• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bubblor i bordet

F

F.d. 26242

Guest
Laminatet i bordet har släppt.
Det är bubblor i bordet, vad ska man göra. bilen är en Adria 660 SP 2008.:mad:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bubblor i bordet

Bordet i vår husbil hade skadats i laminatet.

När jag ser tillbaka, det var ett bra tillfälle att göra ett bättre ordentlig fällbord för 2 till 6 personer.
Innan vi hade problem vid passage i gången - nu finns det en bra plats.

udfold bord.jpg

En skada kan vara orsak till en förändring. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 26242

Guest
Sv: Bubblor i bordet

Jag har inte behov att bygga om bordet, det är utskjutbart (inskjutbart).
Funderar om man törs värma laminatet med en varmluftspistol eller hårfön och hoppas att det drar ihop sig eller är det bara byta. Har inte kollat om det går på garantin, bilen är privatimporterad.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bubblor i bordet

Som snickare använde jag skicka bordsskivan i bredband putseren och nya laminat - slip kanter.

Det beror lite på bubblors storlek - har du en bild?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 26242

Guest
Sv: Bubblor i bordet

Jag har ingen bild, men bubblorna är 3st ca10cm i diameter och ca 2-4mm höga. ytterst på bordet, kan det bero på att någon har ställt något för varmt på bordet.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bubblor i bordet

Nej det går inta at fixa.

Så små bubblor av spänningar i laminatet kann inte jämnas.
Du kan prova att använda ett strykjärn och strax efter håll på plats med liten plat / pin och 2 klämmor
- men jag tror att det kommer att bli ett tidsförlust.

Da får du välja snickeren i by'n eller nya bordsskiva.

:oops:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Bubblor i bordet

Går oftast ej att åtgärda själv utan att uppsöka någon med en fanerpress som kan lägga på ett nytt lamninat. Så gjorde vi när vårt lamnat släppte på Frankian, lade på äkta ekfaner mot plastfaneret.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Bubblor i bordet

Det är nog bara att låta nån slipa av bordet, helst i en bredbandsputs och lägga på ett nytt laminat eller faner.
När man limmar laminat eller faner så brukar man använda värme i pressen 80-85 grader och bubblorna beror nog på antingen för mycket lim eller så är det ytor som inte fått på sig nått lim alls.
Jag vet en gång när jag gjorde inredning till Hotel Alpina så fick jag snilleblixten att testa med myrsyra som härdare och det resulterade i några jätteblåsor, gasblåsor antar jag.
 
F

F.d. 26242

Guest
Sv: Bubblor i bordet

Mycket märkligt, vi har varit i Kåbdalis i 4dygn det har varit ca-10 ute och ca+22 inne.
Nu har bubblorna försvunnit nästan helt
 
Toppen