• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya körkortsregler 2013 B kort max 4250 Kg

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Nya körkortsregler 2013 B kort max 4250 Kg

Husbil mellan 3500kg och 7500kg kommer att kräva C1 kort. Det är bara bil och husvagn/släp som ihop får väga 4250kg på utökat B-kort. Bilen får inte väga mer än 3500kg på B-kort.
Detta gällert körkort efter 1996/07
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Nya körkortsregler 2013 B kort max 4250 Kg

När jag läste utredningen (SOU 2008:130) om behörighet C1 (4.10.2 De nya kategorierna C1 och C1E) såg jag bara begreppet lastbil. Ingenting nämns om personbil klass 2. Skall man då inte tolka det som om de flesta, åtminstone nyare, husbilar över 3,5 ton inte berörs, då dessa regelbundet registreras som just personbil klass 2?

Jag måste dock erkänna att jag inte läste särskilt stora delar av utredningen och kanske lite slarvigt. Jag har ett C-kort redan, så jag klarar mig ett tag till.

Johan Kinneryd
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Nya körkortsregler 2013 B kort max 4250 Kg

Kategori C1
Motorfordon som inte ingår i kategorierna D1 eller D med
en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte
7 500 kg och som är konstruerade och tillverkade för att ta
högst åtta passagerare utöver föraren. Till ett motorfordon i
denna kategori får kopplas en släpvagn med en tillåten totalvikt
som inte överstiger 750 kg.

Kategori D
Motorfordon konstruerade och tillverkade för att ta fler än
åtta passagerare utöver föraren. Till ett motorfordon som får
föras med D-körkort får kopplas en släpvagn med en tillåten
totalvikt av högst 750 kg.

Kategori D1
Motorfordon som är konstruerade och tillverkade för att ta
högst 16 passagerare utöver föraren, och med en största
längd av 8 meter. Till ett motorfordon i denna kategori får
kopplas en släpvagn med en tillåten totalvikt av
högst 750 kg.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya körkortsregler 2013 B kort max 4250 Kg

Husbil mellan 3500kg och 7500kg kommer att kräva C1 kort. Det är bara bil och husvagn/släp som ihop får väga 4250kg på utökat B-kort. Bilen får inte väga mer än 3500kg på B-kort.
Detta gällert körkort efter 1996/07
Vet du Håkan eller någon annan mer konkret vad som kommer att gälla/hända för de med B-kort taget FÖRE 1996/7 map på koppling till Husbil/p-bil klass2 över 3,5 ton?

Min fru har körkort taget före 1996/7 och hon vill naturligtvis få fortsätta med att köra vår 5-tons husbil även i framtiden! Övergår nämnda svenska körkort till C1 efter ev ansökan om detta ... eller vad förväntas ske framöver?

I ex Tyskland gäller tydligen att tyskar med körkort taget före 1996/7 (motsv vårt B-kort) fn får köra bilar med maxvikt 7,5 ton, blir det kanske den nya eu-normen?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Nya körkortsregler 2013 B kort max 4250 Kg

Vid senaste samtalet med trafikverkets personal i september så blir det inga förändringar för oss gamlingar som tog körkort före 96.

Likaså för oss med C-kortet, vi behåller det, även vart 10:de år. Vid första bytet får vi dessutom AM-moped.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Nya körkortsregler 2013 B kort max 4250 Kg

Här är lagrådsremissen för den som orkar läsa.
 

Bilagor

  • Det tredje körkortsdirektivet.pdf
    1,6 MB · Visningar: 110
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Nya körkortsregler 2013 B kort max 4250 Kg

Här är lagrådsremissen för den som orkar läsa.

Bläddra till sidan 70.
Som jag ser det måste alla, oavsett "körkortsålder" genomföra ett körprov, (Vad nu det innebär), för att köra en husbil med en totalvikt på över 3,5 ton.
Ni som har BE kort kan bara koppla till en släpvagn som gemensamt med dragbilen bildar en totalvikt på 4.25 ton. (Sidorna innan.)

En klar försämring av gällande lagstiftning!!

Hoppas jag har fel....
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nya körkortsregler 2013 B kort max 4250 Kg

På sidorna runt s.70 framgår att BE avses ge behörighet att dra släp med max totalvikt 3.500 kg.
aake
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya körkortsregler 2013 B kort max 4250 Kg

Ser trots befintliga textmassor inte konsekvenserna av "kommande körkortsförändringar from 2013.

Därför har jag skickat mina frågor vidare till olof.stenlund@transportstyrelsen.se

Hej!
Hur ser man behörigheten på det egna körkortet för att få köra sk “tung husbil över 3,5 ton = personbil klass 2 över 3,5 ton”, from 2013;

* Datum för när kortet började gälla?
* Någon behörighetsangivelse, ex C1?
* Annat sätt ex angivelse i klartext?
* Innehåller kommande direktiv någon ex totalviktsbegränsning i Sverige, ex 7,5 ton, som fn gäller i Tyskland (för motsvarande körkort från 1996)?


Tycker att informationen kring denna fråga är oklar och styvmoderligt hanterad, det gäller fn ganska många människor dessutom!
Emotser nu ett koncist svar på en klar frågeställning som är viktig för många men som ännu saknar ett begripligt svar utan dimridåer.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya körkortsregler 2013 B kort max 4250 Kg

Hej ni som är berörda/intresserade av ev nya körkortsregler för "tunga" husbilar ….. under 2013! Har fått bra och tydliga svar, på mina frågor till Transportstyrelsen se nedan;

1. FRÅGA till transportstyrelsen!
Från: Librell [mailto:librell@telia.com]
Skickat: den 21 oktober 2011 15:30
Till: Stenlund Olof
Ämne: Betr nya körkort för "tunga husbilar" enl nyordning med start 2013

Hej!
Hur kan man se behörigheten på det egna körkortet för att få köra sk "tung husbil över 3,5 ton = personbil klass 2 över 3,5 ton", from 2013?
* Datum för när kortet började gälla?
* Någon behörighetsangivelse, ex C1?
* Annat sätt ex angivelse i klartext?
* Innehåller kommande direktiv någon ex totalviktsbegränsning i Sverige, ex 7,5 ton, som fn gäller i Tyskland (för motsvarande körkort från 1996)?

Tycker att informationen kring denna fråga är oklar och styvmoderligt hanterad, det gäller fn ganska många människor dessutom!
Emotser nu ett koncist svar på en klar frågeställning som är viktig för många men som ännu saknar ett begripligt svar utan dimridåer.
Mvh
Bengt Librell

2. Transportstyrelsens svar på min fråga!
From: Stenlund Olof
Sent: Monday, October 24, 2011 11:12 AM
To: Librell
Subject: SV: Betr nya körkort för "tunga husbilar" enl nyordning med start 2013

Hej
Att körkortet för behörighet B är förvärvat före 1996-07-01 (och varit obruten sedan dess) är tyvärr det enda sättet att se på körkortet om det är tillåtet att köra personbilar med högre totalvikt än 3,5 ton. Dessa gamla B- körkort ger fortsatt rätt att köra alla bilar som är registrerade som personbilar.

För dem som förvärvat B-behörigheten efter detta datum krävs dock C-behörighet för att få framföra personbilar med totalvikt över 3,5 ton. Anledningen till att bestämmelsen med begränsning till högst 3,5 ton inte gäller för dessa gamla körkort är en s.k "Grandfathers right" (farfarsklausul), dvs. behållande av tidigare rättigheter trots ny lagstiftning. Man har valt att inte ta av människor en rättighet som man tidigare gett och använder därför denna klausul.

Det kommande direktivet innebär att förutom de som har C behörigheten så kommer även de som förvärvar behörigheten C1 kommer att kunna köra
personbil med totalvikt över 3,5 ton. För C1 blir det dock max 7,5 ton. I övrigt så blir det inga förändringar på körkortets utseende när det gäller just detta.

Vad som ska synas på körkortet styrs av ett EU-direktiv. Tanken med direktivet är att harmonisera utseendet så att det ser likadant ut i alla EU länder.
Jag bifogar EU-direktivet för din kännedom. Du kan titta på sidan 36 för att se vad vi har att rätta oss efter när det gäller vad som ska stå på körkortet.
Detta krav på körkortets utseende och innehåll gäller för alla länder som är med i EES.
Och det är svårt att få plats med allt som kan vara bra att ha information om. Därför arbetas det i dagsläget på att införa gemensamma regler för användande av mickrochip på körkorten, vilket skulle skapa helt andra förutsättningar för att lagra information på körkortet.

Jag vet inte om detta svar är mer begripligt för dig, och du kan ju alltid komma med följdfrågor och bra förslag på hur den här informationen "egentligen" skulle ha gått till. Jag hoppas dock att det framgår här att möjligheten till att informera på själva körkortet är begränsad.
Vänliga hälsningar
Olof Stenlund

3. Följdfråga till transportstyrelsen!
Från: Librell [mailto:librell@telia.com]
Skickat: den 24 oktober 2011 15:45
Till: Stenlund Olof
Ämne: Re: Betr nya körkort för "tunga husbilar" enl nyordning med start 2013

Tack Olof för ett alldeles utmärkt klart och snabbt svar, det enda oklara nu är vad som avses med "behörighet B är förvärvat före 1996-07-01 (och varit obruten sedan dess)";
vad avses med "obrutet" i detta sammanhang?

Betr din fråga om synpunkter på info från ex myndigheter typ "Transportstyrelsen";
För att undvika frågor av den typ som jag ställt och som gäller så många som det gör betr ex ändrade körkortsdirektiv, så måste en myndighet förstå att sänka sig till "gemene mans nivå" för att relevant info skall kunna bli begriplig/mottagbar = det får inte vara så att man okritiskt skickar ut "orginalluntor" som gjorts kring dessa förändringar.

Det kan inte vara svårt för dem som kan sitt "jobb" att beskriva "kontentan av kommande företeelser –> rimligen på liknande nivå som du nu använt i ditt svar till mig!
Kan beskrivas som att målgruppen skall definieras/beskrivas och därefter kan "man på bönders vis" uttrycka sig kort och koncist med en riktad enkel info uttryckt i konsekvens-/förändringstermer som denna STORA grupp förmår att ta till sig. Tror rent allmänt att något saknas i kommunikationsavseende/ ändringar mellan trafikansvariga myndigheter och i det här fallet oss ca 5-6 miljoner(?) körkortsinnehavare.
Man tar ett körkort av något slag och sedan slutar den seriösa kommunikationen ... här finns en hel del att klara ut och arbeta vidare med (tro nu inte att detta gäller enbart transportstyrelsen – det är lätt att bli hemmablind).
Mvh, Bengt Librell

4. Transportstyrelsens svar på FÖLJDFRÅGA!
From: Stenlund Olof
Sent: Wednesday, October 26, 2011 1:12 PM
To: Librell
Subject: SV: Betr nya körkort för "tunga husbilar" enl nyordning med start 2013

Hej igen Bengt
Angående vad som menas med att körkortet som togs före 1996 måste vara "obrutet". Så här är Transportstyrelsens tolkning;
"Brutet" körkortsinnehav är t.ex. om B- körkortet som togs 1988 återkallas i tre månader år 2000. Personen ansöker om ett nytt körkort med ett nytt "förvärvsdatum" tex. 2000-06-15. Det innebär därmed att personen får köra högst 3,5 ton på "nya" B-körkortet.

En återkallelse bryter alltså den gamla rätten att köra personbil som väger mer än 3,5 ton. Den gamla rättigheten inte fortsätter att gälla, även om personen har kort spärrtid, inte behöver nytt körkortstillstånd eller inte behöver avlägga nytt förarprov m m.

Övergångsregeln beskrivs också något förenklat på körkortsportalen.se under B (se länk).
http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fordon-du-far-kora/
Sen är det Polisen som avgör detta vid vägkontroller. Och de ska ha tillgång till dataregistret för att kontrollera detta.

Som jag har förstått det så syns tyvärr bara det första förvärvsdatumet trots att man fått ett senare datum efter återkallelse.

Jag kan hålla med dig att det inte är bra att detta inte syns på körkortet utan att man måste titta i körkortsregistret. Varför det är så har jag tyvärr ingen förklaring till, då detta inte riktigt är mitt arbetsområde.
Hoppas der blev begripligt ändå.

Vänliga hälsningar
Olof Stenlund
Transportstyrelsen
Väg- och järnvägsavdelningen
Behörigheter, sektion regler
Umestans företagspark
903 47 Umeå
Direkt: 010-49 55 840
Mobil: 070- 526 50 09
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
 
Senast ändrad:
Toppen