• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ang laddning av bodelsbatteri

F

F.d. 7505

Guest
Hej!

Var i helgen och köpte ett nytt AGM batteri till bodelsdelen av bilen, och har en liten fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Försäljaren berättade att om man ska ladda upp ett bodelsbatteri av Gel eller AGM så fungerar det inte med de traditionella batteriladdarna som jag haft i alla år till bilen..... Och han hade en batteriladdare just för det ändamålet. Den låg på över 800:- och nu till frågan!!

Stämmer detta verkligen? Kan man inte använda en vanlig traditionell batteriladdare för dessa batterier, eller var det ett försäljningsargument för att sälja mer?

Någon som vet och har erfarenhet av detta?

Mvh

Robban
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Jag har samma dilema Varta säger att laddaren ska stå på bly-syra eftersom Gel läget på vissa laddare ger konstant laddström och bly-syra laddning har en sjunkande spänning tills laddningen är klar.
Någon som vet hur en EBL 90, laddar i de två olika lägena Bly-syra/Gel, jag har inte klurat ut hur laddcyklern ser ut i min engelska bruksanvisning.

mvh
Jag tror du blandar ihop ström och spänning. Laddströmmen sjunker till alla batterier allteftersom spänningen ökar i batteriet.
Om spänningen sjunker vid laddning av ett vått batteri skulle det aldrig bli fulladdat.
För att ge en konstant laddström till ett GEL-batteri måste spänningen öka hela tiden, och det är precis det den inte får göra för då bildas bubblor i gelen som aldrig försvinner.
Sk intelligenta laddare ökar spänningen till våta batterier i slutfasen av laddningen för att röra om i batterisyran som skiktar sig vid laddning.
//W
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Wizard det är som du skriver jag blandar begreppen vilt :)
Men faktum var att det var ström eller spänning ( finns det mer) som Vartas tekniker sa var samma i Gel-läge i hela laddningen, men som motsvarande sjönk i Bly/syra-läge.

Men ditt citat: "Sk intelligenta laddare ökar spänningen till våta batterier i slutfasen av laddningen för att röra om i batterisyran som skiktar sig vid laddning"

Är det detta som utgår i GEL läget mot Bly/syra läget eller vari ligger skillnaden i dessa lägen i en EBL 99 laddare.

Hoppas du förstår vad jag menar

Mvh
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Hoppas det är ok att jag lånar tråden? :oops: Rubriken passar in på min fråga och tyckte inte en egen tråd behövdes.

Min fråga är. Laddas inte bodelsbatterierna när man kör?? Verkar ju dumt i sådant fall! Någon sa att dom inte gör det. Om så är fallet så måste man ju skaffa solseller eller annan elförsörjning för att ladda batterierna, utan att behöva stanna vid någon elstolpe.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Tack Wizard mycket intessant läsning

Det som tycks utgå i GEL-läge, är tydligen gasprocessen i slutet och som han även anser ska gälla AGM batterier.

I manualen för min EBL 99 så finns bara angivet en laddkurva, se:

Living area battery​
Characteristic charging curve IUoU
End of charge voltage 14.3V
Charging current 18A​
Voltage for float charge 13.8V with automatic switch function

och då undrar man som novis vari ligger skillnaden i läge GEL o BLY/SYRA,
Någon som vet?

Mvh
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

En ting er vel nesten helt sikkert og det er at jo mer en leser om batterier og lading jo mer forvirret blir en.

Shaut har på alle laderen jeg har sett karaktrestikken på, høyere spenning i GEL stillingen og ikke minst er Uo fasen mye lengre enn for åpne batterier.

En iUoU ladekaraktristikk som Schaut ofte også har, er vel ikke så gunstig som en IUI karaktristikk som beskrives i Tudor vedlegget.

Jeg vil fortsatt hevde at man bør velge batteri etter laderen man har og jeg tror at mange batterier har fått kort levetid p.g.a. feil lader, eller feil batteri til laderen.

Jeg vil også fortsatt fremholde at laderen må lade minst 10% av batterikapasiteten og ikke si at bare ladingen tar lengre tid med en for liten lader. Timeren på fasene blir "feil" og batteriet får redusert levetid.

Øker man batterikapasiteten ut over ladekapasiteten, må man også skifte lader, evt. dele opp batteribanken så den passer til laderen.

Få også datablad på batteriet og krever det en IUI ladekaraktristikk, er det vel og be om bråk og bruke dem på en lader som gir en IUoU karaktristikk som de fleste laderene i bobiler gjør? Ellers bør man som sagt også bytte lader.

Nei som det er sagt i tråden her tidligere ikke la det bli en merkekrangel, men finn heller ut hva årsaken er og ikke bland komponenter som ikke arbeider ordentlig sammen. Eller sett i så stor batteribank som ikke gir laderen mulighet til å lade opp. Eller sett i så liten batteribank at utstyret en bruker tømmer alt for fort.

Og husk at alle utladinger under 50% av batterikapasiteten reduserer batteriets levetid betraktelig mer enn om man ikke tapper batteriet så langt ned.

Hold tungen rett i munnen og legg årsaken der den skal være og dessverre er det ofte hos oss forbrukere. Enten p.g.a. uvettig bruk eller uvettig oppbygging av anlegget.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Tor H
Tror att du mest relaterar dig till de äldre batteriladdare.

Moderna batteriladdare anpassar sig till batteriet genom automatiska tester av batteriet.
Här är lite text från batteriladdaren jag just köpt för 400, - Danska - mycket billigare än att köpa bara ett batteri.

Moderna batteri laddare är intelligente'.
RAZE R10 er en universal fuldautomatisk 12V-lader, som passer perfekt for alle ladebehov til bil, båd og campingvogn med batterier i størrelsen 40-250Ah.

7-trins fuldautomatisk ladeproces. Sæt blot laderen til og den finder selv rette ladetrin.
Lader bly/syrebatterier inkl. GEL og AGM 40Ah til 250Ah. Impulser kan vække let sulferede batterier til live. Kompakt design.

1. Afsulfatering
Afsulfatering med impulsladning for sulferede batterier.
2. Softstart
Opstartsfase for opladning. Startfasen foregår indtil batteriets polspænding har nået et bestemt niveau, derefter overgår ladningen til bulk ladning.
3. Bulk ladning
Hovedopladning på 80% sker. Laderen leverer konstant høj effekt indtil polspændingen har nået 14,4V.
4. Absorbtionsladning
Slutopladning. Polspændingen bibeholdes på det indstillede niveau. Under denne fase mindskes strømmen successivt.
5. Batteri Test
En automatisk batteritest påbegyndes efter absorbtionsladning. Batterispændingen måles over en periode på 90 sek., for at tjekke om ladeprocessen har været succesfuld.
6. Recondition
Hvis batteritesten i punkt 5 viser, at batteriet ikke har taget imod fuld opladning under absorbtionsladningen, så påbegyndes automatisk reconditionering af batteriet.
Her påføres batteries konstant lav strøm over en periode på 4 timer, for at forsøge at genaktivere stærkt afladede celler. Herved kan batteriets styrke forbedres og levetid forlænges.
7. Vedligeholdelsesladning - float
Denne proces fastholder batterier på et niveau tæt på 100%, uden at overlade batteriet. Derved kan laderen forblive tilsluttet over en længere periode.

Specifikationer:
7-trins automatisk lader
Input 220-240V 160W
Output 12V DC 10A
Mål: 190x115x62 mm (LxBxH)
Vægt 1 kg.
Batterilader 10A 7-trins auto RAZE R10 - Eludstyr - Autoudstyr - thansen.dk

En liten bieffekt är att ladderen har lägre tomgång förbrukning och bättre prestanda så jag kommer att spara 100 till 150, - per år vid konstant reguleret laddning (bäst för batterier)
Bättre at använda ström fron nättet än bil generator.
Da har jag ochså 3-5 HK mer fron husbil start.;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Du har helt rett Bredo, men det er det dessverre de laderene en ofte finner i bobilene idag. Laderen du lenker til virker som er en god lader, men ladestrømmen er for liten til å benytte i en bobil. Det er derimot en yppelig lader om en ikke har behov for stor ladestrøm og kunne være en yppelig sekundærlader i en bobil.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

hej Tor H
Er det lade strømmen 10 A du tyckes er for liten ?

- eller max. 250 Ah batteri ?

Mina laddere har alltid veret 10 A - i 14 år.

Har aldrig veret for liten - :confused:
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Ang laddning av bodelsbatteri

Tack Wizard mycket intessant läsning

Det som tycks utgå i GEL-läge, är tydligen gasprocessen i slutet och som han även anser ska gälla AGM batterier.

I manualen för min EBL 99 så finns bara angivet en laddkurva, se:

Living area battery
Characteristic charging curve IUoU
End of charge voltage 14.3V
Charging current 18A

Voltage for float charge 13.8V with automatic switch function

och då undrar man som novis vari ligger skillnaden i läge GEL o BLY/SYRA,
Någon som vet?

Mvh


Hej,

Enligt beskrivningen från Schaudt så är ENDA skillnaden mellan läge GEL och BLY/SYRA tiden som laddaren arbetar i Uo-läget (slutfasen av laddningen), i läge GEL 8 timmar och i läge BLY/SYRA 1timme.

Alltså inga skillnader betr. spänningar. Och Schaudt har inget överspänningssteg för omröring i syran.

Mvh Bengt
 
Toppen