• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddar ej bilbatteri

F

F.d. 29963

Guest
Hej,

Har ett litet problem med laddningen på startbatteriet.

När jag sätter i ström i den vanliga laddaren laddas bara bodelsbatteriet upp på displayen och det händer inget med bilbatteriet. Enda sättet att ladda bilbatteriet är att ansluta en extern laddare till bilbatteriet.

Är det någon som vet om hur batteriladdaren fungerar i husbilen. Är det en ledning till bägge batteriern eller är det separata.

Vi har en LMC 690 årsmodel 2008.

Tacksam för hjälp

Micke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Laddar ej bilbatteri

Välkommen till HBK forum
Normalt är start batteriet inte laddat av den installerade laddare - bara bodel batterier.
Det kräver lite hantverkare färdighet att ansluta alla batterier tillsammans.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Laddar ej bilbatteri

Det er nok en sikring som er defekt, enten i EBLen eller i motorrommet ved startbatteriet. Er en sikring bare på noen få A 2 eller 5. Startbatteriet blir ladet med en liten ladestrøm når bodelsbatteriet er fult.
 
F

F.d. 29963

Guest
Sv: Laddar ej bilbatteri

Verkar som den stora säkringen på 40 var trasig. Tog den som satt vid bodelsbbateriet och prövade.
Då blev det fart på grejerna.

Tack för hjälpen

Micke
 
F

F.d. 5824

Guest
Sv: Laddar ej bilbatteri

Har samma problem bortsett från att det aldrig har funnits någon gemensam laddning för dom olika batterierna.

Har läst att många har prioritet på bodelsbatteriet och inte startbatteriet. Så vill inte jag ha det. Är jag helt galen då?

1. Jag vill att generatorn i motorn laddar bodelsbatteriet när startbatteriet är fullt.

2. Sen hur den vanliga 230V-laddaren gör är nog inte så noga, den ska nog hinna ladda upp båda batterierna på en natt, men kanske helst prio på startbatteriet. Får man bara igång motorn så klarar man sig alltid. Under förutsättning att punkt ett fungerar då såklart ;)

Finns det några färdiga produkter att använda sig av eller gäller det att bygga ihop nåt själv från ELFA? :p

Mvh,
Mark
 
Toppen