• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tysk gasolflaska

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Vi tänker åka till Tyskland i början av september och vara där en månad. Troligen kommer inte två PA11 att räcka för den långa tiden. Finns det nån som har en tysk flaska till salu och som bor i närheten av Karlstad eller efter vägen ner till Göteborg där vi tar färjan?
Vi tänkte använda den tyska flaskan och fylla vid behov och ha vår svenska som reserv.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Tysk gasolflaska

Vi tänker åka till Tyskland i början av september och vara där en månad. Troligen kommer inte två PA11 att räcka för den långa tiden. Finns det nån som har en tysk flaska till salu och som bor i närheten av Karlstad eller efter vägen ner till Göteborg där vi tar färjan?
Vi tänkte använda den tyska flaskan och fylla vid behov och ha vår svenska som reserv.

Köp flaskan full i Tyskland ca 500 kr , men ta med adapter från Sverige.

Flaskan finns på t.ex. Bauhaus i Tyskland
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Tysk gasolflaska

Åk in på närmaste Bauhaus i Tyskland ock köp en tysk flaska (P11) Kostar 39 Euro + Gasolen som kostar 19,50 Euro (Priserna enligt mitt kvitto från den 18 augusti 2011) på vägen hem från Tyskland i Lübeck (Bauhaus. 39 Euro är en pantavgift som du får tillbaka när du lämnar tillbaka flaskan)
Jag har alltid en svensk flaska och en tysk flaska inkopplad i min bil.Det sista jag gör innan jag lämnar Tyskland på väg hem byter jag till en full flaska, som jag sedan kör slut på under denna vinter och nästa vår, för att nästa år byta flaska så fort jag kommer tillbaka nästa år. Jag vet att en flaska brukar räcka i ca 21-22 dagar på sommaren i Europa.
När jag står still går kylskåpet på gasol, värmer vatten för att diska morgon och kväll. Dom gånger jag står på camping och el ingår tar jag el till kylskåpet (ca 2-3 nätter på 3 veckor).Kom bara ihåg att köpa en adpter till tyska flaskan i Sverige (Campinghandlaren vet vilken).
Hitta Bauhaus i Tyskland?? Har du en GPS kan du gå in på deras hemsida och ladda ner en fill till ditt GPS fabrikat påalla Bauhaus i Tyskland. Förmodligen går detta att göra även på andra liknande byggföretat i Tyskland men jag har endast gjort detta på Bauhaus.

Eftersom jag nämde GPS, Det finns en fil att ladda ner på Bordatlas på mängder av ställplatser i Europa. Till den finns även en katalog att köpa i välorterade bokhandlare i Tyskland men årets upplaga Bordatlas 2011 är slut på förlaget för i år. Men man kan se var ställplatserna finns på GPS:en. Liknade fill finns även på ADAC; s hemsida, men jag kan i skrivande stund inte hitta den.

Hoppas du får en härlig resa med husbilen i Europa

Mvh
larsemil (kom hem igår)
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Tysk gasolflaska

Tack för informationen larsemil och sharky!

Jag köper nog en flaska på t.ex. Bauhaus i Tyskland och en adapter i Sverige. Men jag tänkte glädja någon i Sverige som ville bli kvitt en tysk flaska. :)

Efter lite beräkningar kom jag fram till att en flaska skulle räcka två till tre veckor som larsemil har erfarit. Då skulle vi klara oss med två de svenska som jag redan har, men för säkerhets skull tänkte jag använda en av mina svenska samt en tysk som kan bytas eller fyllas på plats i Tyskland.

Det var en bra ide att hämta hem en fil till GPS:en med alla Bauhaus i Tyskland. Det skulle ju kännas som slöseri med tid att åka omkring och leta efter en butik.

Bordatlas köpte jag i somras och alla deras ställplatser har jag laddat in i GPS:en.

Vi ser fram emot en trivsam resa i Tyskland. Om vi hinner åker vi ner till norra Italien också. :)
 
Senast ändrad:
Toppen