• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Spanien II.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Spanien II.

McDonalds är inte långt borta men hamburgarna är inte gratis och sitter man där för ofta så riskerar man ju att bli tjock som en amerikanare! Hemska tanke! Jappe

Om jag inte minns fel har du en WiFi-förstärkare (sticka). Med den kan du sitta i bilen på McDonalds parkering för att bli uppkopplad. Du behöver ju uppdatera apparna till din Gio då och då.

Det finns navigeringsappar till din Android som vida överglänser din gamla "Beirut", men du måste naturligtvis ladda ned kartorna först och de kan vara på nästan 2 GB.

En svenskutvecklad app Wisepilot är så lättanvänd att t.o.m. en svensk pensionär kan förstå sig på den! Wisepilot har den fördelen att du kan betala för en dag, en dag, en månad o.s.v. Det går också att lägga in favoriter och rutter via datorn. Det är f.ö. samma app som Telenor Navigation och Telia Navigator.

PS! jag har sett på TV att det regnar på er! Här hemma är det uppehåll. :D
 
Senast ändrad:

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Jappe i Spanien II.

I Spanien tittar jag på nyheterna på spansk TV vilket gör att jag långsamt (väldigt långsamt) lär mig språket. Tyvärr visar spansk TV hela tiden politiker som babblar och babblar och vet precis hur man ska få ordning på ekonomin till skillnad från sina konkurrenter som inte begriper någonting! Så där är det likadant som hemma i Sverige fast här verkar det som om politikerbabblandet tas på allvar!


Jappe

Ja dom hade ju val i Spanien, (i söndags tror jag). Så de hade väl en upptakt utan dess like som du fått se :)

Hälsa de andra därnere

Lovisa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Spanien II.

Jag ser på löpet att Jappe har besökts av svenska reportrar:

bild-782219.JPG
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Spanien II.

Som den hedersknyffel han är, Jappe, så bjöd han på ginparty innan han lämnade Camping Bahia i Santa Pola mot okända öden och äventyr.

P1000596(1).JPG
Här har närmast sörjande slagit sig ner, dels för att få sig något att dricka, och dels mumsa på Jappes egenhändigt gjorda tapas.

P1000601(1).JPG
Solen sken och de inbjudna verkade trivas med både drycker och förtäring. Därav blev det inget över och gästerna visade besvikelse på att det inte blev någon bakförning.
(Sug på den du Jappe.)
:D
P1000605(1).JPG
Som alltid när medlemmar i "Bahia Desperados" samlas utbyts div muntrationer och annat ljug till allas förnöjelse.

P1000603(1).JPG
Så hög var stämningen att Jappe plötsligt glömde att han slutat röka för många år sedan.
Han hade även glömt det där med orsak och verkan.

Jappes Gin-party 010.jpg
Verkan blev en rejäl hostattack, och orsaken får ärade läsare lista ut själva.
Det kan i o f s komma sig av att han inandats orenade avgaser från sin plåtis.
Nåväl, nu har Jappe lämnat Bahia för nya upptäckter i stora vida världen tillsammans med GB som anlände för några dar sedan.
Ha en trevlig resa båda två och kör försiktigt.
//W
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Spanien II.

Efter en tråkig resa genom Danmark och Tyskland hamnade jag så småningom i Beaune i Frankrike och där sitter jag nu utanför Carrefour (jättevaruhus) och kollar om simkortet jag köpte fungerar och det gör det faktiskt så nu ska jag leta rätt på en ställplats och vila ut efter de hemska strapatser som jag genomlidit de senaste dagarna!

Årekommer!

Jappe

Hej! Jappe

Jag skulle vilja ha mer info om simkortet! Hur funkade det hur länge hur mycket? Cuantas costa?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Det är alltid ett elände med Internetuppkoppling i Frankrike. Här köper vi både dong och simkort av SFR som jag tror är den statliga telefirman. Dyrt och krångligt!

http://www.husbilsklubben.se/forums/t45222-29/#post345004

Senast jag var i Frankrike försökte jag köpa ett simkort till min tidigare dyrt inköpta dong men det var lik förbaskat egendomligt dyrt så jag gick till annan telefirma i närheten och där fick jag ett kort som passade i min upplåsta smartphone och med det kom jag betydligt billigare undan. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på den firman men jag vet av erfarenhet att dessa telebolag ofta har sina affärer i närheten av varandra i de stora varuhusen som Carrefour och liknande! Det kan löna sig att kika runt hörnet, alltså!

Några närmare detaljer om kortet minns jag inte men det lönar sig verkligen att jämföra priserna och villkoren hos olika bolag men det är väl inget problem för dig som gör av med 25.000 pix i månaden när ni är ute och reser med husbilen! :D

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Spanien II.

Ja men 25000 tar snabbt slut med 25 kr MB. :)

Jag jobbar ju fortfarande och får lön. Då måste man få slösa lite när man har semester. ;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

25 kr/mb låter ju helt orimligt! 1000 mb motsvarar väl en Gb och en sådan kostar i Frankrike från 600 kronor och nedåt, beroende på bolag! Dongen tillkommer om man inte har en upplåst dong eller smartphone med mobil åtkomstpunkt eller vad det heter!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Spanien II.

Det kostar ju det om man använder sitt Telia abb i Frankrike...
 
Toppen