• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12volts problem

F

F.d. 30014

Guest
Hejsan!
Relativt nybliven husbilsägare sedan ca 2 år tillbaka, allt har fungerat hyfsat förrutom att vi inte fick en enda manual på svenska, allt är på tyska, ett språk vi ej behärskar. Vi har fått testa oss fram och lärt oss av misstagen!
Efter årets semester har jag dock fått problem med 12volten, den är helt död! Vid körning laddas batteriet upp, likaså med extern batteriladdare, men den matas inte ut. El fungerar in i bilen, men laddar ej batteriet!
Är själv elektriker, tycker att jag kollat allt som finns att kolla, men står mig slätt nu, jag måste förbise något, men vad?
Allt är dött, utslaget inne i bodelen, förrutom en lampa som går på 220!
Tacksam för hjälp, tips, även på var jag kan få tag på manualer på svenska till bilen, gäller såväl bodel som motor!
Vi har en LMC liberty 630R, 1998 års modell

Hälsningar Jurre
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 12volts problem

Efter att du har laddat batteriet så säger du att allt är dött.

Hur menar du tar batteriet inte emot laddning? eller ärbatteriet laddat och du har ingen ström?

Många husbilar har en EBL elektroblock med en manöverpanel som har en huvudströmbrytare koplat till ett relé .
Vad har du för manöverpanel?
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: 12volts problem

- Huvudbrytare på elektroblocket ej i tilläge
- Huvudbrytare i bodelen defekt
- Huvudrelä defekt (kan vara två stycken beroende på elektroblock)
- Visar instrumentpanelen någon spänning ?
- Om inte är det något batteri- och eller anslutningsproblem !
- Vid tillslag av huvudbrytaren skall det höras ett klick från elektroblocket ?
- Elektroblock defekt.

Jojje
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: 12volts problem

Är batteriet ok? Är det defekt brukar konstiga saker hända!

Tag fram mätaren jobba dig från batteriet och framåt någon stans är ju det "stopp". Huvudsäkring? Huvudbrytare?

Lycka till Torbjörn
 
Toppen