• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

led lampor

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
var på harald nyborg idag o köpte 11 led 1,5w för 49:- tycker det var billigt.
har nu bytt alla mina halogen 10w mot led 1,2w.
ytterbelysning blev 2x2,4w = 2x20w halogen.

var åxå på kjell o co och köpte en 12 -> "valfri" volt adapter 5A, passar till datorer, mobiler, och andra laddningar.

ser inte längre nåt behov av inverter i bilen.

batteriet är på 95AH med solcell, borde ju räcka ganska länge då jag sällan
använder fläkten till värmen.

tv är på 1x40w vid dinette och 1x10w i alkoven.
det vore skönt utan xtra batteri, då jag vid vägning med 2 pers, fulla tankar
osv, endast hade 60kg till extra last....
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: led lampor

Det är skillnad på Led och Led, alltför billiga brukar ha sämre ljusutbyte, ojämn färg och kortare livslängd.

Inte säkert att det är en bra lampa bara för att det är en Led.

Dom sämsta Leddioder som kommer till vid tillverkningen brukar hamna i enkla ficklampor och i billiga ljuskällor.

Hasse
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: led lampor

Jag tycker att som konsument ska man kunna känna sig trygg med sitt köp.
Företaget skall vara lätt att få tag på.

Företaget skall tro på sina produkter och tjänster.

Man skall kunna få svar på sina frågor.
Man skall enkelt kunna häva köpet om man inte är nöjd.

Självklart en garanti som är rimlig.

På så vis vågar vi konsumenter handla utan att vara rädda att bli lurade.

Kort o gott sunt förnuft så man slipper obehag.

Ett bra exempel på detta är El-giganten tycker jag.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: led lampor

Priset brukar spegla tillgång och efterfrågan.

När det gäller förhållandet "pris - kvalitet" finns det massor av exempel på att de inte alltid hör ihop. Närmast är det väl då camping- och ställplatser vi tänker på.

När det gäller LED-lampor kan man ju höra med kompisar vad de tycker.

Vi tycker att LED-kungens produkter är bra till rätt pris.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: led lampor

Tål dom "överspänning" som när du står på elstolpe , en del rena 12v tål ju inte detta utan blir väldigt varma .
Jag testade en på 14,5 volt och den blev så varm så lödtennet nästan smälte .
Dom lyser då även mycket starkare då .
Dessutom är dom polaritetskänsliga så man är tvungen att ha + & - på rätt stift och det kan bli så att man får ändra detta i armaturen .

Priset är ju annars ok och visst är det gott att kunna spara på strömmen .

Jag håller även på att byta ut allt i hemmet .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: led lampor

Ja det finns det jag har bla. monterat en del ca 10-12 stycken 0,6w istället för 15w .
Detta är ju fönsterlampor som brukar lysa ca: 10 timmar/ dygn hösten/vintern.

Dessa är kopplade till Nexa strömbrytare ihop med skymmningsrelä = när jag kommer hem 05:45 så är dom tända och släcks sedan med skymningsrelät och på eftermiddagen så tänds dom med skymningsrelät och släcks med timern vid 23 tiden .

Smidigt enkelt samt lite ström åtgång , billigast är väl iofs om det är släckt jämt ;) .
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: led lampor

Ja billigt i sverige, men det går att köpa på Ebay för ca 9kr styck! Ink. frakt! Blir att beställa en hög sådana när vi får våran husbil!
Det finns många som säljer led-lampor väldigt billigt, särskilt på postorder och på tex marknaderna i Spanien.

Vad många upptäcker för sent (när de kommer hem och provar) så är det väldigt "kallt" ljus i dem. Troligen de första generationernas led-lampor som inte längre går att sälja i butikerna.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: led lampor

Visst finns det bättre och sämre inom allt, men när prisskillnaden nu är så stor så kommer iallfall jag prova en uppsättning, och blir jag inte nöjd så har det inte kostat mig mer en 1 svensksåld led-lampa.

Och bättre kundservice än Hong Kong och Kina har jag inte stött på i någon svensk butik. Är något trasigt eller inte som man önskat så skickar dom genast nya eller betalar tillbaka hela summan, aldrig något snack!

I svenska butiker så ska det oftast kontrolleras och funderas innan man kanske får någon ersättning, så att handla utomlands är för mig alternativ 1!
Det är ju därför jag valt att importera våran husbil med! :)

Ronny
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: led lampor

Visst finns det bättre och sämre inom allt, men när prisskillnaden nu är så stor så kommer iallfall jag prova en uppsättning, och blir jag inte nöjd så har det inte kostat mig mer en 1 svensksåld led-lampa.

Och bättre kundservice än Hong Kong och Kina har jag inte stött på i någon svensk butik. Är något trasigt eller inte som man önskat så skickar dom genast nya eller betalar tillbaka hela summan, aldrig något snack!

I svenska butiker så ska det oftast kontrolleras och funderas innan man kanske får någon ersättning, så att handla utomlands är för mig alternativ 1!
Det är ju därför jag valt att importera våran husbil med! :)

Ronny

ronny, var handlar du?
 
Toppen