För några år sedan köpte vi en nästan ny Hyundai Santa Fe 2,2 CRDI. Den hade en Promotech effektbox monterad och gick mycket bra. Vi körde många tusen mil med den bilen. Den såldes för ett drygt år sedan till förmån för en Mitsubishi ASX, bensinare.
Den nye ägaren till Santa Fe:n ville inte ha boxen, så den hamnade på hyllan.
Av en tillfällighet kollade jag på Promotechs hemsida för några veckor sedan, vilken box de sålde till Fiat Ducato 2,3, 130 hk, som vi har i vår husbil. Det visade sig vara samma box och samma kablage, som den boxen vi hade på hyllan! Ett snabbt telefonsamtal, sen skickades boxen till Promotech för omprogrammering för 395:-. Nu sitter den i husbilen. Jag hade egentligen inga planer på att "boxa" den. Tyckte den hade rätt goda köregenskaper ändå. Men de har blivit ändå bättre nu. Husbilen är helt enkelt mer lättkörd. Betydligt piggare och med bättre vrid.
Det är många motorer som fått helt olika egenskaper i olika länder eller i olika versioner av samma fordon, helt enkelt för att tillverkaren förändrar programmet i fordonets dator, för att möta olika krav eller olika behov. Ett tydligt exempel är väl VW:s 140 o 170 hk dieslar, som i grunden är samma motor. Vi kan också se på Fiat Ducato 2,3, som i original versionen ger 120 hk men i husbilsversionen har man ändrat "styrningen" så att den ger 130 hk och något högre vrid, fortfarande precis samma motor. Så att man förändrar motorernas prestanda genom att "managera" dem olika, är inget hokus pokus.
Vet inte skillnaden på boxarna. Ser exempelvis att många här på forumet är väldigt nöjda med Mats boxar, som kostar betydligt mindre än de stora drakarna, som ex KCR och Promotech. Fördelen med min box, för mig, är att den inte går att ändra inställningarna, utan företaget säger sig optimera dem för varje motor. Det gör att jag inte kan hålla på att pilla....!
Krister N