• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller med laddare kylskåp på 12V

F

F.d. 55383

Guest
Så gjorde jag:

Satt upp 3st 120 Watts solpaneler, dragit 10mm2 kabel till batterierna. Byggde en låda med lösa skivor och lagt extrabatteriet på "originalet". Under soffan ryms Inverter, luftkompressor etc. se bifogade bilder. Solceller med regulator, 1000/1200 Watts Inverter som fungerar ypperligt köptes av HUSVAGN-Svensson AB.

Jag kopplade om kylskåpet till 12 Volt från bodelsbatteriet. Vi ställde kylskåpet på auto läge så det har gått från 12 Volt så länge det var ljust och batteri spänningen inte sjönk under 12 Volt. Då kopplades kylskåpet om till gasol. Nästa gång vi är ute skall vi testa att ställa kylskåpet (170Watt) enbart på 12 Volt och ej auto läge, så får vi se hur långt ner batterispänningen sjunker under uppsikt? Nu börjar det bli höst och det är inte så ljust väldigt länge på dagarna.

Vi har enbart LED lampor och jag monterade DRL LED lampor på fronten och kör enbart med dem under dagtid. Nya regler tillåter att man släcker halvljuset på dagen. På så sätt vinner man minst 140 Watt som kan gå till att ladda batterierna.
Godkända DRL belysning finns bla att köpa på Biltema 599:- med monteringsanvisningar. Lätt som en plätt.

Stefan
 

Bilagor

  • 1. Solcellerna.jpg
    1. Solcellerna.jpg
    96,3 KB · Visningar: 18
  • 2. Regulator.jpg
    2. Regulator.jpg
    85,3 KB · Visningar: 12
  • 3.Original bodelsbatteri.jpg
    3.Original bodelsbatteri.jpg
    95,1 KB · Visningar: 13
  • 4. Plats för batteri 2.jpg
    4. Plats för batteri 2.jpg
    92 KB · Visningar: 12
  • 5. Övertäckta batterier under soffan.jpg
    5. Övertäckta batterier under soffan.jpg
    76,7 KB · Visningar: 8
  • DRL ljus.JPG
    DRL ljus.JPG
    86,5 KB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Solceller med laddare kylskåp på 12V

hej,,fantastiskt de där med halvljus på dagen,,ja trodde de enbart handlade om att man kunde ta bort bakljus på bilen,,

har du lust o berätta va de e för slags lampor du sätter dit?,,behöver man byta innanmäte eller hela strålkastaren? ock när den nya belysningen e på plats är bakljus då också avstängda??

tack på förhand,,,teddi,,
 
Toppen