• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga laddning

F

F.d. 50195

Guest
Har en ctek-kabel kopplad direkt till batteripolerna på bodelsbatteriet, tänkte att det kunde vara bra att "inteligentladda" batterierna någon gång då och då, ctek laddaren ska ju ladda i åtta steg bla.

Fråga 1: vad händer om jag laddar med ctek laddaren samtidigt med EBL laddaren?

Fråga 2: kan jag koppla in ctek laddaren direkt i EBL 99:s anlutning för extern laddare och i så fall kommer den externa laddarens laddningscykel att gälla över EBLens laddcykel.

Andra tipps?

Mvh
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fråga laddning

Laddningen skall ske endast med en laddare. Har du EBL laddren på samtidigt så fungerar inte Cetek laddaren som den ska.
Det är nyttigt för batteriet att ladda med en intelligent laddare emellanåt.

Kopplar du inen laddare på extern laddare till EBL så se till att ingen annan ström komer till batteriet. Du kan säta ett relé som slår ifrån

Hur EBL 99 fungerar med extern laddare överlåter jag till någon annan som vet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fråga laddning

Jag kollade kopplingsschemat för EBL 220 och där är extraladdare och den inbyggda laddaren ihopkopplade internt i EBL:en.
D v s resultatet blir att den laddare som ger högst spänning kommer att "koppla bort" den andra laddaren.
Jag har inget kopplingsschema på EBL 99, men jag förmodar att den har liknande koppling.
//W
 
Toppen