• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåliga batterier?

F

F.d. 29975

Guest
Tycker att våran Inverter drar väldigt mycket ström ur bodelsbatterierna när man tittar på tv eller använder datorn, knappt en timmes användande med nån av dom och det börjar larmas för låg batterinivå och mätaren står väldigt lågt, sitter en solcell på taket men det hjälper ju inte så mycket på kvällen.

Har två bodelsbatterier på 75 ah styck och jag antar att det är så att dom är dåliga eller hur mycket ström kan en inverter med inkopplad tv dra? När vi har åkt hemifrån har batterierna stått på laddning innan.

TV´n är en 19 tums Philips LCD och det kan ju vara kul att kunna använda den en timme eller två utan att det tar slut på natten när värmaren är igång för det kan väl inte vara så att batterierna är ok och att det faktiskt drar så mycket?
 

Bilagor

  • tn_063.JPG
    tn_063.JPG
    98,9 KB · Visningar: 22
  • tn_065.JPG
    tn_065.JPG
    115,4 KB · Visningar: 72

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Dåliga batterier?

Jag håller också på med att ändra om solcellen och kablaget till batterierna, jag har kopplat el i båtar och tycker att kablarna är klena i husbilen och behöver verkligen varje bodelsbatteri säkras var för sig, det har jag aldrig sett i en båt.
 
F

F.d. 29975

Guest
Sv: Dåliga batterier?

Lånade två fritidsbatterier ur båten och testade med och direkt kunde tv´n vara igång 3 timmar utan att det märktes så nu blir det köp av två nya batterier.

Samtidigt ska jag sätta 16 mm2 mellan batterierna, fick den kabeln över när jag mätte ett par meter fel i båten...
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Dåliga batterier?

Hej! Se mitt inlägg om ``pip´´ i husbilen! Vi har en Phocosregulator som ju var boven i dramat! Nu har jag dessutom lyckats få tag i en bra manual på nätet som förklarar dess funktion.
ORVAR
 
Toppen