• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tänkvärt

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tänkvärt

Till alla er som älter det förflutna tänk på att ni stjäl tid från framtiden.
Hej
Jag håller väll inte med till fullo, tänk om ingen ältar alla misstag som människan har gjort i historien, Krig, förintelser o annat elände hur skall då alla som inte var med få reda på det och försöka undvika att få uppleva det i framtiden:confused:

Gurra
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Tänkvärt

Utan historia, ingen framtid. Är det inte skrivet förut, så myntar jag det nu,
leffe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tänkvärt

Jag tror att det var Hegel som först skrev att det vi lärt av historien är att vi inget lär av historien. Men nu börjar jag nog ändå tro att det ligger något i detta som jag nyligen läste i en roman: Om det är något vi lärt av det senaste seklets historia är att man inte bör ge makt till en man med mustasch.

aake
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Tänkvärt

Av historian lär vi att vi inget lär av historia....
Bara en evig pendelgång....
och flockmentalitet....
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tänkvärt

Visst är det tänkvärt. Min erfarenhet säger mig att det alltid är bäst att ta minst ett steg tillbaka för att försöka läsa av och förstå situationen. Först därefter kan det vara läge att ta ett eller två små steg framåt mot framtiden.
Det är också alltid lättare att diskutera det som redan har varit.
V-backen ;)
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tänkvärt

Jag menade absolut inget illa och tycker inte att du behöver be om förlåtelse.
Vi ser kanske bara helt olika på vad ältandet har för tidsvärde och betydelse med tanke på framtiden. Jag kan bara tala för mig själv och jag försöker verkligen hela tiden minimera ältandet för istället blicka framåt.
V-backen ;)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Tänkvärt

Hej Farmor Anita. Första inlägget du gjorde håller jag fullt ut med i, älta är lätt att göra för de som kan och var med när det hände, allt annat är hörsägen, den första tanken är oftast den rätta.
Kram Mia
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Tänkvärt

Som intresserad av historia anser jag att denna har mycket att ge oss.

Att se de historiska skeendena med vår egen nutida kunskap och erfarenhet är bra.

Att sedan omsätta detta till visioner om en bättre framtid är klart bättre.

Den som är utan historia i smått och stort är lite handikappad och saknar denna möjlighet.

Utveckling i verklig mening måste utgå från nuet och det som varit, inte från framtiden för om den vet vi intet.

Att endast se vad som varit, utan att beakta nuet ger heller ingen utveckling mot framtiden.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen