• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Spanien II.

F

F.d. 1649

Guest
Sv: Jappe i Spanien II.

Hej.
Jag brukar alltid köra genom Tyskland på söndagar för att slippa långtradarna.Ha det bra i Spanien,jag kommer kanske om en månad dit.
Mvh Jan-E.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Spanien II.

Ser jag rätt?

Ligger du i omkörningsfilen för att köra om Ferraris med din plåtis?

46976d1320499401-ferrarin.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Jag kom inte inte ut på nätet igår kväll. Frankrikes Telia, SFR, ville inte släppa ut mig för att jag hade stoppat in deras fina Sim-kort i en androidlur. Nu har dom tydligen inte vaknat än så jag ska försöka skicka en bild på Millau-bron tagen på långt håll.

Nä, det gick inte! Återkommer från Spanien om jag lyckas hitta något bra Internet-kort.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Spanien II.

Är det denna du menar?

bild-787015.PNG


Eller kanske ersättaren?

bild-751220.PNG


Med hjälp av iPad och Google Streetview



Millaubron (franska: le Viaduc de Millau) är en motorvägsbro (snedkabelbro) över Tarnflodens dalgång nära Millau i södra Frankrike. Över bron går E11 (motorväg A75). Den invigdes i december 2004. Bron konstruerades av den franske broingenjören Michel Virlogeux, i samarbete med den brittiske arkitekten Norman Foster.

Millaubron är Europas högsta bro, världens högsta vägbro och världens näst högsta bro, räknat som höjd över marken nedanför. Den är 2*460*meter lång och har sex stycken ungefär lika långa huvudspann, det längsta 342*meter. Bron är 270*meter hög mellan marken och brobanan.

En av pelarna är 341*meter till sin topp, högre än Eiffeltornet, vilket är högst bland broar i världen. Intill ena brofästet kan man gå upp på en höjd och få en bra utsikt över bron.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Himla tur att Knarrevik finns! Man behöver bara antyda någonting så fyller han i resten! Hur som helst så tog jag en bild på långt håll från bron som är mycket mer "konstnärlig" än Knarreviks bilder! Så det så!

Millau på håll.jpg

Nu middag hos familjen Bonzo! Återkommer kanske senare. Det beror på förningen! Förningen? Varifrån får jag allt? Kanske Knarrevik kan förklara!?

Jappe

PS. Rolf! Vilken väg hamnade du på? Jag lyckades ta mig till Santa Pola (frihetens stamort på jorden) alldeles själv! DS.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Spanien II.

Jappe, jag är imponerad av att du klarade etappen Millau-Santa Pola på en dag.

Sträckan är väl 95-100 mil?


jappe.jpg
 
F

F.d. 30007

Guest
Sv: Jappe i Spanien II.

Hej Jappe!
Jag har sett i era reseberättelser att vin är billigt hur är det med typ whisky ?
Man kanske måste, köpa med sig från Tyskland?

Ha det fortsatt mycket bra med dina vänner.
Med vänlig hälsning,
Lennart
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Spanien II.

Hej Jappe!
Jag har sett i era reseberättelser att vin är billigt hur är det med typ whisky ?
Man kanske måste, köpa med sig från Tyskland?

Ha det fortsatt mycket bra med dina vänner.
Med vänlig hälsning,
Lennart

Hej vin och sprit är billigt i Spanien.

70 c Whisky 40 kr.
Vodka 35kr.
Gin 35 kr.
Dessa priser hade Lidel i Spanien i vintras 2011 när vi var där.
Öl är billigt. Man kan köpa lite i Tyskland på resan ner. Det var en vän som ringde mej och sa köp inte förmycke i Tyskland, billigar i Spanien.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Knarrevik! Jag övernattade två gånger efter Millau! Först på en Aire nära Perpignan och därefter i Peniscola. Det var en medlem, Rolf Olson, som övertygade mig om att det var säkert att övernatta på Airen så jag litade på honom och det gick bra.

Jag hade laddat upp många bilder men så bröts anslutningen och allt försvann! WiFi här på Bahia är väldigt långsamt och att göda Vodafone med tusentals kronor till simkort har jag tröttnat på!

Giv mig styrka!
Vi får se!
Om framtiden veta vi intet!

Jappe
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Spanien II.

Jappe..
Tack för en rolig och intressant reseberättelse även i år..! En fråga..: är det lönt att åka ner och satsa mer på fri-camping än på campingplatser. Vad är din erfarenhet..?
Funderar på att åka ner efter Jul..
Tack så länge
Libom
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Klart att man kan fricampa om man vill men det är lite osäkert. Ibland kommer polisen och bråkar. Stannar man länge på en camping så sjunker taxan ganska dramatiskt efter inledningsmånaden. Jag har varit här på Bahia i Santa Pola tidigare i år så jag börjar den här gången på under 8 euro/dygn, tror jag.

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Jappe i Spanien II.

hej kompis,,ja orkar inte gå ner till dej,,min fru vill bjuda dej ock dubbelowe på middag innan vi åker,,tid lite senare,,ni e ju ändå här allena,,då tar ni dom ensammas promenad uppför backarna,,hand i hand:D va tror du janne?
imorn kommer vi ner o hämtar dej,,promenad,,allt i din egen takt janne,,vi hörs,,enkelowe;)
 
R

Resenären

Guest
Sv: Jappe i Spanien II.

Svar till Libom:

Fricampa ät inget problem. Först när man envisas med att alltid fricampa på eller vid stranden, så kan man få problem med polisen. Speciellt i helger då spanjorerna vill ha stranden för sig själva.
Spanien består ju av så mycket mer än strand. Väljer man att utforska inlandet, så blir man aldrig bortjagat, såvida man ställer sig trafikmässigt lagligt.
Ibland kan man stå vid stranden veckovis utan problem, men sen plötsligt får polisen för sig att göra en rajd och då är det bra om man sett ut en alternativ plats att stå på, då de ibland kan komma rätt så sent. Leta övernattning när det blivit mörkt är ingen höjdare :mad:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Efter att ha kört ner i Millau och konstaterat att ställplatsen blivit utrustad med tvåmetersbommar så körde jag mot bron.

Millau före.jpg

På skylten stod det 6,30 euro men på kvittot jag fick vid betalstationen stod det 9,40 euro!

Väl uppe på bron var det svårt att förstå hur högt man egentligen befann sig över dalen nedanför. Höjdskräck har jag ju men den här bron var inte så besvärlig som jag trott innan.

på Millau.jpg

Dimman slog till i MidiPyrenées

Dimma Midi.jpg

men efter ett tag så kunde man åter skåda landskapet och det var mycket vackert här uppe på bortemot 1200 meters höjd över havet. A75:an som är en gratismotorväg rekommenderas verkligen! Mycket fin väg!

Vacker väg Midi.jpg

Undrar om den här skylten gällde fria vargar eller instängda vargar. Jag tror nog tyvärr att fransmännen betraktar sig lika mycket som "Jordens herrar" som svenskarna gör och att skylten visade vägen till en djurpark med instängda vargar.

vargskylt.jpg

Övernattning på en Aire strax före Perpignan och nästa dag rullade jag in i Peniscola och träffade där min gamle trätobroder Rune B som visade sig vara en riktigt hygglig prick! Eftersom jag hade haft sällskap sista biten med en smålänning, Rolf Olsson, som inte ville betala campingavgift för en natt så ställde vi oss på en stor gratis husbilsparkering finurligt placerad alldeles bakom campingen. (!)

Peniscola parkering H.jpg

Framåt natten började en klagokör höras från ett otal hundar i närheten. Inte lika melodiskt som Fångarnas kör i Nebukadnessar av Verdi men någon sorts likhet fanns där! Hör: Nabucco - Arena di Verona Juli 2011 - YouTube

Peniscola vass.jpg

Jag kunde inte låta bli att skriva en liten betraktelse:


Å ena sidan, å andra sidan, så nära och ända så fjärran
mattarna och hussarna på aftonpromenaden i Peniscola
hör de klagande skallen från de fjättrade bandhundarna strax intill
lyssnar, funderar och låter det ske: vi är ju gäster i ett främmande land

Förträng, låt det vara
så är det ju bara
en annan kultur
stackars djur


Nästa dag var vattnet på upphällningen så jag försökte tanka i Benicassim men vattenkiosken där hade ockuperats av en fransman som fyllde vatten med en trädgårdskanna samtidigt som hans fru hjälpte till med att fylla literflaskor med vatten.

Fransk vattenpåfyllning H.jpg

Jag var på väg att säga att vattenslangen var uppfunnen men min dåliga franska gjorde att jag inte vågade störa herrskapet utan jag fortsatte till Santa Pola där jag körde in på "min plats" som var ledig! Bonzo hälsade mig välkommen med en öl!

Santa Pola Bonzo.jpg

Lite senare på kvällen när Bautista i baren började se ut på det här viset var det dags att slänga sig i bingen!

Bautista late.jpg


Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25331

Guest
Sv: Jappe i Spanien II.

Jag Rolf träffade dig på en mack på din resa, du hade en kommentar att hunden på min
husbil ej liknade min som jag hade kopplat,jag sa att vänta så ska du få träffa den andra
som är på bilden men det ville du inte. Sen gjorde vi sällskap till spanien vi tappa bort
oss strax innan Valensia du körde lite som jag trodde fel,jag hoppas du hittade rätt sen
vi gjorde det ,nu är vi på vårt La Manga och jag hoppas att det är bra med dig.


Med vänliga hälsningar från Rolf och hunden Max:mcride:
 
Toppen