• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ang laddning av bodelsbatteri

F

F.d. 7505

Guest
Hej!

Var i helgen och köpte ett nytt AGM batteri till bodelsdelen av bilen, och har en liten fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Försäljaren berättade att om man ska ladda upp ett bodelsbatteri av Gel eller AGM så fungerar det inte med de traditionella batteriladdarna som jag haft i alla år till bilen..... Och han hade en batteriladdare just för det ändamålet. Den låg på över 800:- och nu till frågan!!

Stämmer detta verkligen? Kan man inte använda en vanlig traditionell batteriladdare för dessa batterier, eller var det ett försäljningsargument för att sälja mer?

Någon som vet och har erfarenhet av detta?

Mvh

Robban
 
T

Teddi

Guest
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

hej,,ja har tre nya gelbatterier,,hade vanliga från början,,ock en solcell till dom två i bodel,,samma solcell som innan,,

ett nytt till bilen,,samma generator som innan:) ock samma batteriladdare ifrån början,,har inte märkt av nånting negativt,,

däremot lite orolig om de slutar med att man måste byta bil till nya batterier:D
bara skämt,,kör på,,teddi,,
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Hej, och dessutom vad gav han för instuktion. Skall du koppla in en ny laddare till bodelsbatteriet så bör/måste man koppla bort den gamla originalladdaren annars funkar det inte. Dessutom så verkar laddaren som han försökte sälja till dig för billig för att ha så hög effekt att den skulle göra nytta fullt ut om du har TV, värme och div. på i bilen samtidigt. Då tappar batteriet laddning som tar tid för laddaren att ge tillbaka när förbrukarna stängs av.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Jag har fått information från Swede electronics att AGM-batterier skall laddas som GEL. Våta batterier (med flytande syra) kräver högre laddspänning i slutet av laddningen för att motverka skiktning i syran.
Swede electronics tillverkar proffsladdare till truckar, golfbilar, rullstolar mm.
Deras laddare går t o m att ställa in beroende på hur ofta batterierna utnyttjas.
//W
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

HEJ!

AGM BATTERI ÄR VÄLDIGT KÄNSLIGA FÖR ÖVERLADDNING.

DET STÄMMER. NÄR OPTIMA BATTERIERNA KOM FÖR CA 20 ÅR SEDAN, SÅLDE VI MÄNGDER MED DESSA. DE RÖDA, DET BLEV MYCKET REKLAMATIONER CA 50%.
FELET VAR ATT ALLA LADDADE MED ÄLDRE LADDARE SOM VISAR FULLADDAT DE STÄNGS INTE AV UTAN UTAN GER FORTFARANDE NÅGON AMP, DÅ HÄNDER DETTA MED BATTERIET ATT MAN KOKAR UR VÄTSKAN I BATTERIET DET BLIR DÅ KASS.
ÄVEN NÄR BILENS GENERATOR ÖVERLADDAR KNÄCKER MAN BATTERIET.
MAN BÖR HA EN LADDARE AV TYP C-TEK ELLER EXIDE. EXIDE LADDARNA ÄR BÄTTRE MINDRE REKLAMATINER.

MVH
UNO LARSSON
SKRÄPET HÄLSAR
 
F

F.d. 7505

Guest
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Hej!

Tack för informationen!!

Jag frågade runt lite och alla säger samma sak när det gäller AGM batterier. Du kan ladda med en tradiotionell batteriladdare, men risken för "överkokning" är överhängande om inte batteriladdaren har ett "överladdningsskydd"

Så det får bli en ny laddare med tillbehör för att få så optimal laddning som möligt.

Thanx!!

Robban
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Se heller om du kan få et datablad på batteriet, for det er faktisk riktig at en kan lade AMG med vanlig lader og det er også riktig at en kan lade med lader for GEL.

Om laderen har overladingsbeskyttele har ikke noe med om den kan lade AMG eller GEL. Det er ladespenningen og ladetiden som er forskjellig. Skal du ha en optimal lading må laderen gi nok A og riktig spenning og "slutter" å lade når batteriet er fulladet.

Har du en nyere bobil er det sikkert en lader som kan være tilkoplet 230V hele tiden og da har laderen en slik overladingsbesyttelse som er det samme som jeg sier at laderen slutter å lade når batteriet er fult.

Så det er ikke sikkert du trenger å skifte laderen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

En annen viktig sak er at en lader i en husbil må være laget for å kunne brukes med forbrukere i gang. Vanlige ladere for hjemmeladning av bilbatterier klarer ikke dette, noen brenner ut og andre lader ikke batteriet. Eks. en 10A lader og du har på 10A forbruk = ingen lading av batteri. En billig smart lader som starter med høy ladespenning uten strømbegrensning blåser i beste fall sikringen - eller det er deler inn i laderen som brenenr over. CTEK har ladere som tåler det missbruket vi utsetter den for, men det gjelder ikke de billigste!
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Hej!

Detta ligger lite utanför frågan . Men det gäller denna typ av batteri AGM.
När de har kokat ur händer det att vätskan är borta. Vad gör man köper nytt batteri?
Ja om det är cellfel. Endast urkokat! gör så här det fungerade i ca 25-30% av batterierna.
När det gällde optima( bör vara sådana på övriga märken) har de luftnings hål ovanpå tag bort filtret dränk batteriet i en balja
med vatten. ladda batteriet med en "smart" laddare i 1 till 2 veckor. Funger i bland, värt ett försök. en arbetskamrat använde några sådana i sin segelbåt i många år. Jag har även haft som startbatteri i personbil fungerat perfekt. Man kan också borra hål i mitten på varje cell fylla på med vatten och täta med tvåkomponents lim har även testat detta.

MVH
Uno Larsson
Skräpet hälsar
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Jag har fått information från Swede electronics att AGM-batterier skall laddas som GEL. Våta batterier (med flytande syra) kräver högre laddspänning i slutet av laddningen för att motverka skiktning i syran.
Swede electronics tillverkar proffsladdare till truckar, golfbilar, rullstolar mm.
Deras laddare går t o m att ställa in beroende på hur ofta batterierna utnyttjas.
//W

Hej

Mycket kunnande finns det ang batteriladdning, men tyvärr direkt motsägande uppgifter finns.

Vad gör man då som ickeexpert? I mitt fall vände jag mig direkt till tillverkaren av batterierna som jag har, i detta fall VARTA, rätt eller fel kan ja inte bedömma, men man får väl tro att tillverkaren vet vad han pratar om.

Batterierna det handlar om i mitt fall är dom nya fritidsbatterierna som heter Varta
Professional AGM.

Enl dom ska ett AGM batteri laddas med laddaren inställd på Bly/syraläget om det inte finns ett AGM läge att välja på.
Förklaringen var att i GEL läge så är laddspänningen konstant tills batteriet är fulladdat och då avbryts laddningen ( om man har den typen av laddare) det finns då risk för att batterierna kokar.
Om laddaren ställs på bly/syra läge så sjunker laddströmmen vartefter batterit laddas och därför ingen risk för överladdning.

Rätt eller fel kan ja inte bedömma men man kan väl tänka sig att tillverkaren vet vad som gäller, men man är ju salig i sin egen tro.

Jag kommer i alla fall att följa tillverkarens rek. med tanke på ev framtida reklamationer.

Ha de gott
Hejs

Claes 105
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Enl dom ska ett AGM batteri laddas med laddaren inställd på Bly/syraläget om det inte finns ett AGM läge att välja på.
Förklaringen var att i GEL läge så är laddspänningen konstant tills batteriet är fulladdat och då avbryts laddningen ( om man har den typen av laddare) det finns då risk för att batterierna kokar.
Om laddaren ställs på bly/syra läge så sjunker laddströmmen vartefter batterit laddas och därför ingen risk för överladdning.

Ha de gott
Hejs

Claes 105
Hej.
Problemet är att de flesta sk smarta laddare i slutet av laddningen lägger på en hög spänning med liten ström för att "röra om" (koka) batterivätskan som skiktar sig under laddning. Detta kan leda till att vätska försvinner på sikt. Sedan skall olika batterityper laddas med olika spänningar om det skall vara optimalt. GEL skall ha 0,03 V högre spänning än AGM och våta batterier. Laddningsprofiler.jpg
Men som sagt, man skall ju göra vad man själv tror på.
//W
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Denne laderen lader også AGM batterier og GEL batterier i 3 faser og åpne batteri med 4 faser. Så denne laderen har jo et utall av innstillinger i motsning til de fleste ladere i våre bobiler som kun har GEL eller åpne. Så er det spørsmål om det er spenningen eller ladetiden de tar hensyn til? Mest sansynlig er det samme spenning på AGM og GEL, mrn lengre ladetid i fasene og da er det spørsmål, hva som er best for batterit?
Waeco har ladere i noen bobiler som stilles inn med DIP brytere og en kan stille in laderen helt eksakt til det batteriet man har utfra databladet. Men som du sier for de fleste av oss er det et kompromi hva vi setter laderen på når det gjelder AGM.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Jag har samma dilema Varta säger att laddaren ska stå på bly-syra eftersom Gel läget på vissa laddare ger konstant laddström och bly-syra laddning har en sjunkande spänning tills laddningen är klar.
Någon som vet hur en EBL 90, laddar i de två olika lägena Bly-syra/Gel, jag har inte klurat ut hur laddcyklern ser ut i min engelska bruksanvisning.

mvh
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

EBL 90 är den enda "burken" mot batteriet. Elektroblock misstänker jag att förkortningen står för och borde rimligtvis innehålla en laddare, annars vete f-n :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

EBL 90 er en box med ALLT i en liten låda. Det er teknisk mulig å benytte en ekstern laddar via egen inngang på EBL, på samme sett kan en spesiell solar controller kobles til. Det finnes noen tråder om denne boksen her på forumet.
 
Toppen