• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsäkerhet

F

F.d. 14324

Guest
Efter att ha läst tråden: Varför brinner husbilar-husvagnar? tog jag äntligen tag i ett problem som jag haft med min gamla ctek laddare. Jag har haft en del värmeutveckling i kontakten på 12v sladden som jag uppskattar att den varit på ca 40-50 grader. Jag misstänker att problemet uppstod för några år sedan när laddaren och kabeln fick en dusch av batterisyra och att det startade förfallet av kontakten. Nu fick jag äntligen en spark där det behövdes och klippte bort kontakten (den vita på bilden) och lödde om kablarna på klämmorna. Funktionen med att ha en kabel med klämmor och en med ringkabelskor försvann men jag har en laddare till med bara ringkabelskor.
 

Bilagor

  • IMG_6624ctek.JPG
    IMG_6624ctek.JPG
    116,2 KB · Visningar: 8
F

F.d. 8987

Guest
Sv: Elsäkerhet

Hej!
Kjell & Co har motsvarande kontakter, tror det är till radiostyrda bilar etc.
Jag har gjort egna sladdar till bilen och MC:n, bl.a. cigtändareuttag/telefonladdaruttag till MC:n och fasta anslutningar till flera olika bilar.
OBS! Kolla så + och - sitter rätt. Fick en som var felvänd. Lätt att flytta stiften själv.
Torbjörn
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen