• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omvandlare

F

F.d. 50209

Guest
2kW/1kW FöregåendeNästa
PRID_1721_im_DSC08191_im.JPG










2000W/1000W omvandlare för att köra 230V utrustning
via 12 Volt batteri för användning i bil
eller båt.
1 499:- SEK
(1 199:- exkl. moms SEK)(Ord. pris: 2 995:- SEK)

Denna kan alltså göra att jag kan ta ut 220 volt från mitt bodelsbatteri och köra dator, elgrill mm under en kortare tid. Jag vet inget om hur länge batteriet orkar? Hur länge kan man ta ut 220 v innan batteriet är slut. Dumma frågor för dig som kan, JA men för mig är det avgörande för om jag ska satsa på det eller inte.
 

Bilagor

  • Omvandlare.jpg
    Omvandlare.jpg
    45 KB · Visningar: 462

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Omvandlare

P=U*I sier enkelt at skal du ha 240W fra 12V så blir det 20A - ikke mange timene på et 80Ah batteri. Skal du ha ut 1200W så snakker vi 100A strøm fra batteriet - og det er uten å ta høyde for effekt tapet i inverteren.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Omvandlare

elgrill arne,,de handlar väl om 1000-1500 watt,,då räcker de inte länge tror ja,,men en tv-data-telefonladd ock laddning av laddningsbara batterier e okay,, ja tycker du också ska satsa på en solcell,, då blir du i princip oberoende av el, ,en sak som vi kommer att få betala mer o mer för,,

ja kan bara tala om egen erfarenhet,,en solcell i kombination med en inverter e stort:) ha de gött,,teddi,,
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Omvandlare

elgrill arne,,de handlar väl om 1000-1500 watt,,då räcker de inte länge tror ja,,men en tv-data-telefonladd ock laddning av laddningsbara batterier e okay,, ja tycker du också ska satsa på en solcell,, då blir du i princip oberoende av el, ,en sak som vi kommer att få betala mer o mer för,,

ja kan bara tala om egen erfarenhet,,en solcell i kombination med en inverter e stort:) ha de gött,,teddi,,
Kanonsvar, vi köpte en 100w solcellspanel på Elmia och vår tanke var precis att ha den ihop med en "omvandlare". Då tänker vi inte helt fel alltså??
Vi har de gött :wub:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Omvandlare

Kanonsvar, vi köpte en 100w solcellspanel på Elmia och vår tanke var precis att ha den ihop med en "omvandlare". Då tänker vi inte helt fel alltså??
Vi har de gött :wub:


nä de gör du absolut inte,,vill du dessutom ha gasolvärme så drar ju fläkt en del också,,en solcell laddar ju även i bara dagsljus,,så glöm du el grillen så klarar du dej hela sommarsäsongen,,har du då dessutom två bodels batterier så e du självförsörjande,,allt enligt va ja själv har,,ha de gött omigen:D
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Omvandlare

nä de gör du absolut inte,,vill du dessutom ha gasolvärme så drar ju fläkt en del också,,en solcell laddar ju även i bara dagsljus,,så glöm du el grillen så klarar du dej hela sommarsäsongen,,har du då dessutom två bodels batterier så e du självförsörjande,,allt enligt va ja själv har,,ha de gött omigen:D
Då får jag elda den förb---de kolgrillen alltså :mad: och spara batteriet till dobidoo Vi har det jättegött:)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Omvandlare

Om du tar ut 1000 Watt ur invertern vid 12 Volt så motsvarar det 83 Ampere.
Invertern har en verkningsgrad av 80% så uttaget från batteriet blir 104 Ampere.
Om ditt bodelsbatteri är på 90 Amperetimmar så kan du teoretiskt kora den belastningen ca 50 min tills batteriet är helt tomt. I pratiken mycket kortare eftersom inget batteri är konstruerat att ta ut så hög effekt på så kort tid.
Eftersom man inte bör ladda ur batterierna till mer än 50% så blir tiden ca 25 minuter.
Men..... batteriet kommer med största säkerhet att ta skada av så hög belastning.
//
W
 
Toppen