• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ytterligare en batterifråga

T

Tobbe E

Guest
Hej.
Köpte en husbil i maj i år en -07 bürstner och det satt bara ett bodelsbatteri i så jag for till biltema och köpte ett till batteri.Men nu i efterhand har jag läst här på forumet att man ska ha likadana batterier, ålder och kapacitet osv.
Nu verkar det som att kapaciteten har sjunkit på bobatterierna.

Nu till min fråga: Måste jag köpa två nya eller räcker det att byta ut det gamla batteriet som satt i när jag köpte bilen, gissar att det är orginal batteriet så det är ju ca 4 år?

Det "nya" batteriet har ju använts sen slutet på maj till september.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ytterligare en batterifråga

Jag VET INTE vilket som är rätt eller fel.

Såhär gjorde jag: Hade ett GEL 100Ah från 2008, satte in ett GEL av samma märke 90Ah 2011. Programmerade in 180 Ah nom i panelen. Vi var fulla varje dag hela sommaren. Det var inte förrän helgen på ELMIA som kapaciteten gick ner till 60% på 5 dagar, men det var ett riktigt skitväder. Var fulla igen efter 25 mils hemfärd.

JAG hade köp ett batteri av samma märke som inköpet i maj.
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Ytterligare en batterifråga

"Såhär gjorde jag: Hade ett GEL 100Ah från 2008, satte in ett GEL av samma märke 90Ah 2011. Programmerade in 180 Ah nom i panelen. Vi var fulla varje dag hela sommaren. Det var inte förrän helgen på ELMIA som kapaciteten gick ner till 60% på 5 dagar, men det var ett riktigt skitväder."

Vad har det med batteriet att göra !!!!!!!:p:p:p:p


(Kunde inte låta bli :twitcy:
/Ljungberg)
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ytterligare en batterifråga

Hej,
Troligtvis är det gamla batteriet ett GEL batteri och Biltema har inget sådant vad jag vet så Du har valt ett vått eller AGM batteri som inte skall monteras tillsammans med GEL batteri!

Om en lastbil/buss som har två startbatterier från leverans och ett av dessa blir föremål för garantireklamation så säger batteritillverkarna att byt båda batterierna om de är äldre än 3 månader för att inte det nya skall riskeras att bli dåligt det också. Vid tvillingmontage så hamnar båda batterierna snart på samma nivå som det sämsta batteriet.

Ditt "nya" batteri ligger utanför denna tidsgräns som är det bästa tillverkare kan ge för närvarande, men det gäller startbatterier och jag vet inte om den är applicerbar hel på AGM batteri om det är ett sådant Du köpt.

Å andra sidan om Du blandat helt olika batterityper så är det kanske bäst att börja om från början med förbrukningsbanken, eller varför inte montera bort det gamla batteriet och hålla koll på hur det i maj inköpta uppför sig en tid och därefter ta beslut om att bara köpa ett eller två nya batterier.

Lycka till/Janne
 
Toppen