• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning under vinteruppställning !

F

F.d. 53165

Guest
Hej,
snart dax att vinter fixa husbilen, en liten fråga bara:

funkar det bra att låta nätsladden sitta i under vintern för att underhållsladda batterierna ? eller ska ja ta ur batterierna och skaffa en "rikig" underhålls laddare ?

/Per
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Laddning under vinteruppställning !

Hej,
snart dax att vinter fixa husbilen, en liten fråga bara:

funkar det bra att låta nätsladden sitta i under vintern för att underhållsladda batterierna ? eller ska ja ta ur batterierna och skaffa en "rikig" underhålls laddare ?

/Per

Er nok jeg som er vanskelig, men jeg blir litt oppgitt over endel spørsmål som stilles alt for generelt. Da får man ofte mange svar og ikke alltid er det det som er mest riktig for en selv.

For i dette tilfellet er det er jo litt avgjørende hvor/hvordan bilen skal lagres og hvor lenge, har den tilsyn? Skal den stå i et varmt innelokale i Gøteborg og ikke brukes på 4mnd, eller skal den stå ute i Lappland og brukes hver helg?

For den beste plassen og lagtidslagre batteriene er i fulladet i fryseboksen. Fult oppladet batteri fryser ved ca -65gr.C og når det er kaldt er det nesten ikke selvutlading i batteriet. Så når det tas ut og får "sommertemp" er det nesten like bra som når det ble lagret.

Så selv føler jeg det er greit og vite rammefaktorene før en gir et svar/forslag?
 
F

F.d. 53165

Guest
Sv: Laddning under vinteruppställning !

Det är inga problem att ha underhållsladdning på under vintern om man har en relativt modern laddare.

Ok, tack för snabba svar, batterierna laddas ju via elblocket, den lär ju inte "motionera" batterierna som t.ex en C-tec laddare gör. Bilen är en -08 så det är ju ganska nya prylar...
 
F

F.d. 53051

Guest
Sv: Laddning under vinteruppställning !

Jag har under en tid av ca 10 år kopplat samman batterierna i bodel och bildel via ciggarettäändaruttaget i bildelen med 12v uttaget i bodelen (kolla att du har ström ibåda uttagen ).Varje månad laddar jag batterierna ett dygn.Detta har fungerat på 3 hb.Lycka till.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Laddning under vinteruppställning !

På uppdrag av FRO Stockholm konstruerade jag, för några år sedan, en laddare som
1:st laddade ur ackumulatorn, ner till en inställbar ström, sedan skedde en överkoppling till s.k."kraftladdning" direkt från Greatzbryggan tills en förutbestämd spänning uppnåddes.
Därefter skedde en "överkoppling" till underhållsladdning.

Laddaren byggde på en laddare från OK/Q8, så det borde inte vara större problem att
återskappa kopplingen för den som är någorlunda hemma i "grundläggande elektronik".
Kan detta vara svaret på Din fråga?

Vänligen notera, min HB är så gammal att den inte har "EBL".
Vad dagens EBL kan göra för fordonets elsystem vet jag inte.
Ärligt uttalat: jag vill inte veta "f´ränn" jag har ett sånt fordon!
Leve enkelheten!!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Laddning under vinteruppställning !

Med underhållsladdning menas exakt vad ordet säger att underhålla dom.
Det behövs ingen märkvärdig laddare för detta. Batterierna sulfaterar inte när dom är laddade. Batterierna sulfaterar när dom är urladdade (en längre tid mer än några timmar). Dom moderna laddarna är bra när batterierna har varit totalt urladdade några gånger.Sköter man sitt batteri ordentligt och aldrig låter det laddas ur mer än Ca 50% så håller det i många år med bilens laddare. Så en riktig underhållsladdare är alla dom laddare som som inte laddar ständigt med en förhöjd spänning.
När vi pratar om flerstegsladdare är det för att rekondiotionera ett misskött batteri. Då kan det vara att rekomendera att ladda ur ditt batteri och sedan koppla in en flerstegsladdare typ CETEK och låta den sköta ditt batteri och frächa till det. En annan fördel med flerstegsladdare är att "fyller" på batteriet mer det tar emot mera Ah.
Det där med att koppla ihop batterierna med ciggutaget skulle jag inte rekomendera, då paralellkopplar du ihop olika batteribanker.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Laddning under vinteruppställning !

Hej, Juan,
vi skrev visst "bredvid varandra",
min laddarkoppling skulle, i 3 steg, motverka just förstörelse av ackumulator.
Av rapporter från andra medlemmar inom FRO Stockholm så fungerar min koppling
precis som jag tänk och motverkar ackumulatörforstörelse.
Kanske att modernare tiders "EBL" gör just detta, jag vet inte.

"Dagens moderna elektronik" kan betydligt mer än vad vi "gamla stötar" tänkt oss!

Min hälsning!: Hola, compadre! :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Laddning under vinteruppställning !

Vänligen notera, min HB är så gammal att den inte har "EBL".
Vad dagens EBL kan göra för fordonets elsystem vet jag inte.
Ärligt uttalat: jag vill inte veta "f´ränn" jag har ett sånt fordon!
Leve enkelheten!!!

Nacktedar:
Ställer till problem
Mister din fulla kontroll av elsystemet
Kostar skjortan om något går sönder
Måste offra timmar att studera manualen
Hindrar dig att koppla in saker som du vill att det skall fungera
Drar onödig tomgångsspänning
Fungerar inte som du vill att den borde fungera
Samma säkring till Wc belysningen som till .........
mm.mm

Fördelar:
Den har ofta en batterimonitor (som nästan aldrig stämmer.)
Snygg och ser dyr ut
kontrollerar vattentankarna och batterier med samma aparat

Hans-5003 inlägg 12

Ja har du en 3 stegsladdare så är det inga problem,men jag menar med EBL laddaren som bara ger en konstant likström i underhållsläget
 
Senast redigerad av en moderator:

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Laddning under vinteruppställning !

Vid vinteruppställning i kallförråd laddar jag aldrig batterierna, utan bara koppla bort minuskabeln från startbatteriet, har funkat de år jag har haft h.bil.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Laddning under vinteruppställning !

Användade inte avsulfaterande batteriladdarer och laddade klump på vintern.
Resultatet i 11 år. Batterier 5 - 11 år. ( 6 år forbruk - 2 - 3 installeret )

45705d1318149109t-gamle-batterier.jpg


Använd min rekommendation eller köp aktier i en batterifabrik.

:twitcy:

PS eksempelvis Batterilader 10A 7-trins auto RAZE R10 - Batterilader - Eludstyr - Autoudstyr - thansen.dk
- om den finns i Sverige / Finland / Norge
 
Senast redigerad av en moderator:

slsund

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
4521
Medlemskap
2022
Sv: Laddning under vinteruppställning !

Hej ,har en adriatik 07 ,funderar på att köra med lite värme i bilen i vinter,via 220v ,hade en äldre husbil förut ,som torrlade bateriena då jag haddee 220v inkopplat på vintern ,kandet hända igen?
 
Toppen