• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping i Köpenhamn med Camping Cheque

F

F.d. 18251

Guest
Vi stannade över två nätter på Absalon Camping i Köpenhamn då vi var på väg från Spanien till Malmö i början på Oktober. Det var rel. kallt på nätterna, så jag hade kopplat in el från stolpen för att få värme (gasen började att tryta). Då vi skulle betala så avkrävdes vi 78 Danska kronor för el och 32 Danska för miljöavgift. Jag vägrade först att betala men hon sade att det var för att vi betalade med Camping Cheque. Samma råkade vi ut för på campingen natten tidigare i Flensburg men det var inte dessa beloppen och det var för att vi betalade där också med Camping Cheque.
Jag har försökt att komma i kontakt med Camping Cheque men ingen reaktion och inget svar från dom. Skulle jag däremot köpt nya checkar så hade dom reagerat direkt.
Resorna i fortsättningen blir inte Camping Cheque i alla fall. Inte heller på Absalon Camping i Köpenhamn.Att betala c:a 147.00 sek. för el mellan kl. 22.00 -06.00 tilltalar mig inte.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Camping i Köpenhamn med Camping Cheque

Vi "satsade" vår sista camping-cheque på Absalon förra året.
Det blev absolut inte billigt. Eftersom det var kallt gick det åt en hel del el.
Plus miljöavgiften.
Summa summarum blev som en hel campingavgift.
Inget vi ger oss på igen!
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Camping i Köpenhamn med Camping Cheque

Danmark ska tyvärr bara köra förbi. Vi råkade ut för att 2 koppar kaffe kostade 70 Dkr på en bensinstation. Bensinen är dyrare, avgift om man skall betala med kort. Danmark behöver inga turister som stannar och handlar.
Karin
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Camping i Köpenhamn med Camping Cheque

I katalogen med information på sidan 18 framgår det att strömmen är begränsad till 6 amp och max 5 kw/per dag. Utöver detta får betalas. Extra avgift för dusch kan också tas ut, allt enligt bestämmelserna för Camping Cheque.

Lars
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Camping i Köpenhamn med Camping Cheque

Camping Cheque gräver sin egen grav.

Jag var på denna Camping för några år sedan hade el och betalade med check.
Inga extra kostnader utan en turistskatt på under en 10 per person som jag fick betala i Euro pga brist på dkr.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Camping i Köpenhamn med Camping Cheque

Det märkliga är att efter fem veckors resande där vi har varit i Tyskland, Frankrike, Spanien, och vi övernattar alltid på campingplatser, så kommer vi till Danmark och åker på dessa överraskningar. Dessutom för att det är Camping Cheque. På förfrågan på platsen så tar dom ut detta enbart på kunder som betalar med checkar/Gold Card.
Danmark blir vid våra resor i framtiden ett transitland och inte Camping Cheque
heller som betalmedel.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Camping i Köpenhamn med Camping Cheque

Akta er också för "Camping Mitte" sid 374 nära Flensburg. På sommaren är det ju inga problem för då behövs ingen elvärme.

Lars
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Camping i Köpenhamn med Camping Cheque

Hej! Samma sak hände oss när vi åkte hem i somras från Spanien på Stevns( vet ej om det är rättstavat)Camping på Jylland!

Damen var den mest otrevliga människa vi har träffat på, snäste och bad sig åt, skällde på personalen m.m, är också tveksam att använda checkarna
efter detta!

mvh Birgittha och Mats
icon9.gif
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Camping i Köpenhamn med Camping Cheque

Akta er också för "Camping Mitte" sid 374 nära Flensburg. På sommaren är det ju inga problem för då behövs ingen elvärme.

Lars

Det var den campingen som vi låg på och det var dessutom en mycket otrevlig och sur dam i receptionen. Hennes man var helt o.k. men hon själv var brrrrr...... Dom har fri WiFi över hela campingen och vi låg uppe vid den övre delen intill sanitetsbyggnaden men fick inte in Internet överhuvudtaget. Fanns ingen signal alls och jag gick ner till receptionen och frågade om det var trasigt eller avstängt. Jag fick mig en avhyvling, på danska visserligen, att jag ifrågasatte överhuvudtaget "deras" camping. Hennes man kom senare och han anvisade oss en plats i deras aula och sammanträdesrum där vi kunde sitta. Men hon...........
Till den campingen åker man inte igen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Camping i Köpenhamn med Camping Cheque

Det här har jag skrivit om förut och fler med mig. Camping-Cheque är rena blåskontot. Man tar igen rabatten på elen. Inte bara i Danmark. Förekommer i Tyskland också. Dessutom får man sämsta platsen på campingen. Mina checkar är placerade där de hör hemma, i papperskorgen.
:(
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: Camping i Köpenhamn med Camping Cheque

Vi har aldrig haft problem när vi använt camping cheque. Vi har alltid fått välja plats själva. Under skördefesten på Öland stog vi på Ekerums camping med camping cheque. Campingvärden föreslog en plats som låg i deras dyraste kategori med både el, va och TV anslutning. Inget snack om några extra avgifter där. Däremot har vi råkat ut för att man har tagit ut avgift för el när vi använt ACSI card ( I Tyskland). Det var ren bluff, enligt deras mätare skulle vi kört precis på gränsen för vad säkringen klarade. Vi har ingen elpatron och laddade bara batteriet ochhade kylskåpet på men inget mer.
Jan
 

berntove

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3187
Medlemskap
2024
Sv: Camping i Köpenhamn med Camping Cheque

Har vid ett flertal tillfällen besökt Absalon Camping och då valt att stå på området avsett för husbilar. Använder Camping Cheque Gold Card och det har aldrig varit några problem med betalning. Dock regleras det i avtalet mellan Camping Cheque och campingplatsen att checken täcker en övernattning för 2 personer inkl. elanslutning och en max. elförbrukning5 kw/dygn. Större förbrukning betalas enligt campingens taxa. Eventuella miljöavgifter/turistskatter tillkommer oavsett om man betalar med campingCheque eller inte. Vår erfarenhet är annars att vi gärna söker oss till campingar som tar CampingCheques oavsett var i Europa vi befinner oss då vi generellt sett upplever att dessa platser håller en bra och hög standard till skillnad mot vissa platser i det utbud som presenteras av ACSI.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Camping i Köpenhamn med Camping Cheque

Vill bara förklara skillnaden mellan effekt = kW och energiförbrukning = kWh.

Effekten på en el-patron i en el-panna kan t. ex. vara på 1 kW

För att få fram energiförbrukningen på denna patron, så multiplicerar man effekten med tiden den är inkopplad. För ovanstående el-patron som totalt är inkopplad under 5 timmar, blir då energiförbrukningen 5 kWh.

Det som står i Camping Cheques villkor är därför ingen förbrukning utan en effekt.
Är förbrukningen max 5 kWh / dygn, så kan el-patronen ovan köras max 5 timmar innan taket nåtts.
Är däremot max. tillåten effekt 5 kW per timme, så betyder det att man har ett tak på 120 kWh / dygn.

Ett förtydligande skulle därför behövas från Camping Cheque. (det troligaste är väl dock en förbrukning på max. 5 kWh / dygn).
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Camping i Köpenhamn med Camping Cheque

Brukar också använda Camping Cheque vid våra resor i Sydeuropa, bl a i San Remo, Sirmione, Cannes m fl. Har aldrig haft problem med dåliga platser eller extra debiteringar, tvärtom har det fungerat positivt.
I San Remo bör man nog boka, när vi bodde där i samband med formel 1 i Monaco var campingen väldigt full, fanns knappt en ledig plats. En trevlig detalj med campingen är att ägarna har fått till den som botanisk trädgård med gott om vackra träd som ger skugga (och ibland gör det lite trångt).
På övriga campingar har det funnits mer plats, t o m i Cannes i samband med filmfestivalen. det är ju tyvärr inte så gott om ställplatser i de trakterna så därför har det blivit campingplats.
Till Camping Chequeplatserna använder vi Gold Card och bokar i förväg.
 
Toppen