskussionen har varit uppe lite då och då, ställde jag en fråga till Transportstyrelsen, för att skingra spekulationer och gissningar och för att jag själv är nyfiken.
Så här är det:

Fråga: Hej
På förekommen anledning är vi väldigt nyfikna på vad som räknas in i en husbils tjänstevikt?
Vore tacksamma om ni ville precisera detta!

mvh Lars-Göran Persson/ Maria Gunnarsson



Svar: Massa av fordon med karosseri i körklart skick, (inklusive kylvätska, oljor, bränsle, verktyg,reservhjul och förare).
För campingfordon skall också massan som motsvaras av färskvatten-och gastankar fyllda till 90 % medräknas.

Med vänliga hälsningar
Persson Anna

Supportenheten
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Vid en ev viktskontroll på väg gäller bilens "verkliga vikt på vågen" ställt mot bilens "max tillåtna totalvikt" (som aldrig av tekniska och legala skäl får överskridas.

Tjänstevikt används för att beräkna fordonets teoretiska(?) lastvikt och kan då användas ex vid beräkning av böter vid överskridande av fordonets totalvikt.
Enligt bilbesiktningens och mina egna erfarenhetervisar väger oftast husbilar mer än vad registreringsdokumentet anger, upp till kanske 300kg. Det innebår att den verkliga lastvikten minskas med upp till 300kg.

Därför oavsett var som sägs i försäljningsunderlag eller i husbilens registreringshandligar, väg bilen och kolla därigenom vad du verkligen kan/får lasta "upp till bilens tillåtna totalvikt" - detta är ändå det enda som gäller och det svarar du som förare för oavsett alla andra uppgifter!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Inte alltid så Relax!


När husbilen inköptes i juli 2008 gjorde jag en kontrollvägning av fordonet vid Svensk Bilprovning, för att jag ville kontrollera den angivna tjänstevikten på 3160 kg.
Bilen var vid vägningen utrustad på det sätt som föreskrivs avseende utrustning, drivmedel, vatten och gasol .
Husbilen vägde då med mig som förare (70 kg) totalt 3030 kg. Dvs. 130 kg mindre än vad registreringsbeviset angav.

Positivt för lastförmågan men negativt vid en ev överlast.


Roadglider
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Hej

"Max tillåtem totalvikt" är tyvärr bara halva sanningen.
lika allvarligt är det att överskrida max axeltryck, vilket ofta " glöms" i debatten om totalvikt.
Vet av egen erfarenhet att många HB i husbilsflottan "lider" av detta problem, även om man klarar tot.vikt ( vilket många inte heller gör).
Ett gott råd är, ställ era husbilar på en våg, väg varje axel för sig, så ser ni de
Verkliga axelbelastningarna och tot vikten, tro mig, ni kommer att bli förvånade.
Det är ju trots allt den VERKLIGA vikten som gäller om länsman har synpunkter.

Hälsningar från ett idag mulet Kroksjön

Claes 105
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Någon som vet hur man räknar ut påföljden, om axelvikten överskrids med X kg medan totalvikten ej överskridits?
Räknas det på tillåten axelvikt eller en fiktiv uppdelning på maxlast på resp axel?

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Någon som vet hur man räknar ut påföljden, om axelvikten överskrids med X kg medan totalvikten ej överskridits?
Räknas det på tillåten axelvikt eller en fiktiv uppdelning på maxlast på resp axel?

Roadglider

Påföljden beräknas på den tillåtna axelvikten.

AXELTRYCK
175 Motordrivet fordon brukats trots att högsta tillåtna
axeltryck överskridits med

A 1 – 10 % .................................................. 1500:-
B 11 – 20 % ................................................. 2000:-
C 21 – 30 % ................................................. 2500:-
D 31 – 40 % ................................................. 3000:-
E 41 – 50 % ................................................. 4000:-

Anm: 51 % och däröver rapport till åklagare.

/BJ
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Osökt kommer då frågan: Var hittar man information om max axeltryck?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

På alle husbiler produsert i Tyskland sitter det en plate med denne informasjon, og i registrerinbgspapirene står det og (i alle fall for biler over 3500 kg). På samme plate står og CoC typegodkjenningsnummeret.

Skjevfordelingen av vekt på akslene er mye avhengig av biltypen: en halvintegrert blir lett overlastet bak - en helintegrert eller alkove får ofte problemer med vekten foran.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Ett litet stickspår på tråden pga en del inlägg.

Bosse och Elsey svar visar hur ologiskt det är i nuvarande regelsystem, där påföljden för överskridet axeltryck räknas i procent på det maximalt tillåtna axeltrycket medan överskriden totalvikt räknas i procent på den maximala lastvikten.

För min husbil totalvikt 3500 kg resp personbil totalvikt 1800 kg blir 1 % överlast på:

Bakaxeln 21,5* kg resp 10.1 kg ger bot på 1500:-.
Framaxeln 17* kg resp 8.7 kg ger bot på 1500:-.
Lastvikt 3,4 kg resp 4,2 kg ger bot på 2000:-.

*Minns inte exakt, men cirka värden och tillsammans över totalvikten. Bilen under Jula överdrag, kan inte kolla exakt på plåten i motorrummet.

Regelverket är anpassat till "lastfordon" men tillämpas direkt av även på PB.
Är det överträdelsens trafikfarlighet eller strävan att göra enkla schablonartade påföljdstabeller som ger detta resultat?
Gränser måste finnas, men det är en fördel om dom är logiska.

Styrelsen jobbar ju med detta förhållande. Se Lagar och regelverk tråden: "Ointresserade myndigheter" inlägg 69.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Betr max axeltryck och ev överskridande av max axeltryck. Den senaste husbilen som jag har haft tom sept-11 var en Bürstner Elegance i726G 2010 med totalvikt på 4 ton!

Den bilen och förmodligen även liknande bilar, har följande max-/nyttobelastningar på axlarna vid "körklar bil = Verklig tjänstevikt", dvs med förare på rätt plats, vätskor, verktyg samt extrautrustn som markis, bodels AC - men utan nyttolast". Jag fick med bilbesiktningens hjälp/våg fram följande uppgifter;
# verklig tjänstevikt 3.616kg = eftersom totalvikten var 4 ton, blev den verkliga resterande nyttolastförmågan 384kg!

# max tillåten FRAM-axelbelastning 2.100kg, verklig framaxelbelastning vid verklig tjänstevikt 1.791kg (dvs en marginal för nyttolast på 309kg för framaxeln)!
# max tillåten BAK-axelbelastning 2.400kg, verklig bakaxelbelastning vid verklig tjänstevikt 1.921kg (= dvs en marginal för nyttolast på 479kg för bakaxeln)!

Det innebär att denna Bürstner (och troligen liknande bilar) inte har några problem med axelvikter, det finns tom oftast marginal för att (vårdslöst?) lägga tillkommande "nyttolast" enbart ex i garaget (som i ex ovan).
Sannolikt har de flesta husbilar en liknande "överdimensionering(?)" betr tillåten max axelbelastning kontra totalvikt?

Axelmarginalerna bör innebära att problem med överlast på enskild axel är ovanligt alt överskattat (förutsatt att nyttolasten ryms inom ramen för max totalvikt), om man bortser från att hänga ex en MC etc på bakstammen?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Relax,

Håller med dej om marginalerna på axeltrycken. Har samma förhållande på vår husbil, men med lägre siffror naturligtvis.
Det intressanta är dock enligt min uppfattning, att det tydligen används olika utgångsvärden för att beräkna påföljder vid överskriden maximal lastvikt ock överskridet axeltryck.
Begreppet marginal för nyttolast på en axel har jag inte sett för beräkning av påpföljd vid överskridet axeltryck.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Eftersom diskussionen har varit uppe lite då och då, ställde jag en fråga till Transportstyrelsen, för att skingra spekulationer och gissningar och för att jag själv är nyfiken.
Så här är det:

Fråga: Hej
På förekommen anledning är vi väldigt nyfikna på vad som räknas in i en husbils tjänstevikt?
Vore tacksamma om ni ville precisera detta!

mvh Lars-Göran Persson/ Maria Gunnarsson



Svar: Massa av fordon med karosseri i körklart skick, (inklusive kylvätska, oljor, bränsle, verktyg,reservhjul och förare).
För campingfordon skall också massan som motsvaras av färskvatten-och gastankar fyllda till 90 % medräknas.

Med vänliga hälsningar
Persson Anna

Supportenheten

OK men du kan vara väldigt övertygad om att vid en eventuell vägning av Polis så är det den vikt fordonet har vid vägtillfället som avgör om du är överlasad eller inte.
Det är fullständigt obegripligt (men inte förvånadnde) att byråkratin säger att det som är möjligt att lasta är det som skall gälla vid färd på väg:confused:

Detta är naturligtvis ologiskt. En lastbil kan ha en tillåten last av 12 ton, det skulle betyda att detta skulle vara vad Polisen utgår ifrån oavsett om lastbilen endast har 7 tons last vid tillfället när den vägs och vägen har nedsatt bruttovikt.:rolleyes:
Naturligtvis gäller den faktiska vikten vid detta tillfälle inget annat.
Men undataget är tillåtet axeltryck som påvisats i tidigare inlägg.
Detta är en "fälla" för oss som är "amatörer" på området men en verklighet för Yrkesförare av tunga fordon.
Där gäller att ha lasten rätt fördelad. Framaxel 7 Ton enligt regbevis, i vissa fall 7,5 ton.
Boggi max 16 ton. Har vi felfördelad last så hjälper det inte om totalviketen är OK.
Detta var ett trauma i Norge, där var reglen Inte ett kilo för högt tryck på någon axel.
Ja det var vägning i Svinesund och andra gränsövergångar och på flera platser som drev av Biltillsynet.
Detta lindrades efter några år och 100 kg på enkelaxel och 500 kg på boggie gick fritt utan höga böter och omlastning innan fortsatt färd.

Tror inte att våra Poliser är så hårda på detta vid en kontroll men som sagt det få nog inte vara för j******* fel då åker man nog dit,

Men varför är vi så oroliga för detta?
Massor förare av personbilar har ingen som helst tanke på detta, vi kan se vanliga bilar nerlastade som tusan naturligtvis har de för högt tryk på bakaxeln.
Har ni hört någon som fått böter för detta:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Påföljden beräknas på den tillåtna axelvikten.
AXELTRYCK
175 Motordrivet fordon brukats trots att högsta tillåtna
axeltryck överskridits med
A 1 – 10 % .................................................. 1500:-
B 11 – 20 % ................................................. 2000:-
C 21 – 30 % ................................................. 2500:-
D 31 – 40 % ................................................. 3000:-
E 41 – 50 % ................................................. 4000:-
Anm: 51 % och däröver rapport till åklagare.
/BJ
Var kommer dessa uppgifter från?
//Conny
 

P-A och Carina

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
7159
Medlemskap
2024
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Eftersom diskussionen har varit uppe lite då och då, ställde jag en fråga till Transportstyrelsen, för att skingra spekulationer och gissningar och för att jag själv är nyfiken.
Så här är det:

Fråga: Hej
På förekommen anledning är vi väldigt nyfikna på vad som räknas in i en husbils tjänstevikt?
Vore tacksamma om ni ville precisera detta!

mvh Lars-Göran Persson/ Maria Gunnarsson



Svar: Massa av fordon med karosseri i körklart skick, (inklusive kylvätska, oljor, bränsle, verktyg,reservhjul och förare).
För campingfordon skall också massan som motsvaras av färskvatten-och gastankar fyllda till 90 % medräknas.

Med vänliga hälsningar
Persson Anna

Supportenheten

Hej
Jag kanske fattar lite dåligt, men... Vid en kontrollvägning, vägs bilen med förare och ev passagerare?
Vi önskar er alla en glad Påsk
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Om du vägs på vägen så vägs ekipaget i det skick det framfördes - alltså med allt! Då är det totalvikten som är intressant. Om den överstiger den totalvikt som är angiven i registreringshandligarna så är det fråga om överlast.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Vid en ev viktskontroll på väg gäller bilens "verkliga vikt på vågen" ställt mot bilens "max tillåtna totalvikt" (som aldrig av tekniska och legala skäl får överskridas.

Tjänstevikt används för att beräkna fordonets teoretiska(?) lastvikt och kan då användas ex vid beräkning av böter vid överskridande av fordonets totalvikt.
Enligt bilbesiktningens och mina egna erfarenhetervisar väger oftast husbilar mer än vad registreringsdokumentet anger, upp till kanske 300kg. Det innebår att den verkliga lastvikten minskas med upp till 300kg.

Därför oavsett var som sägs i försäljningsunderlag eller i husbilens registreringshandligar, väg bilen och kolla därigenom vad du verkligen kan/får lasta "upp till bilens tillåtna totalvikt" - detta är ändå det enda som gäller och det svarar du som förare för oavsett alla andra uppgifter!

Inför stundande resor med en för oss "ny" husbil som inköptes i Januari men först nu har börjat användas, så har jag genomfört vikt/lastkontroll för att se hur det står till med vår lagenliga lastförmåga.
Bilen är en Dethleff 6611 på Renault chassie och registrerad totalvikt 3900kg. Tjänstevikten är angiven i registreringspapperen till 3110 kg.
Med hänsyn tagen till vad jag läst här på forumet om vad som skall medräknas i tjänstevikten, så har jag uppmätt följande scenario av vikter.

Registrerad totalvikt 3900 kg.
Registrerad tjänstevikt; 3110 kg. Verklig tjänstevikt 3495 kg.
Reg. Max axeltryck fram 2000kg. Uppmätt axelt.k verkl. tj.vikt 1635 kg.
Reg. Max axeltryck bak 2120 kg. Uppmätt axeltr. bak verkl. tj.vikt 1860.

Av detta får jag fram att min lastmarginal totalt är 405 kg, men med hänsyn till Max axeltryck så finns bara 365 kg marginal på framaxel och endast 260 kg marginal på bakaxel. Man får nog vara lite försiktig med vad som stuvas in i garaget för att inte äventyra tillåten last.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Hej Goldfinger.

Om Du går in under "Lagar och Regelverk" finns det en tråd som heter "Beräkning av axeltryck". Det kanske kan vara någonting för att underlätta framtida lastning.

Mvh / Roland
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Är det någon skillnad om bilen är registrerad som PB klass 2 eller lastbil?
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Hej Goldfinger.

Om Du går in under "Lagar och Regelverk" finns det en tråd som heter "Beräkning av axeltryck". Det kanske kan vara någonting för att underlätta framtida lastning.

Mvh / Roland

Jag vill rikta ett stort tack till Roland för hans eminenta program för att hålla kontroll på totalvikt och axeltryck när man lastar sin husbil.
Programet är otroligt enkelt att använda och användarvänligt (detta sagt av mig som är totalt värdelös när det gäller datorer, excel och andra program).
När man börjar använda programmet och simulerar olika lastfall får man en bra förståelse för vad som händer med axeltrycken och totalvikten. Det är ju detta som de flesta av oss inte normalt inser, det vill säga att även om vi kanske håller oss inom totalvikten så finns det ju en stor möjlighet att vi hamnar fel avseende axeltrycket och då speciellt axeltrycket bak.
Detta program som Roland har utvecklat borde vara obligatoriskt i alla husbilar, på samma sätt som det måste finnas lastdiagram för mobilkranar och lastplaner för fartyg.
Detta är ett utmärkt hjälpmedel för att undvika onödiga utgifter för böter, men inte minst för att framföra sin husbil på ett säkert sätt, det vill säga att bilen är lastad inom fordonets specifikation.

Hoppas att fler husbilsvänner i klubben fångar tillfället att få tillgång till ett viktigt hjälpmedel.
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Hur nitiska är polisen om man skulle råka ha 50 kg övervikt?
:mcride:
 
Toppen