• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beklagande och avslut

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Jag beklagar att det blev sådan turbolens runt mina kommentar till Tommy i tråden Turism och ställplatser och att det skulle mottagas så negativt. Jag försökte bara förklara att det inte är så stor skillnad mellan de olika varianterna på fritidsfordon.

Jag är medveten om att detta är en husbilsklubb och dessutom medveten om att klubben så klart förespråkar tankar och ideer för husbilar.

Under hösten 2007 då vi befann oss nere i Spanien kom tanken upp på att vi kanske skulle skaffa oss husbil. Det kunde vara problematiskt att rangera in vår stor och ganska tunga boggievagn på de, ibland, trånga campingarna.

Under våren 2008 realisera vi våra planer och under viss vånda lämna vi ifrån oss vår husvagn mot en Hobby 690 GES. Vagnen hade varit med sedan 2000 så det kändes faktiskt lite ledsamt, men samtidigt såg vi framåt mot spännade resor med husbilen och allt skulle nu bli så mycket bättre.

Men ...... det blev inte alls så bra som vi föreställt oss.
Vi var vana vid en god komfort i vår personbil, sett både ur åk som kör egenskaper. Detta kom på skam, trivdes inte alls med körställningen, det kändes stelt och klumpigt.
Boendet gick ju inte att jämföra med husvagnen och under våra höstmånader nere i Spanien fanns inte den friheten att ha tillgång till en bil.
Det blev ökade kostnader i och med att ha dubbla bilar.

Så efter att vi kört en rejäl runda i Europa under våren 2010 bestämde vi oss för att återgå till husvagnen.
Vis av vad vi haft i husbilen för att kunna fricampa så utrustade vi vagnen på likvärdigt sätt, med större tankar för vatten och gråvatten, liksom att öka på batterikapaciteten och har skapat möjligheter att ladda batterierna under färd med att sätta i en Dual Booster, framtiden innebär även solpaneler.
Dessutom har vi eliminerat de problem som finns på trånga campingar med att montera en mover.
Vi lastar dessutom mer lagligt än vad vi kunde med husbilen.
Vi har nu samma möjligheter att fricampa som vi hade under husbilstiden och det har vi också praktiserat under några veckor i sommar.

Vi har ju funnit mycket nöje med husbilsklubben.
Vi åkte på träffar och träffade många trevliga människor att trivas och umgås med.
Följt med i de olika trådarna och då jag tyckt att husvagnar beskrivit lite felaktigt eller baserat på gammal kunskap så har jag sakligt försökt förklara att man inte generellt kan beskriva husvagnar som ibland görs men varje gång känns det som att vi befinner oss på fel forum, känt det onda ögat.

När det eskalera i ovan nämnda tråd så fann jag för gott att erbjuda webben att ta bort mitt inlägg och man kan säga att det skedde med expressfart :oops:

Nu drar vi till Spanien på lördag och blir där några månader och jag gör detta till mitt sista inlägg i forumet. Läsa lär vi göra även framledes.
Önskar att alla får ett trivsamt liv med resandet och att det blir ställplatser som fyller de önskemål som finns.
Där vi inte uttryckligen är förbjudna att stanna kommer vi att använda husvagnen på likvärdigt sätt som vi gjorde i husbilen.

Om det skulle bli husbil igen så kanske vi får vara med på lika villkor igen.

Bosse / Fortfarande medlem :p:
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Beklagande och avslut

Vill bara säga att med ett sådant långt ekipage är det nog inte så lätt att få plats på många av Kontinentens ställplatser.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Beklagande och avslut

Vill önska er en mycket trevlig resa till Spanien. Jag måste hålla med om att det finns många fördelar med husvagn måste erkänna att jag lite då och då saknar vår husvagn. I 21 år levde vi med husvagn och trivdes utmärkt. Men sen 3 år har vi nu husbil och trivs med det. Det ena är väl inte bättre än det andra huvudsaken är väl att man trivs.
Ingela du kan väl skriva på bloggen ibland eller om du vill skicka nåt mail till oss och berätta hur ni har det.(från en hallänning till en annan)
Ha det gott, kör försiktigt och var rädda om varandra. KRAMAR
MVH Gunilla & Rolf:D:D
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Beklagande och avslut

IngBo, ni gör helt rätt. Det måste vara den innersta känslan som bestämmer. Har själv kört omkring med en buggievagn och när väl ekipaget stod parkerat var komforten helt underbar. Vad som är bäst för någon behöver inte vara bäst för alla. Just nu med inga barn utan bara vi två, då passar husbil utmärkt för oss.

Hoppas ni får det bra med er husvagn och lycka till.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Beklagande och avslut

För ett antal år sen hade vi också husvagn, så jag är medveten om att man kan använda huvagn på liknande sätt som husbil. Sen skiljer det från person till person hur man utnyttjar ekipaget. Väl mött på vägarna!!
Hälsningar
Esbjörn
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Beklagande och avslut

Hej
Vilken tur att du provat på Husbilslivet, så du har lärt dig något,att ta med till Husvagnen.
Du kanske blir saknad här inte vet jag, men lycka till.

Sen kan det bero på vilken HB man hade valt. Du hade kanske inte den bästa.
Vi tröttnade på husvagnen, har haft Hv sedan 1972, den senaste var en Solifer S10+ som dragbil en Mersa,Men det tillhör Historia idag och inget att skryta över.
/Vidhem
 

Tony o Tina

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1268
Medlemskap
2028
Sv: Beklagande och avslut

Trevliga människor klär i alla typer av fordon, kalla det led-buss med frontmonterad motor.

Ha en trevlig vistelse i Spanien

Tony & Tina
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Beklagande och avslut

Hej.
Du har rätt. Husvagn har många fördelar, inte minst det stora utrymme en husvagn erbjuder, och en bekväm bil att åka i. Tyvärr kan man inte få allt tex. stort inne och litet utvändigt.
Trevlig resa / Sören
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Beklagande och avslut

Hej Ingbo. Du får inte dra förhastade slutsatser pga de reaktioner du fått från enstaka medlemmar. Vi har alla en dålig dag ibland. Jag ser camping som ett stort begrepp som bedrivs med olika fordon, olika intressen, olika behov och med olika önskemål. Jag ser större skillnader på individernas inställning till camping än fordonen. Det handlar inte om husbilar eller husvagnar. Visst är de olika typerna av campare mer eller mindre representerade i de olika fordonskategorierna och visst är olika fordon olika utrustade, men när man generellt vill utesluta en kategori tycker jag det är tramsigt.

Stanna kvar och hjälp oss ungdomliga, kreativa, flexibla och förmodligen lite vackrare medlemmar att diskutera det här, med de här konservativa, permanentade träskallarna till medlemmar som har haft oturen att aldrig fått bo i en husvagn ! :D:D:D

Skämt åsido Ingbo. Stå på dig. Vi är många som tycker olika och det behövs.

Jag tror inte att ens alla husbilister egentligen vill ha enbart en, gemensamt demokratiskt beslutad, svensk ställplatsstandard. Det är lite som Konsum, Apoteket, Systembolaget och Posten var förr i tiden. Så där lite lagom överallt! Nä fram för fler ställplatser och campingplatser men gärna med stora variationer i utbudet.

Se ställplatsdiskussionerna här på HBK, som komplement till befintliga campingmöjligheter, campingplatser, fricamping och andra ställplatsalternativ. Det kommer absolut att finnas ett mer varierat utbud i framtiden för både husbils- och husvagnsägare och på flera av de platserna, inklusive ställplatser, kommer vi självklart att stå tillsammans. De som inte tål det hittar alltid någon avskild bakgård att stå på! :)

Krister N
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Beklagande och avslut

Och det gör jag också helhjärtat. Just det sättet att tänka stort och plädera för mångfald och valfrihet anser jag vara så viktigt.

Krister - säg snarast upp din yrkesverksamhet (vilken den nu är) och ägna all din tid till det viktiga framtida friluftslivets fromma!!! Du förlorar ju en massa värdefull tid på ditt jobb, som kan användas på bättre sätt. Dessutom verkar det litet sniket!
 
Toppen