• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

B

boand

Guest
Hej, ja har monterat en panel på 100W och har två paralellkopplade batterier på 115Ah. Någon som har ett råd om jag ska koppla bort panelen under vintern. Bilen står uppställd inomhus men det kommer mkt. ljus in under dagen som aktiverar cellerna. Bilen står ett antal mil från min hemort och har dålig kontroll vad som händer. Tacksam för lite råd.

Mvh / Östen
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Jag tolkar det som max 215watt. Det ljus som kommer in under vintern, kan inte bli mer än sådär 5-10% (1-2ampere). Med en bra regulator så underhåller du batterierna utan extern ström.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Med "ljus" inomhus, förmodligen då uppvärmd lokal?
Kolla bara på er laddpanel att vid solljus att det "tränger" igenom ljus såpass att det laddar.

Låt laddningen sköta sitt, du/ni kan nu njuta av att Era batterier sköts ok.
Med förbehåll att via laddning/koppling att både bodel & start batteri får njuta av solcellerna!

En kontroll då & då är ju ändå att förespråka, för ert goda nöjes skull! :)

Ps... Hoppas ni nu menar 115A & inte W gällande batteribanken.. Ds. ;)
Mvh. Magnus

Hej, ja har monterat en panel på 100W och har två paralellkopplade batterier på 115W. Någon som har ett råd om jag ska koppla bort panelen under vintern. Bilen står uppställd inomhus men det kommer mkt. ljus in under dagen som aktiverar cellerna. Bilen står ett antal mil från min hemort och har dålig kontroll vad som händer. Tacksam för lite råd.

Mvh / Östen
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Aha, där läste jag för fort. (Blandade ihop solpanel med batteri :mad:)Det blir alltså bara några få watt som lyser in genom fönstren. Det spelar ingen roll så länge det inte finns några förbrukare kopplat på batteriet. (Lampljus har fel våglängd för att ge energi till solpanelen)
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Solceller

Har för mig att någon skrivit här på forumet att en solpanel förbrukar ström om den bara står utan ljus? Kanske en kontroll är bra första tiden så inget går snett!

Lycka till Torbjörn
 
Toppen