• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

F

F.d. 23164

Guest
Hej! Har köpt en äldre husbil dethleffs A512. Den är importerad från tyskland. På husbilen är monterat Solceller. Jag vet inte hur det fungerar och om den fungerar. det finns lysdioder på regulatorn, men inga lyser. Någon som vet vart man vänder sig för att kolla om det fungerar eller hur man kan göra det själv? Kanske någon i Borås Kinna området som vet vart man vänder sig.

Leffe
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Har du en volt mätare så kan du se om du får ström från panelen.
mät på plus repektive minus anslutningen på regulatorn( ställ volt mätaren på
12 alt 50 volt så ser du om den ger utslag ) bör ligga på 13,8 volt dagtid vid direkt sol.
allt över 12volt ger laddning.

Mvh Bengt:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 23164

Guest
Sv: Solceller

Tack för svaret och hjälpen. Har kollat och det ligger på 13,7 så det fungerar säkert då.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Solceller

Jag fortsätter väl den här strängen med en fråga, jag skall koppla om mina celler och lurade på om man behöver täcka över cellerna medan jag grejar med kablaget?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Solceller

Det finns en bra beskrivning i tidningen allt om husvagn & camping, nr 7, juli 2011, sidorna 50 - 53.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Arne, om du känner för det, så kan du slänga en filt över solpanelen. Du kan jobba utan överdrag, bara du inte kortsluter kablarna.
 
Toppen