• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåliga batterier?

F

F.d. 29975

Guest
Tycker att våran Inverter drar väldigt mycket ström ur bodelsbatterierna när man tittar på tv eller använder datorn, knappt en timmes användande med nån av dom och det börjar larmas för låg batterinivå och mätaren står väldigt lågt, sitter en solcell på taket men det hjälper ju inte så mycket på kvällen.

Har två bodelsbatterier på 75 ah styck och jag antar att det är så att dom är dåliga eller hur mycket ström kan en inverter med inkopplad tv dra? När vi har åkt hemifrån har batterierna stått på laddning innan.

TV´n är en 19 tums Philips LCD och det kan ju vara kul att kunna använda den en timme eller två utan att det tar slut på natten när värmaren är igång för det kan väl inte vara så att batterierna är ok och att det faktiskt drar så mycket?
 

Bilagor

  • tn_063.JPG
    tn_063.JPG
    98,9 KB · Visningar: 22
  • tn_065.JPG
    tn_065.JPG
    115,4 KB · Visningar: 72
T

Teddi

Guest
Sv: Dåliga batterier?

hej flipper,,har exakt dina förutsättningar i min bil ,,solcell-två batterier-inverter 150watt,,

men ja kan titta på tv-belysning-data-telefonladd utan nåra problem,,
plus en boxer som går till ett cig-uttag
så ja tror de första du skall kolla e batterierna,,

hör av dej hur de gick,, teddi,,
 
F

F.d. 29975

Guest
Sv: Dåliga batterier?

Japp jag lär återkomma.

Såg dock precis att det ena batteriet är ett 90ah och det andra ett 70ah, kan man verkligen ha olika stora batterier ihop?
Dom båda batterierna är endast ihopkopplade med kablen med det grå höljet, är det verkligen tillräckligt? Allt sitter ju inkopplad på det större batteriet under stolen.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Dåliga batterier?

hej,,ja har exakt lika batterier till bodel,,detta va viktigt enligt en kompis som hjälpt mej med jobbet,,två 100-amp,men,,e detta nåt nytt fenomen för dej?? för de är jätteviktigt att du har rätt kabel,, mäts i kvadrat,,, från batterier till förbrukning,,

nu kommer denne kille snart in med sina kunskaper på denna klubb,,

ock har man för långt att köra för hjälp så går de bra med ett telesamtal ock,,

teddi,,
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Dåliga batterier?

Tycker att våran Inverter drar väldigt mycket ström ur bodelsbatterierna när man tittar på tv eller använder datorn, knappt en timmes användande med nån av dom och det börjar larmas för låg batterinivå och mätaren står väldigt lågt, sitter en solcell på taket men det hjälper ju inte så mycket på kvällen.

Hej
Nån stanns mellan 4.5-5amper drar tv+inverter,kan skilja en del beroende på hur mycket invertern ger i watt.Ju Högre watt som invertern ger ju mer drar den obelastad.Batterier bör vara av samma sort och lika gamla.Olika amper är ok men inte optimalt.Vid 2 batterier så tar man plus från det ena och minus från det andra
Hoppas det ger något
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Dåliga batterier?

Tre åsikter...

Nya batterier av samma sort!

Koppla TV:n utan omformare! Om den inte går på 12V, byt till en ny LED-TV.

Solceller är bra men de ger aldrig ström när det behövs (kväll, natt eller när det regnar och inte heller perioden sept-mars i sverige).

Lycka till från Torbjörn som bränt aldeles för mycket pengar på TV:en i husbilen. Har just nu bränslecell, det funkar perfekt, alltid!!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dåliga batterier?

Jag ser att du har en del fel i instalationen.

Som redan nämnt ovan så kan man inte blanda olika typer av batterier, dom måste vara balanserade. samma typ,ålder, skick.
Är dom olika så börjar dom att självsvänga och dödar varandra redan efter ett par veckor så sjunker laddförmågan hos båda batterierna.
Ett billig fritidsbatteri avkänt fabrikat är att rekomendera. Biltema har tydligen satsat på sådana här batterier.

Sedan ser jag att din solcellsladdare är kopplad ebart till batteri.

Den har en ingång för solcell och två utgångar en för batteri och en för förbrukaren, detta av att skydda batteriet f¤r total urladdnng.
Om du använder en av typ MPPT så har du Ca 25-30% bättre laddning av solen.

Försök att undvika inverters 12-230V använd istället en TV som fungerar direkt till 12V och till laptopen som fungerar runt 19v så finns det DC-DC converters som är strömsnålare än att använda sig av 230v.

Med en 230v inverter så omvandlas 12V till 230v med ca 10-15 förlust sedan sätter du en AC DCkonverter till den med samma eller något mindre förlust för att få 19V till datorn det blir dyra watt. Med en platt Tv är det samma sak med. Har du nu en TV som inte har 12v ingång så är det onödigt att byta, men nästa gång som det skall till en TV så se till att den har 12v in.
 
F

F.d. 29975

Guest
Sv: Dåliga batterier?

Har bara haft bilen ett år och märkt hela tiden att batteritiden är riktigt låg jämfört med t.ex det vi har i båten.

Får bli batteribyte direkt och se vad det ger, tanken är ju inte att tv´n ska gå hela kvällen men nu försvinner ju strömmen extremt fort.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dåliga batterier?

Efter att haförstorat upp din bild av laddaren så ser jag att den är helt fel inkopplad.

Solcellen skall vara inkopplad till vänster den är nu tom
Batteriet i mitten
Och till höger skallförbrukaren sitta,

Din solcell laddar så här 0%.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dåliga batterier?

Japp jag lär återkomma.

Såg dock precis att det ena batteriet är ett 90ah och det andra ett 70ah, kan man verkligen ha olika stora batterier ihop?
Dom båda batterierna är endast ihopkopplade med kablen med det grå höljet, är det verkligen tillräckligt? Allt sitter ju inkopplad på det större batteriet under stolen.

Den grå kabeln mellan batterierna verkar vara 1,5 - 2 mm2 vilket är ALLDELES för lite.
Förmodligen blir det batteriet den är kopplad till aldrig fulladdat. Jag har svårt att tro att den kabeln kan överföra ca 18 Ampere som laddaren ger eller det generatorn laddar.
Har du en stor solcell är det frågan om du inter får ett duktigt spänningsfall i kabeln till denna också. Kablarna verkar vara alldeles för klena både mellan batterierna och solcell.
Har du en voltmeter så mät mellan båda batteriernas + poler och sedan mellan - polerna när du belastar med TVn och invertern. Lägg sedan samman avläsningarna så får du det totala spänningsfallet.
//W
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Dåliga batterier?

Tycker att våran Inverter drar väldigt mycket ström ur bodelsbatterierna när man tittar på tv eller använder datorn, knappt en timmes användande med nån av dom och det börjar larmas för låg batterinivå och mätaren står väldigt lågt, sitter en solcell på taket men det hjälper ju inte så mycket på kvällen.

Har två bodelsbatterier på 75 ah styck och jag antar att det är så att dom är dåliga eller hur mycket ström kan en inverter med inkopplad tv dra? När vi har åkt hemifrån har batterierna stått på laddning innan.

TV´n är en 19 tums Philips LCD och det kan ju vara kul att kunna använda den en timme eller två utan att det tar slut på natten när värmaren är igång för det kan väl inte vara så att batterierna är ok och att det faktiskt drar så mycket?

1. Koppla solcellens regulator på EBL'n

2. Koppla TV till 12 V

3. Koppla datorn till DC/DC-omvandlare 12-19V

Klart!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Dåliga batterier?

kolla denna,,lite skillnad på kabeldragning,, plus att den översta lampan skall alltid lysa grön,,, snett under den,,,en lampa som alltid skall lysa gult,,
 

Bilagor

  • Bild.jpg
    Bild.jpg
    2,8 MB · Visningar: 19
F

F.d. 29975

Guest
Sv: Dåliga batterier?

Såhär ser den ut rakt framifrån utan blixt.

Stämmer att kabeln mellan batterierna bara ser ut som 1,5mm2, har 4,5 mm2 hemma, räcker det?
 

Bilagor

  • tn_006.JPG
    tn_006.JPG
    105 KB · Visningar: 21
T

Teddi

Guest
Sv: Dåliga batterier?

Såhär ser den ut rakt framifrån utan blixt.

Stämmer att kabeln mellan batterierna bara ser ut som 1,5mm2, har 4,5 mm2 hemma, räcker det?



de lyser ju flipper,,du har ju laddning då,,som de ser ut har vi identiska kablar,,

ställ in dej på nya batterier efter koll av dessa,,

tänk va bra med bilder:) vi har ju samma system,,glöm inte höra av dej när de e löst lycka till ,,teddi,,
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Dåliga batterier?

Även jag har samma laddare från Phocos. Har 100w solcell, därifrån har jag 6mm2 kablar, en plus en minus, samma grovlek på kabel till batteriet.
Till den laddaren finns en display att köpa som visar laddström samt batterispänning, visar även belastningsström om man kopplar in direkt till laddaren, doch max 10a.

Jag köpte ett AGM-batteri på biltema 95Ah. Vi kan lätt ha vår LED-tv på hela kvällen utan problem, den drar 20w. Köpte den på netonnet, finns tråd om den billiga led-tvn.
 
Toppen