• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi behöver råd

Pära & Agneta

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
24030
Medlemskap
2024
Hej husbilsåkare!

Vi har precis köpt vår första husbil. Fiat -98 2,5 TDI Royal Swift. Vi har ett par frågor till er som har erfarenhet.

Stämmer det att man inte ska köra under 80 km i timmen på 5:ans växel för att 5:ans drev då kan gå sönder??

Vid minusgrader så tenderar ju dieseln att bli lite trögflytande. Vi fick rådet i dag att hälla i 5% bensin i dieseln. Kan detta verkligen stämma??

Pära o Agneta

:mh2:
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: Vi behöver råd

Hej!

På fråga ett så är svaret ja. Gärna lite mer olja i växellådan än som föreskrives. På fråga två; om ni inte bor i Norrland med minus 20 grader så är det onödigt.
:mcride:
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Vi behöver råd

Vid minusgrader så tenderar ju dieseln att bli lite trögflytande. Vi fick rådet i dag att hälla i 5% bensin i dieseln. Kan detta verkligen stämma??

I Norge så får du vinterdiesel om dy fyller tanken om vinteren. Vil tro det er slik også i Sverige. Da er dieselen allerede blandet ut så den ikke skal fryse.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Vi behöver råd

Första frågan kan jag inte svara på men, andra frågan säger jag som dom andra. Jag kör diesel i min personbil och har då aldrig haft några problem med trög diesel på vintern, inte heller hört någon annan som fått problem.
Det ska nog bli rejält kallt innan pumpdieseln påverkas.

Kul med fler nyblivna husbilsägare i Halmstad! Vi har dock inte hämtat våran än, men snart så!!

/Ronny
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Vi behöver råd

På 60-talet körde jag många år med eldningsolja i min dieselbil. På vintern blandade jag i 10% fotogen för att undvika paraffinutfällning i bränslet.
På den tiden var eldningsolja inte färgat och märkt. Dessutom fick jag det gratis av min dåvarande arbetsgivare.
Det fungerade perfekt. Att blanda in bensin i dieseln skulle jag låta bli! :)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Vi behöver råd

Hej husbilsåkare!

Vi har precis köpt vår första husbil. Fiat -98 2,5 TDI Royal Swift. Vi har ett par frågor till er som har erfarenhet.

Stämmer det att man inte ska köra under 80 km i timmen på 5:ans växel för att 5:ans drev då kan gå sönder??

Vid minusgrader så tenderar ju dieseln att bli lite trögflytande. Vi fick rådet i dag att hälla i 5% bensin i dieseln. Kan detta verkligen stämma??

Pära o Agneta

:mh2:

Femmans växel hoppar ur

Omdrevning av 5:ans växel » BLD

Lite att läsa om Fiat växellåda. Själv drog jag alltid upp till 85 km/tim på fyran. För att vispa upp mer olja i rännan som leder till femte växeln.
 
Toppen