• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford C250 problem läkage

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Har problem med med bägge toakastetterna med läkage under skjutluckan
Är det någon annan som har samma problem ?
Tycker att det verkar vara dålig kvalite på dessa kassetter
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Thetford C250 problem läkage

Det har varit problem sen dom var nya
C 200 som jag hade på förra bilen var det inga läkageproblem
Tänkte om det fanns någon annan som har haft samma problem
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Thetford C250 problem läkage

Hej.

Det verkar vara mycket små toleranser på gummipackningen. Vår tank läckte lite, särskilt när man bar den till tömning.

Husvagns-Svensson i Kållered hade gummiringen och själva bytet var enkelt.

När jag demonterade den gamla så jämförde jag de båda. Hur jag än försökte kunde jag inte se någon skillnad på dem. Åtminstone för blotta ögat.
Vid montage av den nya packningen var det nära att jag hade förväxlat dem. Sanningen och säga trodde jag att tanken skulle fortsätta att läcka. Det gjorde den inte trots ihärdiga försök (med vatten i tanken....)

Rekommenderar byte och glöm inte att rengöra anläggningsytorna noga före montage av den nya. /Roy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4066

Guest
Hi,

we've got the same problem in France and we resolve it : it was due to a lack of screws on the cassette stand ( 1 screw when 4 are needed)

hope this can help

JF
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Thetford C250 problem läkage

Jag brukar, ca en/år, skruva isär pottan tar ur gummitätringen och rengör dem med kaustiksoda. Innan jag monterar ihop det igen använder jag såpa för att smörja in gummiringarna. Det har fungerat jättebra.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Thetford C250 problem läkage

Har problem med med bägge toakastetterna med läkage under skjutluckan
Är det någon annan som har samma problem ?
Tycker att det verkar vara dålig kvalite på dessa kassetter

Hej, vi har precis samma problem. Jag ringde till Thetford i Mölnlyckel 031-3363580 och pratade med dem. Mycket trevliga och tillmötesgående. De sa det inte rakt ut, men fick känslan av att jag inte var den första med detta problem.
De har en färdig lösning på detta, de uppgraderar din tank till en C260. En enkel åtgärd skulle bara ta 15 min att utföra. För att garantin ska gälla så måste en husbils firma utföra detta.
Mitt råd är att ta kontakt med Thetford.
//nilhen
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Thetford C250 problem läkage

Hej, vi har precis samma problem. Jag ringde till Thetford i Mölnlyckel 031-3363580 och pratade med dem. Mycket trevliga och tillmötesgående. De sa det inte rakt ut, men fick känslan av att jag inte var den första med detta problem.
De har en färdig lösning på detta, de uppgraderar din tank till en C260. En enkel åtgärd skulle bara ta 15 min att utföra. För att garantin ska gälla så måste en husbils firma utföra detta.
Mitt råd är att ta kontakt med Thetford.
//nilhen
Tack för ditt tips har tagit kontakt med Thetford ang läkage uppgraderingen är skickade till hb firman
En del C250 har läkageproblem även mellan toastolen och tanken
 
Toppen