• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gnäll o gnissel

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sitter just nu och tittar på en film från kriget i Vietnam på tv4 film och ser hur de verkligen måste jobba,försaka och uppoffra sig för sin egen överlevnad.

Har någon någonsin insett hur bra vi har det i vårt härliga land???

Ser tillbaka på mitt eget liv med dess berg o dalar och kan snabbt konstatera att jag inget har att klaga på och egentligen inget att beklaga mig över. Allt har gått som på räls-med ett o annat stickspår- för mig och min familj, frisk trots mogen ålder, friska härliga sjävständiga barn o barnbarn, fortfarande riktigt sugen på livet med att vad det innebär.

Blir dock lite konfunderad då jag läser på vårt eminenta forum (läser egentligen varje inlägg) om alla meningsskiljaktigheter vad beträffar tillhörighet i större klubbar/föreningar, ställplatser och mycket annat, folk som jobbar för oss mm hur några kasta syrliga kommentarer till en klubbmedlem och som i mina ögon även är en broder.

Det syns tydligt att husbilsåkandet är över för denna gång och då skrivs det en massa ibland ovidkommande saker här på forumet enbart för skrivandets skull. Trist.
Gillar egentligen alla ifrågasättanden men man borde kanske själv också bidraga med konstuktiva ideer.
Det är ju några som jobbar för oss- tyvärr alltför få och med risk för att det blir färre - och mycket av deras arbete inte alltid uppskattat av alla medlemmar ----som tycker det är mycket bekvämare att sitta hemma vid datorn och ha åsikter om andras ideella arbeta och bidrag. Till och med riktigt små barn hittar en knapp att trycka på........

Vi är väl c:a 7000 medlemmar nu och man kan undra var alla 6950 eller så medlemmar finns och gör. Det enda man ser och hör av några av dessa är krav och kritik.

Skall vi ha det så i vår fina klubb??? Intriger och hårda ord, uteslutningar och modereringar? Är vi inte civilserade vuxna människor som borde komma med positiva, konstruktiva förslag och jobba, var o en för att vår klubb skall bli bättre och bättre? För vi ingår väl inte i ett stort kindergarden eller gubbdagis.
Utopi förståss men en stilla önskan om förståelse,samarbete och arbete för allas vår trevnad och välbefinnande.
Hälsningar Bror
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Sv: Gnäll o gnissel

Så kloka ord från en klok man, jag har gått med i klubben för att jag gillar husbilslivet de yttringar som luftas gör mig ledsen, för jag vet intet om det som händer men om är det som det skrivs från både de som jobbar aktivt och åthutare så vete tusan om man vill vara en del av detta. Det verkar för mig som en del människor har lite för mycket tid till övers! :confused:
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Gnäll o gnissel

Två saker:
1./ Kloka ord,Tack för inlägget Bror
2./Än är det inte riktigt över med husbils åkandet tänker suga på det så mycket som möjligt.
Lennart
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Gnäll o gnissel

Lennart,
önskar dig verkligen många härliga dagar i husbilen.
Våran står på tomten med 17-18 grader på så man slinker ut och sover en del nätter i bilen---alldeles själv
Oh ljuva liv
Hälsningar Bror
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gnäll o gnissel

Hej Bror,
jag fick en gång i tiden lära mig att det måste finnas tre olika människotyper för att en grupp eller organisation ska fungera bra.

För att en verksamhet eller dylikt ska kunna fungera och överleva på lite längre sikt så krävs det alltid några som gasar. Men alla kan inte enbart gasa, för då bär det käpprätt åt skogen.

Det behövs också några som bromsar och håller emot. Och i det läget kan det lätt uppstå gnäll och gnissel. Det behöver inte alls betyda att de som gasar och bromsar är onda och mer eller mindre hatar varandra. Alla kan heller inte bromsa för då bär det också rätt in i skogen.

Det som då behövs är någon eller några som har förmågan att dämpa ner och försöka få de olika starka viljorna att lugna ner sig för om möjligt försöka hitta en kompromiss eller en gemensam lösning. Jag upplever ditt välbalanserade inlägg som det senare.
V-backen ;)
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Gnäll o gnissel

Hej bror.axelsson,

Blir sà varm i hjärtat när jag läser din insändare, TACK!

Den här typen av meddelanden skulle vi ha mer av!

Det verkar ibland som om HBK har blivit ett "gnällbälte" för otillfredställda och arga människor istället för att vara ett forum där vi hjälper och stöttar varandra.

Ha en bra dag!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gnäll o gnissel

Lite oklart vad ni refererar till, eftersom jag sedan ett par år oftast hoppar över trådar med debatt om klubbens inriktning och framtid. Detta sedan jag för några år sedan engagerade mig för klubbens bevarande genom att bilda "Den väpnade grenen av HBK(r)" med uppgift att bekämpa alla höger, vänster och centeravvikelser.

Det blev ett j-a liv trots det uppenbart parodiska greppet. Men naturligtvis finns organisationen kvar och är beredd att gripa in om klubben på nytt skulle hotas!

F.ö. så börjar snart på nytt den bästa tiden med husbil. Is och snö och vildmark utan trängsel! Efter fyra år utan riktig vinterbil så ser jag nu verkligen fram mot den Jämtländska vintern.

aake

PS. Den som har svårt att ta till sig texter utan smileys kan nog säkert själv tänka in några brett grinande sådana på lämpliga ställen
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gnäll o gnissel

Så rätt, så rätt plus lite eftertanke kanske.... Ungefär som det borde vara i trafiken-ansvar ,omdöme och hänsyn. Borde komma ganska långt på detta.

Hej igen,
det blir intressant om man leker med tanken att det t.ex. i en styrelse finns för många av den ena eller andra sortens människor. Skapa balans i t.ex. en styrelse är en grannlaga uppgift för t.ex. en valberedning.

I stackars SAABs styrelse finns t.ex. uppenbara problem med enbart en som gasar. Kanske inte så konstigt när det sedan kommer in en bromsare som ska sköta rekonstruktionen. Avsaknaden av någon som kan lugna ner och dämpa de upprörda känslorna för att istället söka samförstånd och lösning är en trolig brist.
V-backen ;)
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Gnäll o gnissel

Många bra ord i denna tråd.

Gnäll, påhopp och bladder för skrivandes skull är det fullt av i detta forum, men, det händer något.
Har vad jag tror kollat av alla husbilsforum varav många kanske är lugnare men 2 nya inlägg på en vecka är som ett sömnpiller så man återvänder snabbt till detta ställe där man efter ett dygn har drygt 100 olästa inlägg at bita i. Det gäller bara att kunna hoppa över det som inte intresserar en.

Nu kommer det säkert kommentarer om att inte vara fullvärdig medlem, men lugn, nästa år räknar jag med att vara husbilsägare och då naturligtvis medlem. Vem vill inte vara med i denna bikupa?

Vill man vara helt felfri så gör man ingenting - Gör man ingenting är man ingenting.

/Claes
 
Toppen