• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tävlingar.

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
tävlingar.jpg

Jag smygstartar hösten och vinterns tidsfördriv som kommer att rättas och bytas på lördagar, denna första tävling får ligga ute till 17/9.
Ni som inte varit med förut så hittar ni tävlingarna under knappen: "Veckans Tävling" i vänstermarginalen.
/Postis

En länk även här: tavling1.gif
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tävlingar.

Jag utökar tävlingsidan ytterligare nu på lördag men ett tidigare alternativ "Vika Kuben" och hoppas att jag i vinter klarar att hålla ställningarna med att rätta era svar.

kuben.jpg

Efter starten i förra veckan ser jag att ni har "degat till er" med att analysera "Mixen" den har jag förstås inte haft på ett bra tag, men att känna i gen gamla bilar är ni däremot riktigt duktiga på.

En hint till förra veckans Mix är att båda fick pris på "Kristallengalan" och höll ett obegripligt tacktal om schack. Eftersom ni som redan svarat har alla rätt utom en som har ½ rätt så får han/hon även rätt i redovisningen nästa vecka, eftersom man bara kan svara en gång och inte hade tillgång till denna "hint". tavling1.gif
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tävlingar.

tvtv.jpg

Javisst nu är tävlingarna igång inför vintern och vid morgonens rättning blev jag bekymrad att jag hade gjort fel på svaret av "Vika Kuben" så jag fick ta fram mallen, for jag klarar den inte själv utan lite fusk, jag skriver ut den och klipper och klistrar ihop. Men svaret var rätt och då får den klassas som svår ja det skall det vara ibland. Även bilen ( Lotus ) var svår fast jag stod intill den i Ängelholm så fick jag titta noga på märket för att klara det och det suddar jag bort för er....
Det är klart att det inte skall vara lätt då blir det ju inte spännande att gissa.

tavling2.gif
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tävlingar.

tävlinrekl.jpg

Hoppas att ni hittar till tävlingssidan när ni får lite tid över.
Denna vecka har mixen "torkat" in för de som var aktuella förra veckan är i högsta grad aktuella denna vecka, jag skall därför kommande vecka testa ert minne av gamla seriefigurer, i brist på annat.
Jag hoppas att senare i höst få ideer till nya varianter som är "husbilsrelaterade" tävlingar, typ kartor och ställplats frågor mm.

Gå gärna in och testa veckans tävlingar, de byts ut tidigt i morgon och jag hoppas att alla inte har rätt, för då är det för lätt och kan bli tråkigt att "klura" på. knappen3.gif
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tävlingar.

Förra veckans "Mixbild" blev visst väldigt svår, fick lite gissningar och endast hälften rätt, gratttis till er som gissade rätt. Det är svårt för mig att bedöma om det är svårt eller lätt för jag vet ju svaret, jag hade ju kunnat
lagt till något "attribut" för att ge en ledtråd tex. ett par skidor för Gunde och en oktav för Skifs och en dala häst däremellan så hade det blivit lite lättare eller kanske för lätt. Denna vecka kanske jag är för snäll på bildgåtorna
med ledtrådar på "Mixen", men någon vecka skall det vara lätt för att locka er att gissa. Och priserna är som vanligt en promenad i omgivningen och ni som svarat fel går åt andra hållet i stället och funderar på svaren till veckans "Tävling".

mixen.jpg Så här lätt är det nog inte men kolla för säkerhets skull. knappen4.gif
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tävlingar.

Namnlöst-1.jpg

Ja nu är förra veckans tävlingar rättade, ibland är det svårt och ömsom lätt. Den mixade bilden var nog lite medelsvår lite mindre antal svar på den än de övriga tävlingarna, men däremot så verkade intresset för att lista ut "Kuggfrågan" var stor, ja det är ju så när man ser lite teknik och och en fråga hur, funkar det? Så blir man nog intresserad att snabbt lösa det, det återspeglar sig även om en medlem frågar om tekniska problem på sin bil, genast svarar alla som har haft samma problem och även de som har haft likartade problem den hjälpsamheten ligger nog i medlemmarnas naturliga vänlighet.
Men om jag återgår till denna veckans tävling så är jag inte "vänlig", skall sanningen fram så klarar jag inte en av dem själv, men lugn jag har facit och jag är inte mutbar, tänk bara på att just i den frågan om roulettkulan skall pi räknas som 3,2 och inte som 3,14.
En fråga denna vecka är en typisk Geocahing Mystery fråga och i stället för att hitta en loggbok skall ni hitta en ställplats genom att lista ut koordinaten och söka på Google, MapSource eller liknande och svara med att välja platsen i rullningslisten, där jag bara har lagt ut ett mindre antal alternativ, denna är kanske för lätt för er garvade geocaharna men jag tror inte ni kan låta bli att leta ändå.
Eftersom två av frågorna är lite svåra så har jag en "lätt" bil i ordets bemärkelse och ännu extra ledtråd på denna lätta bil, ett öknamn på denna bil var "världens största visselpipa" det var nog bara elakt förtal just lokalt där jag bodde, för det fanns just en sådan bil i grannskapet.
Ja lycka till ni som gillar att ha lite tidsfördriv i väntan på husbilssäsongen.

knappen7.gif
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tävlingar.

dekor1.jpg

Förra veckans tävling verkade svår beträffande "Hjulet snurrar" jag har nu lagt
in text där ni ser vinnarna hur man skulle ha räknat ut svaret, facit var enda chansen för mig att hitta rätt
vinnare men, däremot var ju bilen lätt "Loyden" och att hitta ställplatsen var det
ju lite mer arbete. Denna veckas ställplats är kanske väldigt lätt för de
som geocachar men kanske verkar obegripligt för övriga, men ändå inte så svår,
övningen innehåller en meningslös text men ändå överrakande genväg, ja så kan det
gå till när man löser "Mystery"
Roulettuträkningen denna vecka är av annan kategori än förra veckans men
kan ändå vara svår, man får tänka till lite.
Jag hoppas ni får lite tidsfördriv med dessa tankenötter i väntan på säsongen.
knappen8.gif
dekor2.jpg
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tävlingar.

gåtor.jpg

Gångna vecka har ni varit duktiga på att besöka tävlingssidan, närmar sig nästan 100 svar på alla tre alternativen, hoppas jag får höja
gränsen för redovisningen på rätta svar till 150.
Det är en svår avvägning att skapa gåtor, de skall ju inte vara för lätta eller för svåra då blir det inte kul.
Tävlingen med att leta platser på koordinat och hitta ledtrådar och få en slutplats var kul att göra men den tog massor med tid och
fick för lite respons på antal deltagande, kanske den även tog för mycket tid för att leta upp svaren.
Denna vecka har jag åter fixat en "Mixbild" den hoppas jag skall gå som en dans om inte kanalkrock ställer till det. Kommer i morgon.
Den gamla postbilen är strax på väg ut ur vinteride och även den väntar svar på några frågor: Får den ny kamrem och vattenpump
och bränslefilter, nya däck och besiktning?
Jag kör "veckans tävling" någon vecka till sen ses vi på årsmötesträffen och årsmötet.
/Postis
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tävlingar.

tavling.jpg

Nu gör vi en mjukstart på hösten och vinterns tävlingar och som brukligt är vinsten när man svarat rätt en promenad i närmiljön.
Jag börjar med Mixen, Gamla bilen och räkna "Kuber" och jag hoppas att jag kan hitta på nya typer av tävlingar.
Vid något tillfälle har jag lagt ner mycket tid att skapa en ny tävling med bra grafik mm. men jag har inte fattat att det har varit för svårt och då är det ju ogjort arbete,
det verkar ju ofta vara lätt för mig när jag vet svaret.
Jag hoppas alltid att några svarar fel för då vet jag att det inte inte är för lätt och var inte rädda för att svara jag ser inte vem som svarar fel bara hur många.
Hoppas att det skall roa våra trevliga medlemmar i väntan på nästa husbilssäsong, har även sett att de som sitter utanför sina bilar i Spaniens sol och värme deltager.


knappen13.gif

Lycka till hälsningar Postis
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tävlingar.

Hoppsan jag har försovit mig i almanackan, efter några veckor på Teneriffa och enbart följt soluppgång och solnedgång så glömde jag vilken dag det var. Men nu finns tävlingarna på plats igen, LYCKA TILL. Och ni som svarade rätt förra veckan vann ju en promenad i eran närhet och ni som svarade fel skall även ni ta som "straff" ta en liten promenad .
/Postis


playan.jpg
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Tävlingar.

Jag måste säga att jag tog för givet att Karman Giha var en WW-produkt och ej ett eget märke Liksom alla ford ligger under FORD ( såg nu att det egna namnet fanns i alternativen får kolla bättre hela listan i fortsättningen.
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tävlingar.

tittut2.gif ........................... tittut2.gif

tavling2.jpg

Vill bara titta in och se om ni har kommit hem från husbilsåkandet eller börjat titta på hemsidan
inför hösten har tänkt att ha gåtorna: “vika tärningen”, “kluriga bilar”, "vad är detta" och
“lägga pusselbiten” men även någon gång “kändis mixen”.
Har även funderat på att ha någon typ av geografiska frågor, men är inte
riktigt klar, om det skall bygga på GPS punkter eller anknytning till vår
ställplatslista, ja vi får se, om någon vecka sätter vi igång.
Jag hade en tid klurigheter med olika prylar på en balansvåg men de var nog för svåra och tog lång tid
att beräkna och deltagandet sjönk på den varianten, ev kanske en enklare variant återkommer.
/Postis
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tävlingar.

postskev.jpg ............. knappen14.gif
Ja nu börjar snart allvaret !
Snöskyfflar skall ställas fram vinterdäcken skall kollas om de duger ett år till, halkskydden skall kollas att de passar på kängorna. men framför allt måste ni börja träna på gåtorna på tävlingssidan
som kommer att finnas där för er på lördagsmorgnarna. Därför smygstartar vi redan i dag, börjar denna vecka med det skeva kameraobjektivet, gamla bilen, vika kuben och jag har stickat stumpor
hela sommaren och när jag stickat elva stycken skulle jag para ihop dem men upptäckte jag att mönstret hade lurat mig gång på gång, så kan ni försöka att få ihop ett par så är jag tacksam.
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tävlingar.

skafferiet.jpg

Mina tävlingar hoppas jag roar en del av er, ser att det är flitigare med svar denna vintersäsong än tidigare.
Förra veckan var det strul med " Att annonsera" på staketfrågan alla som svarade rätt kom inte med, jag halkade nog med fingrarna när jag programmerade rättningen.
Den "trasiga" kamerabilden tycker jag är tråkig och alldeles för lätt tror jag. Fick i veckan se en snutt av Humle och Dumle i Kapten Bäckdals skafferi och kom på den tokiga iden
att göra en bildtävling av det. Jag byggde upp ett eget skafferi som bas och så gömmer jag en kändis som Humle, som ni får gissa på. Oj oj vilken tid det tog att bygga upp men
kul var det, hoppas att ni klarar att lösa gåtan på lördag morgon.
Ni får inte utsätta er för skada med att stå på händer för att se vem det är, ni som har plattor är det ju lättare att vända, men det går nog att se vem det är ändå upp och ner.
Här är ett smakprov hur det ser ut, den som finns här är jättesvår att gissa men några i klubben löser nog denna demobild.
knappen15.gif
 
Toppen