• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket egentligen.....

F

F.d. 25279

Guest
Hejsan

Ett kontroversiellt ämne på forumet med flertal inlägg är just elförsörjningen eller rättare sagt batteriförsörjning. Många olika viljor och ideer frodas. Tar inte någon ställning i vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt .Är ju ett väldigt individuellt ämne. Men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på hur mycket behövs egentligen?
Själv håller jag på med mitt system i en annan tråd , men ju mer jag tänker efter desto mindre batterireserv behöver jag. Kommer troligen inte att ligga "ute" mer än max 2 nätter innan camping. Med den inställningen räcker det gott med två separata 80Amps som driver komfort och dator. Var för sig. Eftersom jag inte har någon dusch så vill jag nog in och blaska av mig på en camping efter 2 1/2 dag i buskarna. Då kan man ju lika gärna passa på att ladda upp igen.
Man undrar, hur många är det som aldrig kommer att utnyttja sin batterikapacitet, men har liksom mig dragits med i den allmänna jakten på Ah. Skall man investera i solceller, AMD batteribanker, smarta laddare mm så räcker dom pengarna till en hel del campingavgifter. Man måste ju inte stå på den trestjärniga jämt.
Lite funderingar från mig.
Om jag skall våga mig på att reta upp er som kör helt utan campingar så är det väl nästan ett måste för er att det med jämna mellanrum finns faciliteter där ni kan tömma toa, slänga skräp och fylla vatten. Mao allt utom övernattning.
Nu får man väl på moppo rejält :p:

afton/Ljungberg

(Detta är inte menat som kritik mot er som jobbar hårt med att skapa ström i bilen.
Jag hittar mycket matnyttigt i era strävanden)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Hur mycket egentligen.....

Vi har alla olika behov...

Tror att var och en har förmåga att köpa det som passar just deras behov. Själv gillar jag att mest fricampa och platserna jag gillar mest där finns oftast ingen camping/ställplats. Utifrån detta anpassar jag toa och vattentankar och elsystemet.

Det finns nog inget rätt o fel hälsningar Torbjörn
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket egentligen.....

lasselj

De flesta av oss har ändå ett hem, med vatten, sophämtning etc. där det går bra att sköta slikt mellan utflykterna. Detta fungerar för oss vid säkert 90% av husbilsturerna, vilka oftast handlar om fiske och/eller fågelskådning och sällan varar mer än ett par dygn. Men strömlös vill man absolut inte bli; särskilt inte vintertid här uppe i Jämtland!

aake
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur mycket egentligen.....

Det är ju en balans mellan ström in och ström ut. Den får man räkna på själv.

Vi parkerade 12 dagar på Plaza Cobano i somras utan tillgång till 230 V. Batterierna var fulladdade varje kväll och på morgonen hade vi förbrukat ca 10%.

Vi parkerade 4 dagar på Ragglanda i förra veckan. Regn och mörka moln. Mycket förbrukning bl a belysning och Aldepannan. När vi lämnade Ragglanda hade vi förbrukat 40%.

Det som dra hela tiden är TV, radio (TV-ljud), datorn och routern. Vi kan konstatera att vi har balans i vår ström-omsättning. Vi inbillar oss att vi klarar oss en hel vecka på våren och hösten.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket egentligen.....

Jag undrar också ibland vad man använder all energi till när man läser om alla stora batteribankar. Vi har "bara" ett 85Ah batteri, ingen solcell och har inte med någon nätsladd eftersom vi nästan alltid nattparkerar lång från campingar. Ändå räcker batteriet till belysning, pumpar, datorer samt några timmars TV-tittande. Men vi ligger sällan still utan rör oss varje dag och det kräver att bra batteri.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hur mycket egentligen.....

I det här sammanhanget kan jag inte låta bli att dra en parallell med dietdebatten. En skola säger, ät mycket fet mat, grädde smör o.s.v. Andra säger inget fett, inget kött bara grönsaker. I det här ämnet finns de som har utrustat sin bil med många elförbrukare, alltså måste de se till att ha tillgång till el. Andra har inte satsat på elens välsignelse och klarar sig då utan så stor tillgång på el. De flesta av oss hamnar nog i samma sits här som när det gäller maten. Vi befinner oss nånstans i mittfåran, äter lite av varje, använder kanske dator nån timme/dygn, kanske en liten stund tv, lite (led)lampor till kvällen. För de som nyss har köpt/tänker köpa husbil, tror jag bör börja lite enkelt och se hur det utvecklar sig med husbilslivet. Kanske många ( i likhet med mej) tycker att husbilslivet är avstressande och stillsamt utan " allt extra". Andra kommer underfund med att de vill ha som hemma då är det ju enkelt att komplettera senare. Fördelen med husbilslivet är ju att man har valfriheten.
Ove.G
 
Toppen