• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alugas tankflaska

F

F.d. 25200

Guest
Någon som vet om det finns försäljare för Alugastankflaska i norra Tyskland eller Danmark och vad är priset?

Stig:)
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Alugas tankflaska

Hej!
I Sverige så vid jag vet kan du inte tanka LPG på bensinmack men i Europa kan du tanka själv LPG gas lika lätt som bensin...i Sverige kan du inte tanka själv..personalen hjälper till med det...jag brukar tanka LPG hos Gasolfyllarna i Norköping.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Alugas tankflaska

Hej!
I Sverige så vid jag vet kan du inte tanka LPG på bensinmack men i Europa kan du tanka själv LPG gas lika lätt som bensin...i Sverige kan du inte tanka själv..personalen hjälper till med det...jag brukar tanka LPG hos Gasolfyllarna i Norköping.
Stämmer inte jag har tankat själv motorgas (Piteå & Stockholm)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Alugas tankflaska

Instämmer! Jag tankar också själv i Sverige (Gbg o Malmö), Holland, Belgien, Frankrike och om jag inte minns fel även i Tyskland. Endast i Italien och Portugal fick jag inte tanka LPG själv men där behöver jag inte heller tanka diesel själv.:)
Julian
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Alugas tankflaska

Hej gjorde ett köp av Alutankflaska i dag inkl. 4 St påfyllnsmun. Spegel, Låång slang,
fästanordning till flaskan, utvändig tanknings kitt & full tankflaska!
Mycket nöjd med grejorna!
Servicen var kanon bra !
På Statena, Ängelholmsvägen i Helsingborg/ bakomFlyger färg!!!
Mvh.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alugas tankflaska

Kostnaden beror på vad du har redan idag. Om du redan har en automatisk omkopplare, så behöver i praktiken bara köpa en eller två flaskor vilket du föredrar, och övergångs koppling från Kama för någon hundring. Mutterförband är så enkelt att det gör man själv. Många som har flaskan innanför luckan öppnar bara luckan och tankar direkt.

Dock i Italien kräver dom yttre tankuttag. Det kostar en 650 kr till. Jag tycker också det verkar proffsigare så det har jag.

Tillbehör som krocksensor inre gasolmätare m.m.. Är en mera tillbehör.

Känner ingen som har ångrat sig. Däremot så vet jag att vissa föredrar att bara ha en flaska och behålla sin svenska. Det beror ju på vart man bor och vilken tillgång det finns på LPG.

Alltid bra med ett adapterset. Finns bara 4 st i Eropa.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Alugas tankflaska

Bara en fråga Ralph angående "utanpåliggande" placering av LPG påfyllning. Går det bra om tankningen sker på själva köksdelens vägg innanför sidodörren? Jag har gasolflaskan under vasken! Skulle behöva 2 meters påfyllningsslang (högtryck) för att komma ut på plåtdelen bakom skjutdörren(?) En sådan installation skulle kosta skjortan om ens möjligt med så pass lång högtrycksslang!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Alugas tankflaska

[FONT="Verdana","sans-serif"]Det är lika olämpligt att ha påfyllning av LPG på insidan som att ha bränsletankens påfyllning på insidan fordonet. Ingen skulle ens komma på tanken!:confused: Även det första kommer i framtiden att förbjudas i Sverige och är det redan i några EU-länder.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Att ta LPGpumpens slang och fyllhandtag på insidan fordonet är ett riskmoment ur säkerhetssynpunkt. Vid borttagning av handtaget frigörs alltid en liten mängd LPGgas, denna mängd kan bli större vid felaktig / oförsiktig hantering.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]LPG flaskor med automatisk fyllstopp skall vara fastmonterade i fordonet och betraktas då som tankar. Tankens påfyllning skall vara monterad på utsidan fordonet. Trögheten i lagregleringen har gjort att detta ännu inte är reglerat i många länder. Att det kommer beror dock, som vanligt, av antalet incidenter som ännu inte har inträffat.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Längre slang mellan påfyllning och tank(ar) skall inte vara något hinder. Det finns backventil i slangens anslutning. Merkostnaden är endast några hundralappar per meter.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Ralph, han är proffsig han! Han tankar på utsidan och det gör jag med! Oväsentligt vad det kostar när man vill ha hög säkerhet. Många LPGstationer, särskild de nya anläggningarna, i Italien, Grekland, Holland, har det som krav redan. Detta är så självklart att det inte borde vara en fråga!:cool:[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]:)Julian[/FONT]
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Alugas tankflaska

Kollade lite hos Gaswinkel i Holland
Högtrycks fyllslang 2m kostar €26
Utvändig fyllanslutningsset ACME (90gr. knä) kostar €30
Relativ liten kostnad för att fylla på utsidan!
VH Julian
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alugas tankflaska

Bara en fråga Ralph angående "utanpåliggande" placering av LPG påfyllning. Går det bra om tankningen sker på själva köksdelens vägg innanför sidodörren? Jag har gasolflaskan under vasken! Skulle behöva 2 meters påfyllningsslang (högtryck) för att komma ut på plåtdelen bakom skjutdörren(?) En sådan installation skulle kosta skjortan om ens möjligt med så pass lång högtrycksslang!

"Slangen" är ju inte speciellt grov. Tror du får lite konstiga blickar om du tar in en LPG slang in i bilen.

Satsa en 500-600 kr och få det riktigt på en gång.En lekman klarar den monteringen om det bara är för en tank.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Alugas tankflaska

Naturligtvis ska man inte släpa in en påfyllningsslang in i bilen. Men har man påfyllningen direkt på flaskan och flaskan placerad i gasolutrymmet med lucka så har det väl ingen betydelse om man kopplar på direkt på flaskan eller ett uttag några dm därifrån. Det som kommer ut vid borttagning av påfyllningsslangen försvinner ut i luften på samma sätt, oberoende vilket påfyllningsställen man har.

JOE
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Alugas tankflaska

En stor skillnad är om det är en flaska dvs med endast en koppling, eller en tank med två en in och en ut. Ser förvillande lika ut, vid första ögonkastet.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Alugas tankflaska

Naturligtvis ska man inte släpa in en påfyllningsslang in i bilen. Men har man påfyllningen direkt på flaskan och flaskan placerad i gasolutrymmet med lucka så har det väl ingen betydelse om man kopplar på direkt på flaskan eller ett uttag några dm därifrån. Det som kommer ut vid borttagning av påfyllningsslangen försvinner ut i luften på samma sätt, oberoende vilket påfyllningsställen man har.

JOE

Det är faktiskt ganska stor skillnad för om du ska fylla direkt på flaskan i andra länder blir du nekad och får ingen gasol. Vi blev nekade både i Italien och Tyskland. Räddningen för oss blev att leta upp ställen där man fick fylla själv. Så nu blir det till att bygga om för yttre påfyllning.

/Håkan
 
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Alugas tankflaska

Lånar tråden lite.

Jag har en p11, stål som jag tänker att jag ska behålla då jag läst att denna fungerar bäst när det är kallare ute. Och när jag redan äger den kanske det är dumt att kassera den!?

Till denna tänker jag att installera en 11kg alu, tankbar med utanpåliggande tanklock.Tänker att jag ska förvara den tankbara innanför stålflaskan för att kunna lyfta ut stålflaskan och använda med grillen, eller?

Är det större risk att ha en aluflaska än stålflaska vid krock?

Jag fick ett pris på aluflaska och montering, 5700kr, ok?

//https://www.facebook.com/bobilen.nu
 
Toppen