• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Montera och glöm!"

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Se här reklamtext om (marin(gelbatterier:

[FONT=times new roman,times]"Du kan placera det var som helst då det inte avger några oxiderande och illaluktande gaser vid laddning. Utnyttja svåråtkomliga platser i kölsvinet, under durken, i skåp mm. och placera batteriet där och glöm det!"[/FONT]

Den jag köpte min plåtis av i våras har uppenbart gått på detta, vilket givit mig lite bekymmer med mycket sämre batterikapacitet än vad jag räknade med. Längst ner i en sänglåda två 80 Ah gelbatterier, inbyggda under mellangolv och en laddare och ovanpå mellangolvet en inverter.

Vad jag förstår så har han drabbats av strömbrist och då kompletterat batteribanken med först ett 150 Ah gel och sedan ytterligare ett 150 Ah, alltså totalt 460 Ah för bodelen. Detta i kombination med två stora solpaneler. Trots detta urladdning efter mindre än ett dygn vid vår första skarpa provtur!

Det hade varit klokare om tidigare ägare före köp av nya stora batterier hade grävt sig fram till de ursprungliga två 80 Ah-batterierna. Dessa visar sig nämligen vara trasiga, blir heta och hade blivit deformerade (buckliga på utsidan) av hettan, drog alltså energi i stället för att lagra! De nyare stora batterierna däremot intakta och jag tror att jag kommer att klara mig bra på 300 Ah kapacitet i bodelen.

aake
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: "Montera och glöm!"

Hej.
Vore jag som dig skulle jag kontrollera laddningspänningen från såväl generator, inbyggd laddare och solcell.
Bara för att vara säker på att de fungerande batterierna inte skadas också.
//W
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: "Montera och glöm!"

Man kan stillsamt undra vilka campingvanor föregående ägare hade!

Där vann du minst 30 kg lastvikt till garderober och kylskåp! :D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: "Montera och glöm!"

Föregående ägare har bott i Spanien ett par år i bilen och de två stora batterierna har använts under denna tid utan att ta skada, men visst skall jag låta undersöka generator och laddare.
Sannolikt kommer jag att behöva rätt stor batterikapacitet med kompressorkyl och ssk som jag har ersatt gasolvärmen med en Truma dieselvärmare.

aake
 
Toppen