• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av batteri under vintern.

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej alla elkunniga.
Vad skall jag ha för laddare för att underhållsladda mina batterier under vintern?
Dom är nu uttagna ur HB och står i garaget.
Det är 2st på 105 ah och ett på 100ah.
Fins det någon laddare som klarar av att hålla liv i alla tre samtidigt, jag menar så att jag slipper att hålla på och skifta hela vintern.

Snarken2
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Laddning av batteri under vintern.

De två senaste vintrarna har vi använt den laddare som sin i hb. Men den har varit ansluten 6 timmar i veckan med en veckotimer. Inga problem hitills, så den får bli så även denna vinter.
Leffe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Laddning av batteri under vintern.

6 timmar är troligen alldeles för lite för att laddaren skall hinna köra igenom hela laddcykeln, låt den stå på 1 dygn varje gång i stället, då är du säker på att den hinner. :)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Laddning av batteri under vintern.

Hej
Jag brukar ladda batterierna med bilens ord. laddare! Sedan kopplar jag bort polerna och låter batterierna vara kvar i bilen!
Sen till våren så ansluter jag batterierna igen och skickar 220 volt in i bilen och inget mer!


Fast jag är ju lite lat:wink:, men det har funkat fint!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Laddning av batteri under vintern.

Vad finns det för skäl att koppla bort / ta ur batterierna och hålla dom laddade med en separat laddare?

Vad finns det för evtl nackdel med att låta batterierna sitta kvar i bilen och underhållsladda dom med den vanliga elanslutningen 1-2 per månad och ett dygn i taget?
Detta förutsätter naturligtvis att man har bilen lätt åtkomlig.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av batteri under vintern.

Jag ser till att batterierna är fulladdade när jag ställer bilen på hösten (början okt). Sen kopplar jag från pluskabel på båda.

Gör inget mer med bilen, och i början av april kopplar till batterierna igen. Bilen har hitintills alltid startat direkt. Efter kommit hem ca 4 mils körning från idet, får den stå något dygn på laddning med 230 V. Har alltid fungerat bra.

Urladdningen är mycket låg vid låga temperaturer, ju kallare desto bättre kan man nästan säga. Förvaring inomhus i rumstemperatur gör att man måste underhållsladda.

Per-Åke
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av batteri under vintern.

Koppla bort minuskabeln (kablarna) så att klocka, styrenhet mm inte drar ur batteriet.
Nu frågar vän av ordning -varför minuskabeln? Jo därför att om man använder verktyg när man lossar pluskabeln är det lätt att komma mot gods med kortslutning och gnistbildning som följd. Därför, ta alltid för vana att lossa minuskabeln.
Batteriers självurladdning halveras med var 10:e grad som temperaturen sjunker. Normal självurladdning är 2 - 3%/mån vid 20°C.
Skall de inte användas mår de bäst ju kallare de står.
fulladdade batterier fryser vid -67°C.
Urladdade batterier vid -7°.
När batterispänningen sjunkit från 12,72V (fulladdat) till 12,4V skall de laddas för att livslängden inte skall förkortas.
Man kan alltså med fördel lämna dom i bilen om man kan ladda dom 2 - 3 ggr under vintern.
//W
 
Toppen