• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ritprogram för elschema

F

F.d. 14324

Guest
Hej. Tips och förslag på program till datorn önskas.
Jag söker efter ett program där jag kan skapa mitt elsystem till ett hembygge.

Jag har letat lite på internet och laddat hem två program.
Nr 1: Eagle 5.11.0, och det har jag svårt att förstå hur det fungerar.
Nr 2: SmartDraw 2012, efter en timmes försök så klarar jag av att rita upp ett enkelt elsystem som jag inte behöver skämmas över.

Men nu till problemet, SmartDraw är gratis i 7 dagar och jag är långt ifrån klar med planeringen med vilka funktioner som ska finnas i bilen så helt plötsligt känner jag stressen börjar komma krypandes. Jag är inte snål men jag ser väldigt många utgifter med att bygga en husbil så kan jag slippa en utgift så är det bra och det verkar vara ett ganska stort program som har väldigt många funktioner som jag inte behöver,

Hoppas nån har nåt tips så jag slipper bita i det sura äpplet.

ps Jag kan ha fel angående det där med snålhet. ds
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ritprogram för elschema

Resenaren, Tyvärr fick jag inte igång något av programmen men det kan bero på mig och mina kunskaper, Tack ändå för visat intresse.

Jag har fortsatt med SmartDraw och det går ganska bra.
Jag har 6 dagar kvar av provversionen, så om jag inte får tag på något annat program så har jag klurat ut en backup. Det innebär att jag ritar ut elscheman som jag tror att de ska vara samt några alternativ som kan bli aktuella.
Efter det får jag helt enkelt börja bygga husbil, när jag blir klar med elsystemet provar jag att ladda hem gratisvarianten igen, fast till jobbet istället. :p:
Då kan jag rita i de ändringar och kompletteringar som tillkommer. :wink:

Jag skickar med ett smakprov på hur det kommer att se ut, mitt första utkast som har några brister och inte är helt färdigt, men jag tycker att det ser helt okej ut.
Den dagen jag säljer bilen tror jag att några såna här elscheman kan vara guld värda för den nya ägaren.

:( Tyvärr kan jag inte välja bort företagsloggan från bilden men jag har ingen vinning i företaget så jag hoppas det går bra ändå, förutom de 197 dollar jag inte har lust att betala till dem.:D
 

Bilagor

  • Elschema skiljerelä2.jpg
    Elschema skiljerelä2.jpg
    119,1 KB · Visningar: 55
R

Resenären

Guest
Sv: Ritprogram för elschema

Hej igen!
Missade nog lite i mitt tänk när jag tippsade dig. Programmen jag tippsade om kräver compilering och vissa linux, sorry!

Här får du en länk till ett gratisprogram som bara är att ladda ner och installera!

Hoppas det kommer att funka för dig nu!

Download ProfiCAD 6.5 Free - Software for electrical diagrams, schematics and other technical documents - Softpedia

OBS när du installerat, så kommer du förmodligen att få en fråga om du vill ladda ner senaste versionen, gör inte det, för nästa version kostar pengar medan denna är gratis!
 
Senast redigerad av en moderator:
R

Resenären

Guest
Sv: Ritprogram för elschema

Ops! Såg att du måste vä'lja den danska versionen. Finns inte på Svenska.
Du har olika språkversioner längst ner på sidan!

Om du fått programmet på ett konstigt språk, så har du den engelska versionen här:

Freeware Download ProfiCAD Home
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ritprogram för elschema

Hej resenaren, Jag fick igång ProfiCAD på engelska och det funkar för mig, jag ska prova programmet lite mer för att se hur det verkar.
Jag har även laddat hem Express SCH, men det verkar som det är mer riktat till de som tillverkar kretskort.
SmartDraw har en lista med symboler/bilder som är speciellt till fordon och den gillar jag, och jag har inte hittat något liknande hos de andra programmen.
 
Toppen