• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spänningsrelä.

F

F.d. 940

Guest
Jag söker ett relä som stänger vid 14volt DC och öpnar vid ca 13,5volt.
Eller någon justerbar krets som man kopplar till ett relä.
Arne.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Spänningsrelä.

Det finns tyvär inga relé som klarar detta ensamt du behöver en styrelektronik till den .

Jag skulle föreslå att du använder en LM324 och experementerar med.
Det är en krets som används som elektronisk VU/ voltmeter.

Med denna kan du justera spänningen med ett vridmotstånd och göra en sådan krets som du önskar.
Ett annat enkelt alternativ är att du använder dig av Zenerdiod och tyristor, men då kanske du måste vara lite mera insatt i elektronk.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsrelä.

Jag söker ett relä som stänger vid 14volt DC och öpnar vid ca 13,5volt.
Eller någon justerbar krets som man kopplar till ett relä.
Arne.
Hej!
Förmodligen är jag helt fel ute, men är det inte så ett vanligt skiljerelä fungerar??
På Biltema så uppger man att deras för någon 100-lapp fungerar lika bra som ett för ca. 800:- från en konkurrent.
//Conny
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Spänningsrelä.

Jo på våran husbil en Knaus 2005 Renault Master så saknas det D+.
Där styrs skiljereläet med en krets som kopplar ihop bodelsbatterierna med startbatteriet.
Denna krets kopplar ihop batterierna vid 14,1volt och släpper inte skiljereläet förrän det är 12,7v.
Denna krets styr också kylskåpet,när kylskåpet står på Auto så hinner det försvinna många sköna Ampére innan batterierna skiljs åt.
Med detta relä vill jag bryta upp styrningen tidigare.
Jag skulle också kunna ta spänning från tändningslåset som bryter ett relä när bilen stängs av.
Jag vill inte in och rota i bilens elsystem.
Hoppas ni fattar vad jag menar.
Arne.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Spänningsrelä.

OK, Arne, du vill ha en koppling som sluter relät vid 14V
och öppnar relät vid 13V5.

Lite knepigt med dessa spänningspunkter, kan du tänka dig
att slutning eller öppning sker vid 13V8 istället?
Jag plockade ihop en sån koppling för några år sedan.
Den sluter eller bryter vid just 13V8.
Klart över ett fulladdat batteris vilospänning 12V8 !

För att snabbt få tillbax energin i startbatteriet så höjer generatorns
laddregulator generatorspänningen.
Har i cigguttaget på min Volvo 945 mät 18V(!) minuterna efter motorstart!

I kopplingen så har jag kompenserat detta så att kopplingen öppnar om
spänningen går över 16V2.
På så sätt prioriteras startbatteriets laddstatus.

Kopplingen består, förutom reläet, av
2 eller 3 st. 1A-dioder (beroende på om kopplingen ska känna av åt ett eller två håll)
2 Zenerdioder (12V och 15V)
2 1k mostånd
2 småsignaltransistorer (Ic > reläspolsström)

M.a.o. inga större kostnader! :)

Intresserad?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen