• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tre bodelsbatteri

F

F.d. 52908

Guest
Hej
Husbilar utrustas ju vanligen med ett bodelsbatteri. Ofta utökar man med ett till och får då mer amp-timmar att förbruka. Min tanke är att utöka med ett till, totalt tre,som också är av samma typ och paralellt kopplat. Har en 80watt panel. Någon som känner till om det finns några risker eller nackdelar med detta?
/ Sören
 

Larry

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
23484
Medlemskap
2021
Sv: Tre bodelsbatteri

Den enda nackdelen är om ett av batterierna blir dåligt så drar det ur dom andra.
men så länge alla är jämnbra funkar det hur bra som helst, jag har 3st 175Ah batterier i min bil och 150w solpaneler , blir aldrig strömlös ;--)
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Tre bodelsbatteri

Det är alltid bra att ha stor batteribank om bilen viktmässigt klarar det. När det gäller paralellkoppling så hjälps alla batt åt att leverera den energi du vill ha, det går även att paralellkoppla batt med olika AH om ett batt blir dåligt är det bara att byta just det batt. Detta gäller endast paralellkoppling ej seriekoppling. Tänk på om du har mätare som talar om hur många AH som finns kvar måste omprogrammering ske.
Många har bara 1 batt och monterar solcell, vilket jag inte tycker är en optimal lösning, batteriet kan inte producera energi endast lagra energin,när solen lyser och detta batt är fullt kan du inte lagra det solcellen levererar en större batteribank gör att du kan lagra mer energi när solen lyser och du klarar flera mulna dagar. Tänk på att batteriets enda uppgift är att lagra energi, har du solceller se till att lagringutrymme finns.

Bosse
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Tre bodelsbatteri

Jag har varit i kontakt med Schaudt i Tyskland och frågat om det gick bra att ha 2 bodelsbatterier till min EBL99. Det gick bra men inte mer än 200 Ah rekommenderade dom för sedan tar det längre tid att ladda. Det är den begränsningen jag känner till. Frågade också om kabel mm2 och det skulle gå bra med 25 mm2.
Lenmar
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Tre bodelsbatteri

Tre batterier av ca 100ah är lagom.
Men, jag skulle sätta en manuell brytare mellan dessa bara för den eventualiteten att om de är tomma allihopa, påfrestar det generatorn kanska, eller för mycket innan de är laddade. Med en brytare kan du koppla in dessa en åt gången under färden tills alla har nått hyggligt laddningsnivå, kanske 70%. Sedan alla på som vanligt.
Finns säkert automatiska lösningar för detta, men jag gillar manuella saker...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tre bodelsbatteri

Tre batterier av ca 100ah är lagom.
Men, jag skulle sätta en manuell brytare mellan dessa bara för den eventualiteten att om de är tomma allihopa, påfrestar det generatorn kanska, eller för mycket innan de är laddade. Med en brytare kan du koppla in dessa en åt gången under färden tills alla har nått hyggligt laddningsnivå, kanske 70%. Sedan alla på som vanligt.
Finns säkert automatiska lösningar för detta, men jag gillar manuella saker...
**
5 år sedan jag ställa in det tredje batteriet - i bodelen.

Harmoniserade alla batterier för att mer exakt samma storlek och satte en huvudbrytare för startbatteriet.**

Två saker jag sprang över, en typ av batteri (AGM - fritids batteri), den andra - laddaren, och den är just ersätts med ett bra resultat.

Den elektriska ugnen (800 W) i 1 timme 20 minuter - motorn startade starkt vid 12,2 volt nästa morgon.
Här är den modifierade installation.
44597d1315405754t-batteriopstilling2.jpg



http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/385233

byte av fritidsbatteri (5 år) till AGM-batteri kan vänta.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Tre bodelsbatteri

I din skiss är det bara 2 bodelsbatterier, var inte frågan som trådskapare ställde angående 3 bodelsbatterier (och givetvis då också ett startbatteri)?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tre bodelsbatteri

I din skiss är det bara 2 bodelsbatterier, var inte frågan som trådskapare ställde angående 3 bodelsbatterier (och givetvis då också ett startbatteri)?
5 år sedan jag ställa in det tredje ( 3.) batteriet - i bodelen.

Jag beskriver även vad saker runt batteriinstallation kan vara en fördel med extra batteri - laddare - batteri typ - kablar och säkringar.
Men fråga bara - man kan säkert hjälpa en husbilist'.;)

Der är 3 bodelsbatterier med avbryter till startbatteri / bodelsbatteri.
När jag vurderer inget risk att åka i morgon' jag kobblar allt sammen ( allt vanligt sammenkobblat)
Om det kunne hända et flat batteri - är hjälp bäst till endast 70 amp.
Jag har inta nogon stans behövd - 14 år 300.000 kilometer i husbil.
Titta mina installationer i Rimor L'europeo alkove Ford 2,5 L - 96 modifierat - BredoMobil’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -- jag använder elektricität';)

Der användas ochså et voltmeter med bip-bip' och blink ljus vid under 11,5 volt
instrument.jpg

Der er omtrent inta nogon skillnad om jag använder 2 batterier 105 amp eller 3 x 70 amp.

Inverteren 1000 watt har ochså bip-bip vid ~11,2 volt
Batterierne var bäst om alla AGM, men med den nya laddere - kan det vänta.;)

Batterierne er mjuke' - 11,2 volt kan bli till 12,2 volt nästa morgon.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen