Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Hjälp Medlemslista Kalender Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Sköt om Husbilen
Sköt om Husbilen Tips och råd hur man sköter om sin Husbil med tex. tvätt,vaxning,klädsel och dylika ting. Praktiska små tillbehör passar ochså här.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: När vintern kommer
Gammal
HBK Medlem

Siw&Stigs avatar

Kommun/Land: Ulricehamn
Sv: När vintern kommer - 2011-09-06, 21:44

Citat:
Ursprungligen postat av knarrevik Visa inlägg
Julas husbilsöverdrag är förträffligt och sörjer för god ventilation men kanske inte när bilen skall fungera som gäststuga. Det är en del jobb med att ta det av och på. Eventuell snö är lätt att sopa bort med en mjuk borste.

Att husbilar är byggda för att stå ute är en sanning med modifikation, förr eller senare gör temperaturväxlingar med regn och snö att fukt kryper in i konstruktionen. Jag tror heller inte att bilen mår bra att ständigt ha värme på eftersom varm luft innehåller mer fukt som kondenserar mot ett kallt yttre. Det räcker med att sätta på värmen de gånger bilen skall användas, uppvärmningen går på några minuter.

En god ventilation, eventuellt med avfuktare, håller fukten borta och glöm inte att batterierna skall laddas emellanåt.

Vad Gäller batterierna så behövs de ejunderhålls laddas, se bara till att de är fulladdade och ta av plus polen på samtliga batterier, så har det funkat för mig i 2 år. När det är dags att köra ut husbilen på våren, så startar den direkt " Men det är ju en Merca motor, ha ha ha
Stig B.

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Gammal
HBK Medlem

lillian och reidars avatar

Kommun/Land: Stenungsund
Thumbs up Sv: När vintern kommer - 2011-09-13, 13:55

Jag har ett överdrag Faima.
men min fråga är skall Startbatteriet stå kvar i bilen med minuspolen av eller skall jag ta hem batteriet ställa det i garaget kallt med inpullsladdare på?
Vilket är bäst?
2179 har åkt färdigt för i år.

Gammal
HBK Medlem

Tobbejjs avatar

Kommun/Land: Falkenberg
Ålder: 42
Sv: När vintern kommer - 2011-10-05, 22:56

Funderar oxså på ett överdrag från jula. men jag udrar om någon vet om det räcker till i storlek, våran HB är 7.60 ca. det verkar som det största på jula är 7.32, funkar det?

Gammal
HBK Medlem

knarreviks avatar

Kommun/Land: Lysekil
Sv: När vintern kommer - 2011-10-05, 23:11

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbejj Visa inlägg
Funderar oxså på ett överdrag från jula. men jag udrar om någon vet om det räcker till i storlek, våran HB är 7.60 ca. det verkar som det största på jula är 7.32, funkar det?
Jag skulle tro det. Min bil är sju meter lång och drygt tre meter hög med alkov och mitt överdrag är minst 50 cm för stort.

Följande Tackar knarrevik för detta inlägg:
Tobbejj (2011-10-06)
Gammal
HBK Intresserad

Kommun/Land: Gävle
Sv: När vintern kommer - 2011-10-07, 21:06

Citat:
Ursprungligen postat av decker Visa inlägg
Tror inte på det där med värme under längre tid än nödvändig.
Ju kallare det blir på utsidan ju större är risken för kondensbildning på insidan.
Värm däremot gärna upp bilen i god tid innan "gästerna" kommer. Men sopa helst bort all ev. snö från taket som kan ställa till problem när den smälter och sedan fryser till is. Om bilen för övrigt är välventilerad under vinteruppställningen behövs knappast någon värme eller avfuktare.
Och att ha en bra lutning för att ev vatten kan rinna av taket är nog en självklarhet.

Kondens kan ALDRIG bilda inne i en varm Husbil! däremot i en kall eftersom värmen växlar utomhus och med ”fördröjning” inne i bilen, å andra sidan så försvinner all fukt på någon timme när värmen sätts på! genom takluckorna som aldrig ska täppas till. Julas skynke tycks vara Döden för en husvagn/bil eftersom ventilationen blockeras totalt. Prova på Jula att andas genom plasten så förstår Du vad jag menar. Lutningen Är viktig, på tex. Kabe och andra så stannar vattnet kvar i framkant pga. en tvärgående tätningslist tvärs taket den är på Kabe ca. 2 mm hög men samlar mycket vatten bakom sig, låt bilen luta bakåt istället.

Gammal
HBK Medlem

Kommun/Land: Umeå
Ålder: 47
Sv: När vintern kommer - 2011-10-09, 19:19

INTE I VÄSTERBOTTEN!

M

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Sköt om Husbilen

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Det kommer en vår! Roland & Viola Under Markisen 10 2011-01-25 19:10
Hur kommer man in?Hur MC-Louis Under Markisen 3 2008-12-28 19:31
Nu kommer Monica o Kurt 35 Under Markisen 24 2008-01-19 16:58
Vi kommer. Inga o Olle Under Markisen 3 2007-09-09 21:28

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2012, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS