• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Spanien II.

revander

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
2128
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Spanien II.

Min sambo har också KOL men har inte hört om medicinen Onbrez, var kan man få tag i den ? Vi funderar på att ta husbilen ner till spanien men hon är ju lite tveksam pga sin sjukdom bl.a.
 
U

UffeGson

Guest
Sv: Jappe i Spanien II.

Jappe!
Tack för ditt snabba besök på Eden. Vi hade bokat Skip BO med några vänner och sågs inte mer. Men det reparerar vi i vinter. Vi kommer ner till Pola den 20/11. Har redan en bokad plats via Svensk (till vänster om där vi stod i våras) så vi har tid att boa in oss till 5- års jubiléet den 25/11. Lena åker hem till barnbarn den 16/12 och kommer tillbaka den 3/1-12 så vi anske kan käka ihop några dagar. Har något sånär koll på läget.
Lyssna på Rune, du kommer inte att bli besviken.

Ses :mcride:med elmotor susar vi fram

Lena & Uffe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Ulf! Med tanke på vad du sägs ha i bagaget så är du extra välkommen till Bahia! :D Några kryptiska meningar i ditt inlägg gör mig lite nyfiken men jag ska försöka hålla mig till er ankomst till Santa Pola! Hälsa!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Min sambo har också KOL men har inte hört om medicinen Onbrez, var kan man få tag i den ? Vi funderar på att ta husbilen ner till spanien men hon är ju lite tveksam pga sin sjukdom bl.a.

Onbrez är en relativt ny medicin som har väldigt god verkan på min KOL! Din sambos läkare har kanske inte hört talas om den än, vilket inte min hade, men stå på er för den är bra! OBS! den ersätter ingen annan medicin utan ska tas tillsammans med övriga KOL-mediciner förutom Oxis om hon har den!
Förra året åkte jag till Spanien på grund av min KOL men i år känns det lite lyxigt att tillbringa vintern här eftersom Onbrez har gjort att jag mår mycket bättre, så tveka inte! Prata med läkaren!

Klimatet här nere är mycket gynnsamt för KOL-patienter så där behöver ni inte tveka! Kontakta Försäkringskassan så förser de er med nödvändiga papper! Spansk sjukvård är säkert lika bra som den svenska! Lycka till!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Det låg någon sorts förväntan i luften på Bahia idag! Bonzo stod utanför tvättstugan på förmiddagen och tycktes fundera på hur han skulle kunna förklara för Kerstin något som han gick och grunnade på.

bil 1 tvätt.jpg

Han vågade sig inte ända fram men vid förmiddagskaffet i baren uppdagades vad som var på gång. Ove verkade vara långt borta i stora tankar

Bil 2 Ove.jpg

och t.o.m. den annars så lugne Jerry (Wizard) var tydligt påverkad av någon förestående händelse av betydelse!

Bil 3 Jerry.jpg

Kerstin märkte på kvinnors vis att något var på gång och man kunde tydligt se att hon anade oråd! Jesus Perkele Maradona tycktes hon tänka när hon tog sig för pannan! Vad ska gubbarna hitta på för galenskaper idag, tro!

Bil 4 Kerstin.jpg

Nåväl, efter kaffet uppdagades det vad som var på gång! En f.d. gäst på campingen som länge hade försökt sälja sin gamla bil hade hört talas om det glada svenska gubbgänget och lät en bekant demonstrera den gamla bilen för oss.

Bil 5 vid bil.jpg

Diskussionens vågor gick höga; alla var tydligt engagerade och intresserade av bilen som verkligen bar sina år med heder och priset var inte mycket att orda om!

Bil 6 bildiskuss.jpg

Möjligen anade Oves hund Ante (till vänster i bilden) att något var på gång och kanske tänkte han hur skönt det skulle vara att åka bil i stället för att fraktas omkring i kärran efter Oves nya elcykel.

Bil 7 Ante ser.jpg

Så småningom åkte gubbgänget iväg och bara Ante och Ove stannade kvar vid bilen. Man kan tydligt se att Ante hoppades på att det skulle bli affär!

Bil 8 gubbgänget åker.jpg

Tänkte Ove göra en kupp och köpa bilen ensam och inte tillsammans med de övriga spekulanterna som meningen hade varit från början. Med tanke på Oves glada uppsyn kunde det mycket väl vara fallet.

Bil 9 Ove kvar.jpg

Besked om upplösningen på detta drama kommer kanske i morgon!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Jag blev sittande uppe hos Teddi en stund i skarven mellan för- och eftermiddag. Bilden jag tog där visar hur Ove försöker hålla kvar sin Lisbeth när jag tar fram kameran för att föreviga denna stund. Eftersom hon absolut inte ville vara med på bild så har jag låtit censurera den.

A0 Hos Teddi.jpg

När vi satt där i solen så fick vi plötsligt se en liten hund som tycktes ha uppenbara problem med konditionen. Den gick ett par meter och satte sig sedan att vila en stund och sedan gick den ett par meter till o.s.v.

A1 liten hund.jpg

Jag funderade lite på detta och kunde inte finna någon annan anledning till beteendet än att den steniga marken med många vassa stenar inte var särskilt snäll mot djurets tassar och att den alltså hade ont. Tittar man på nästa bild så förstår man kanske att hunden var förargad eftersom den hade uppenbara svårigheter att röra sig på underlaget.

A2 Förargad hund.jpg

Vad säger hundfolket om min teori?

Efter middagsölen cyklade jag ner mot utgången och vem fick jag se där om inte Conny på cykel med stackars tåliga Rossi (stavning ?) sittande i en kärra efter!

A4 Conny Rossi.jpg

Hur ska detta sluta tänkte jag och for vidare till Ove (lowelowe) som stolt förevisade köpekontraktet på bilen han hade inhandlat igår.

A5 Ove kontrakt.jpg

Hans bilaffär var inte alls någon kupp utan gubbgänget hade enats om det nog var bäst med en ägare och inte flera eftersom historien uppvisar många exempel på att sådant ägande ofta slutar i osämja och kaos!

Jappe
 
Senast ändrad:
M

Mona/Henka

Guest
Sv: Jappe i Spanien II.

Trevligt att läsa om dina upplevelse i Spanien. Väntar spänt på forts.

Vad har jag gjort för fel när bilden ligger här under istället för vid våra Användarnamn?
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Eftersom jag tröttnat på Bahias ibland ganska långsamma trådlösa nätverk (nätvärk) så for jag iväg till Vodafones butik i Guardamar del Segura för att förhöra mig om priserna på deras kontantkort för Internet. Flickan bakom disken hade absolut "sval receptioniststatus"!

b1 sval receptionist.jpg

Hon förklarade för mig att jag kunde få ett 19-euros simkort för för bara 26 euro (?) och eftersom det var halva priset mot för ett knappt år sedan så nappade jag på erbjudandet. Glad i hågen med mitt nya simkort på fickan gick jag ut i ösregnet, hoppade in i resebilen och styrde kosan mot Merca China inte så långt därifrån, riktning Santa Pola.

b2 Merca China.jpg

De som här inträden kan låta hoppet fara, ty ingen går in här och kommer ut igen utan att ha köpt någonting! Figurerna utanför entrén är lätta att passera utan att köplusten stegras nämnvärt.

b3 entrén.jpg

När man väl kommit in i detta Mammons tempel så stiger köplusten hejdlöst och man är förlorad!

b4 hyllkilometrar.jpg

Här snackar vi inte hyllmeter! Här gäller hyllkilometrar eller rentav hyllmil!

b5 hyllmil.jpg

Allt finns här och allt är billigt! Kvaliteten varierar men här kan man göra fynd! Massor med fynd, så många fynd att man inte visste om innan att man behövde alla de prylar som man inhandlar där. Julpynt i mängder finns här naturligtvis!

b6 julpynt.jpg

Kläder och skor m.m.

b7 kläder.jpg

Efter att ha undkommit ur kinaköpmännens klor bara ett fåtal euro fattigare så körde jag tillbaka till Santa Pola nöjd med dagens affärer!

b8 hemåt.jpg

Kör man lagligt i Spanien så blir man påkörd bakifrån. Folk har otroligt bråttom här; vägarna är fina och körglädjen närmast fanatisk. I varje spanjor döljer det sig en liten Fangio eller Schumacher!

b9 hastighetm.jpg

Jag har aldrig kört de få kilometrarna mellan Guardamar och Santa Pola utan att ha bevittnat en trafikolycka. Samma sak den här gången. Den långa rakan i saltsjöarna inbjuder till överdådiga farter och halsbrytande omkörningar.

b10 tr oly.jpg

Trafikhetsen i Spanien är såå tröttsam!! Det tävlas på gator och vägar! Jag tror mig veta varför, men det tänker jag inte gå in på här!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Här sägs varken O eller Ö! Jag skrev ihop eposet med hjälp av campingens uppkoppling men när jag skulle skicka bilderna blev det stopp så jag blev tvungen att gå över till Vodafone för att få iväg dem.

GB? Det finns bara en GB och hon är i Sverige! Aha, du menar gigabytes! 1 gb vilket ska räcka en månad om jag varvar med Bahias uppkoppling!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Spanien II.

Aha, du menar gigabytes! 1 gb vilket ska räcka en månad om jag varvar med Bahias uppkoppling!
Jappe

1 Gigabyte är inte mycket om man ska skicka bilder, läsa svenska tidningar, lyssna på svenska nyheter m.m. Vad kostar Bahias uppkoppling och hur många GB till vilken hastighet?

Igår hade jag en uppdatering av en navigeringsapp som krävde 1,81 GB, sådant kan man tydligen glömma om man skall övervintra i Spanien? Eller finns det någon McDonalds med fri uppkoppling i närheten?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Till skillnad från alla dessa "Knarrevikare" som sitter tryggt hemma i Svedala och hela tiden laddar ner navigationsappar m.m. för allehanda "skrivbordsnavigering" så navigerar jag på riktigt och "med viss framgång" med min gamla Garmin, "Beirut", och riktiga papperskartor som gör att jag vet i vilken del av världen jag befinner mig. Svenska tidningar läser jag i Sverige!

I Spanien tittar jag på nyheterna på spansk TV vilket gör att jag långsamt (väldigt långsamt) lär mig språket. Tyvärr visar spansk TV hela tiden politiker som babblar och babblar och som vet hur man ska få ordning på ekonomin till skillnad från sina konkurrenter som inte begriper någonting! Så där är det likadant som hemma i Sverige fast här verkar det som om politikerbabblandet tas mer på allvar!

Påven tycks för övrigt ha hamnat på ekonomiskt obestånd för han säljer någon sorts helig bandspelare, via TV-reklamkanalerna, som ska göra människorna ännu mer gudsfruktande och lyckliga. Bara 59,99 euro tror jag priset är, förutom frakt! Ganska billigt egentligen för att bli lycklig! Vem vet, det kanske går att ladda ner appar till apparaten också så att man kan vara uppdaterad hela tiden med de alla senaste heliga bullorna!

Bahias relativt långsamma uppkoppling kostar 15 euro i månaden så hur man än vänder sig så kostar det att vara uppkopplad. McDonalds är inte långt borta men hamburgarna är inte gratis och sitter man där för ofta så riskerar man ju att bli tjock som en amerikanare! Hemska tanke!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen