• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bürstner Argos 747-2

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Vi letar efter en lämplig familjehusbil med 5 bältade platser och har fastnat lite för Bürstner Argos 747-2 årsmodell 2007 - 2009.
Har ni erfarenheter om Argos? Bilen är rejält stor, ställer storleken till problem?
Hur mycket kostar försäkring och skatt? Förbrukning vid normalkörning?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bürstner Argos 747-2

Vi har en Argos-747, en toppenbil för familjen. Vi är två vuxna o två barn på 6 o 8 år, vi har jättegott om plats i bilen. Argosen funkar kanon även på vintern, vi var uppe två veckor i Tandådalen i vintras och bodde bekvämt och bra i bilen. I år åker vi till Idrefjäll över nyår.
Vi har inte upplevt storleken på bilen som ett problem, men det beror ju naturligtvis på hur man vill fira semestern, har man ständigt behov att att fickparkera inne i städerna kanske man inte ska välja en Argos...

Vi står i stort sett alltid på ställplatser, inga som helst problem att hantera bilen.

Vår drar mellan 1,1 - 1,5 l/mil beroende på hur fort vi kör och om det är motvind.

Vi har haft vår Argos i ett och ett halvt år nu, och är supernöjda! Dom ändrade ju en del på 2010 års modell, och det är i mitt tycke till det sämre, både planlösning, golvmatta och luckor. Så vi är glada att vi har en 09:a!
Vi köpte vår i Tyskland förra året, begagnad 2300 mil, kostade 600 000, nu är euron lägre än då, så man kan göra bra fynd!

/Ludde
 
F

F.d. 53059

Guest
Sv: Bürstner Argos 747-2

Instämmer med Ludde!
Vi har tre barn och problemet var just att hitta husbil med fler än 4 bältade platser. Vår första husbil var en Dethleffs A6981 med 6 bältade platser men förvaringsutrymmen var då begränsade och jag fick lida av detta för min golfbag/vagn fick inte plats!
Nu har vi gott om plats för 5 cyklar (tre på cykelstället bak och två minsta cyklarna i garaget). Inget problem att få med golfbagar etc.
Var också fundersam med storleken men har inte upplevt några problem.
Förbrukningen har varit kring 1,4 liter/mil.
mvh Johan
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Bürstner Argos 747-2

Hallojs!
Vi åker en 748 -07 och är otroligt nöjjda -07till-09 har bästa planlösningen enligt min mening -10 fick en trång toa samt nivåskillnad på köksbänkar samt lite smäck kvalitet på inredningen men detta är enligt mig personligen.
Kan varmt rekomendera denna HB.

Mikkeman
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Bürstner Argos 747-2

Vi har en Argos-747, en toppenbil för familjen. Vi är två vuxna o två barn på 6 o 8 år, vi har jättegott om plats i bilen. Argosen funkar kanon även på vintern, vi var uppe två veckor i Tandådalen i vintras och bodde bekvämt och bra i bilen. I år åker vi till Idrefjäll över nyår.
Vi har inte upplevt storleken på bilen som ett problem, men det beror ju naturligtvis på hur man vill fira semestern, har man ständigt behov att att fickparkera inne i städerna kanske man inte ska välja en Argos...

Vi står i stort sett alltid på ställplatser, inga som helst problem att hantera bilen.

Vår drar mellan 1,1 - 1,5 l/mil beroende på hur fort vi kör och om det är motvind.

Vi har haft vår Argos i ett och ett halvt år nu, och är supernöjda! Dom ändrade ju en del på 2010 års modell, och det är i mitt tycke till det sämre, både planlösning, golvmatta och luckor. Så vi är glada att vi har en 09:a!
Vi köpte vår i Tyskland förra året, begagnad 2300 mil, kostade 600 000, nu är euron lägre än då, så man kan göra bra fynd!

/Ludde

När den drar 1,1 ligger ludde bakom en buss i suget i 70km/h :D:D:D:D
Mikkeman
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bürstner Argos 747-2

En kanonbil allt är redan sagt. Vi är ju drygt tio Argosägare i klubben som håller kontakt hör av dig om du vill vara med.

Vår bil drar ca 1,45 vid normal trafikrytm.

Lycka till Torbjörn
 
Senast redigerad av en moderator:

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner Argos 747-2

Har någon av Argos ägarna erfarenhet om bilen är "myggtät"? Fick en gång fly från en fiskecamp i Norrland med en hyrd Pilot som läckte in massvis med mygg. En annan fråga är om Argos konstruktion kan ge kända fuktproblem? Bilen är stor, är den svår att hantera i stadsmiljö?
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bürstner Argos 747-2

Som alla tidigare skrivit, Argos är en toppenbil. Visst är den stor så är man ovan får man koncentrera sig i början men efter några tusenmil går det lika naturligt som personbilen. Fickparkera går ju det också, har tränat ibland men problemet är ju att hitta två rymliga fickor irad är de tre så underlättar du det. Men jag har aldrig behövt undvika något pga att jag inte kom fram.

Myggor?? Har inte haft problem med detta men då jag tänkt mig norrut i framtiden har jag vitatgit vissa säkerhetsåtgärder. I de fyra frånluftsventilerna i taket så är hålen i "plastgallret" i största laget så där har jag kompletterat med myggnät.

Köp vanligt nät, klipp till och lima med tex smältlim. Ventilen i duschen och över bakre sängen kan du ta innifrån, bara att försiktigt tra ventilen neråt, är bara ipressad. De två andra ventilerna är gömda över skåpen dessa får du ta uppifrån, fick rådet att vara försiktig och jobba med detta när det är varmt, de kan lätt spricka. Lika lätt att få dit nätet där men du får limma på plats. För övrigt har du en perfekt myggnätsdörr och täta takluckor.
Sedan vet jag inte hur ettrig knotten är där uppe men de tar ju sig in nästan var so helst även myggnät men det går ju inte att stänga helt!

Lycka till med ditt köp, du kommer inte att bli besviken, Torbjörn
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner Argos 747-2

Är det några skillnader mellan "Svensk sålda" och "Tyskland sålda" Argos 747-2?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bürstner Argos 747-2

Det skiljer inget när det gäller själva husbilen, det är garantier och sånt som skiljer.
Men det har inte varit något problem för oss eller våra Argosvänner, Fiat tar servicen utan knorr på chassiet, sen om något annat pajar, typ kyl, Alde m.m., så går det bra att vända sig till respektive tillverkare, och dom tar garantierna. Det är bara dom svenska Burstnerhandlarna som inte vill ta några garantier.
I det fall det skulle paja nåt annat i bodelen, så kan det oftast gå bra att kontakta sin tyska handlare, så skickar dom reservdelar kostnadsfritt. Så har det funkat för oss och de andra.
Man har igen det lilla "extramecket" mot vad man tjänar på importen.

/Ludde
 
F

F.d. 28898

Guest
Sv: Bürstner Argos 747-2

vet att de är gammal tråd men är de någon som vet vad delarna till spisen är ?och är de bara värme i översta luckan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bürstner Argos 747-2

Förstår inte riktigt frågan, utveckla gärna!

Den stora ugnen har värme som regleras med ratten med siffror på. Den översta är en slags grillugn som ger färg åt pizza, varma mackor och liknande. Värmen regleras med ratten som saknar gradering.
 
F

F.d. 28898

Guest
Sv: Bürstner Argos 747-2

Tack men undrade på tillbehören en fyrkantig stål grej ? och en lite ugns form med galler på vet du vad de är till ??
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner Argos 747-2

Hej!
Jag undrar hur många passagerare era bilar är reggade för? Vi fick för 5 passagerare vilket känns fel. Det borde väl vara 6 på Argosen eller är jag helt ute och cyklar?
/Caroline
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner Argos 747-2

Argos A747-2 är registrerad för 6 personer. Det finns mindre Argos modeller också t.ex. A650 och A660.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Sv: Bürstner Argos 747-2

Hej. Nej det är rätt 5passagerare +föraren.
=6 personer under färd. ///Micke
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner Argos 747-2

Tack, pust! Tolkade Transportstyrelsen förklaring om passagerare som om det inkluderade föraren, vilket lät konstigt, men man vet ju aldrig. Kanske för mycket info...

Antal passagerare

Max antal godkända passagerare för fordonet.

Antal sittande passagerare

Max antal sittande passagerare exklusive föraren.

Antal bältade passagerare

Max antal bältade passagerare exklusive föraren.

Antal passagerare rullstol

Max antal rullstolsplatser.

Antalet stående passagerare

Max antal stående passagerare.

Antal tillgängliga rullstolsplatser

Max antal tillgängliga rullstolsplatser.

Antal passagerare övervåning

Max antal passagerare övervåning exklusive föraren.

Antal passagerare undervåning

Max antal passagerare undervåning exklusive föraren.

Antal säten stillastående

Max antal säten stillastående, gäller husbilar.
:D
 
Senast ändrad:
Toppen