• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta husbilen

Blommen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Habo
HBK-Nr
7671
Medlemskap
2025
Hej! Jag har bara en liten fråga, vad använder ni för tvättmedel när ni tvättar era husbilar?
Jag tycker det verkar hopplöst att få bort alla svarta rinningar från markisen,lister och dylikt,
känns som det verkligen biter fast i plasten:confused:
Vore tacksam om nån har något bra tips!

Till sist ha nu en riktigt trevlig avslutning på sommaren!!
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta husbilen

Hej,jag använder Globex 80,bara att spraya på o låta verka några minuter o sedan tvätta
med svamp,lossnar bra o är ett effektivt medel för husvagnar o husbilar !!!!!:spinny::mcride:
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Tvätta husbilen

Jag skulle prova med flytande såpa först eftersom det är billigt och har det ståendes hemma. Det är flera här i klubben som använder det med gott resultat på både husbilen och personbilen.
Grummes gröna såpa är samma som deras gula men är grönfärgad.
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta husbilen

Har provat med såpa men den rår inte på dessa svarta ränder som blir efter regn o
luftföroreningar som biter sig fast i lacken när solen värmer på !!!!!
Globex 80 är ju spec för husb o vagnar,lätt att få bort det har då jag märkt !!!
Säljs hos aukt husb o husvagnshandlare för runt 80-85 kronor !!!! :spinny::spinny::mcride:
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta husbilen

Jag använder Husvagn Svenssons Huvagnstvätt, den funkar perfekt.
Inga som helst problem med dom svarta ränderna.
Löser även insektsfläckarna.

/sten-åke
 
F

F.d. 50132

Guest
Sv: Tvätta husbilen

Hej.
Jag har testat Abnet och det var enligt min erfarenhet suveränt bra.
Säljs av Papillon.
Spraya på och skölj. Klart.

Kärrhöken
icon12.gif
 
C

carinadeu

Guest
Sv: Tvätta husbilen

Biltema har en Black Streak Remover, medel mot svarta ränder för båtar, har någon provat det ?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tvätta husbilen

Hur gjorde du när du provade med såpa? Meningslöst att blanda såpan i en hink med vatten, man ska spruta lite ren koncentrerad såpa direkt på en svamp och sedan tvätta på bilen. Dom svarta ränderna har alltid försvunnit omedelbart på min bil!

/Ludde
 

Blommen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Habo
HBK-Nr
7671
Medlemskap
2025
Sv: Tvätta husbilen

Tack för alla tips! Det känns helt galet att tvätta bilen med såpa, men jag ska inget säga förrän jag provat:rolleyes: Får testa en gång. Kan tänka mej att det tar insekterna, men även vaxlagret...
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Tvätta husbilen

Såpa är faktiskt ett milt tvättmedel, mildare än tvål. Det har jag konstaterat efter att ha använt det i duschen ett antal gånger. Innan det så trodde jag att såpa var ett starkt medel.

Alla effektiva tvättmedel tar bort en del av vaxet, så även såpa skulle jag tro.

Min erfarenhet är att sotränderna fastnar hårdare på en vaxad lack. Med tanke på det och att vaxet inte sitter kvar så värst länge, så avstår jag gärna från det slitsamma vaxningsarbetet.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tvätta husbilen

Vanlig såpa legger etter seg litt olja, den er og alkalisk og nøytraliserer syra i det sure smusset som legger seg på bilen under regn. En kan faktisk vokse trä med såpa!
 
Toppen